solná ložiska v jeskyni

Dokumentování podzemí

Massimo Siragusa

Úsilí a odbornost jsou při jakékoli kreativní činnosti potřeba jako sůl. Massimo Siragusa ve svém nedávném projektu, v němž dokumentoval sicilské solné jeskyně pomocí fotoaparátu Sony Alpha 7R IV, zužitkoval notnou dávku obojího.

solné obrazce v jeskyni

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 24mm f/2.8 G | 15s @ f/22, ISO 400

„Tyto doly se nacházejí na třech různých městech, Racalmuto, Petralia a Agrigento,“ vysvětluje, „a já jsem je fotografoval v rámci většího projektu o rozmanité krajině ostrova. Doly dodávají sůl pro potravinářské i průmyslové účely a jsou neuvěřitelně veliké. Patří k největším v Evropě.“

pohled do širokého tunelu v solném dole

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 5s @ f/20, ISO 400

Zaznamenávání toho, co v dolech objevil, se však neobešlo bez výzev. „V tak složitém prostředí nebylo možné pohybovat se na vlastní pěst,“ vzpomíná, „a tak mě při práci doprovázel zaměstnanec dolů. Cestovali jsme v autě s pohonem 4x4, denně jsme ujeli asi 30 kilometrů, zastavovali jsme všude, kde jsem viděl dobrou příležitost k pořízení fotografie, a z úrovně terénu jsme klesali do hloubky asi 800 metrů.“

Massimo si během tohoto projektu pochvaloval výhody konstrukce a provedení fotoaparátu Sony Alpha 7R IV. „Je to robustní, lehký fotoaparát, který se dokáže přizpůsobit mnoha různým situacím – a není moc zvláštnějších míst než 800 metrů hluboký solný důl,“ směje se. „Díky velikosti a hmotnosti fotoaparátu jsem nepotřeboval velký stativ, což znamenalo, že jsem mohl pracovat rychleji a s větší lehkostí, a automatické zaostřování fungovalo ve tmě obdivuhodně, dokonce i při fotografování portrétů horníků.“

jeřábník v solném dole

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 1/50s @ f/5.6, ISO 1600

„V dolech se fotí velmi obtížně, mimo jiné proto, že jsou velmi aktivní,“ pokračuje, „a i když jsou tam rozsáhlé ventilační systémy, vzduch je plný solného prachu. Když obrovské stroje kopou do zdí, je tam tolik prachu, že se nedá dýchat. Na konci osmi nebo devítihodinového focení se vynoříte vděční za to, že jste opět na povrchu. Je to úžasné prostředí, ale ta úleva je srovnatelná s pocitem, když se vynoří potápěč.“

velký těžební stroj v solném dole

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 0.6s @ f/20, ISO 400

Se vší tou solí ve vzduchu přišlo ke slovu i utěsnění fotoaparátu proti povětrnostním vlivům. „Vždy jsem se u svých fotoaparátů a objektivů Sony spoléhal na vynikající systémy ochrany proti prachu,“ prozrazuje. „Nakonec jsem v dolech nemusel u vybavení použít žádný ochranný systém navíc, stačilo se řídit zdravým rozumem a měnit objektivy pouze ve vozidle, a i to až poté, co se prach usadil na podlaze vozu. Chvíli to trvalo, ale se systémem s výměnnými objektivy to bylo v tomto prostředí nezbytné.“

„Kromě prachu byla velmi špatná viditelnost, protože tak hluboko pod zemí není žádné přirozené světlo,“ pokračuje. Přesto Massimo k osvětlení raději použil dostupné světlo, včetně bezpečnostních svítilen, světlometů vozidel a vlastních kapesních LED diod. „Nerad používám profesionální blesky nebo velká světla, protože mohou změnit atmosféru místa.“

velký těžební stroj vzadu v jeskyni

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 50mm f/2.5 G | 1s @ f/20, ISO 400

Aby se vypořádal s nedostatkem světla, fotografoval Massimo z malého karbonového stativu velmi dlouhé expozice, někdy až dvě minuty, pomocí nastavení Bulb fotoaparátu Sony Alpha 7R IV a samostatného expozimetru. „Když fotoaparát používáte stacionárně,“ vysvětluje, „můžete pomocí lamp osvětlovat různé oblasti nebo s nimi během expozice pohybovat a vytvářet zajímavé efekty.“

„V solných dolech jsem používal dva fotoaparáty Sony Alpha 7R IV,“ vzpomíná. „Jejich nejdůležitější vlastností je obrovská kvalita souborů, které dokáží vytvořit. Mnoho lidí si myslí, že Alpha 7R IV je především o rozlišení, ale právě zde vynikl úžasný dynamický rozsah snímače. To mi umožnilo nasvítit scénu v jednom záběru různými způsoby, aniž bych se obával, že se části scény ztratí ve světlech nebo stínech.“

kruhový solný obrazec v jeskyni

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 40mm f/2.5 G | 2s @ f/22, ISO 400

Spolu s fotoaparátem Alpha 7R IV se Massimo rozhodl použít trojici malých, lehkých a rychlých objektivů Sony řady G. „Používal jsem objektivy FE 24 mm f/2.8 G, FE 40 mm f/2.5 a FE 50 mm f/2.5 G,“ říká, „které mi poskytly skvělou kombinaci sběru světla při nízké hmotnosti, což bylo pro dané prostředí ideální.“

Navzdory náročnému prostředí byl projekt úspěšný díky Massimovu osvědčenému investigativnímu přístupu. „Fotografování pro mě znamená vyprávění příběhů, a to znamená věnovat čas důkladnému seznámení se s příběhem,“ uzavírá. „Vytvoření krásného snímku není nikdy samo o sobě cílem. Chci dokumentovat emoce, které dané místo vyzařuje, a proto se musím tomuto místu otevřít. Pak jednoduše vyberu ty nejlepší nástroje pro zachycení těchto emocí.“

Uvedené produkty

Massimo Siragusa

Massimo Siragusa | Italy

„Fotografování je pro mě hlavním a nejdůležitějším způsobem vyjádření.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!