Dobývání extrémů

Andrea Frazzetta

Když mluvíme s Andreem Frazzettou, je vidět, že dosáhl toho, po čem touží všichni fotografové – jeho poslední práce se mu podařila na jedničku.

andrea frazzetta sony alpha 7RII horník s hlavovou svítilnou nese dva koše s kameny síry

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/30 s a f/2,8, ISO 6400

Předmětem zmíněného snímku je horník plahočící se v indonéské sopce Mount Ijen. Vynořuje se z husté temnoty a sírového kouře s jedinou hlavovou svítilnou, která ho vede. Andrea ví, že tento snímek je klíčovým záběrem jeho projektu. „Opravdu jsem chtěl zachytit horníky v kouři,“ vysvětluje, „protože tito lidé doslova i metaforicky mizí. S pokrokem mizí práce a s ní i lidé. Je to těžký život v drsných podmínkách, ale je to jejich odkaz, jejich příběh. Chtěl jsem vytvořit symboliku mizení jejich kultury, a toto byl vhodný okamžik. Věděl jsem, že tento snímek bude ústředním bodem mé práce. A když se to povede, cítíš se skvěle!“

Vraťme se zpět. Proč je Andrea tady? Jeho fotografický příběh Sulfur Road (Sírová cesta) byl objednán časopisem National Geographic Traveller a je součástí širšího projektu Beyond.

„Projekt Beyond je o vztahu mezi člověkem a prostředím. Konkrétně,“ dodává zlověstně, „extrémním prostředím.“

andrea frazzetta sony alpha 7RII mraky sírového plynu vzdouvající se ze skal

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/1000 s a f/3,5, ISO 6400

Projekt Beyond začal prací pro New York Times věnující se rozsáhlé Danakilské proláklině v Etiopii. Tato oblast posunujících se tektonických desek tvoří jen pět tisíc metrů tenkou kůru nad ohnivými vnitřnostmi Země. Její součástí je obrovská poušť, jezera s psychedelickými barvami, aktivní sopky a vražedné horko s teplotami 50 °C.

andrea frazzetta sony alpha 7SII horníci kontrolují vnitřek dolu s barevnými svítilnami

© Andrea Frazzetta | Sony α7S II | Sonnar T* FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/25 s a f/2,8, ISO 10000

V tak extrémních podmínkách je důležité, aby měl Andrea správnou výbavu. Při práci na projektu Sulfur Road (Sírová cesta) používal těla α7R II a α7S II, která zvládají zachytit kvalitní obraz při nízké hmotnosti. Andreův projekt nepojednával pouze o fyzických aspektech Země, ale také o lidech, kteří zde žijí a pracují. „Pro mne jako reportážního fotografa jsou otázky životního prostředí ústředním tématem a smyslem mojí práce je konfrontace s nimi. Máme co se učit. Planeta se mění tak rychle, že tito lidé možná mají něco, co nás naučí přežít.“

andrea frazzetta sony alpha 7RII horník se rukama prohrabuje v hromadě sírových kamenů

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/125 s a f/8,0, ISO 200

Poté, co byl Andrea pověřen prací na projektu Sulphur Road (Sírová cesta), potřeboval se dostat blíže k horníkům. Stejně jako většina reportážních fotografů začal prvním krokem – opatřil si místního průvodce neboli „vyjednavače“. „I když máte dost zkušeností,“ říká, „musíte mít na paměti, že jste stále turisté. Přicházíte z Evropy do velmi cizí kultury a na zpracování příběhu máte jen dva týdny.“ Potřeba navázat vztah s fotografovanými lidmi ovlivňuje výběr vybavení. Andrea používá dva typy zoomů, které mu pomohou tento vztah vybudovat. „Používám objektivy 16–35 mm f/2,8 a 24–70 mm f/2,8. S těmito dvěma objektivy pracuji téměř celou svoji kariéru! Někdy ale používám také objektiv 35 mm f/2,8 FE Zeiss Sonnar T*, který má úžasně ostrou kresbu a je malý a lehký. Nikdy nepoužívám objektivy s dlouhým ohniskem, protože při mé práci musím být blízko akci a jsem součástí příběhu.“

andrea frazzetta sony alpha 7RII horník si razí cestu po svahu hory a nese koše s kameny síry

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/1000 s a f/3,2, ISO 200

Vulkanolog, který Andreu při fotografování provázel, byl současně amatérským fotografem. Měl velmi dobrou představu o tom, co je zapotřebí, a věděl, jak důležité je plánování. „Nikdy nevíte, co vás při práci v terénu potká.“

Při práci je třeba rychle reagovat a být otevřený věcem, které nelze předvídat „Chtěl jsem být na sopce již první den,“ vysvětluje, „ale pršelo, takže to nebylo možné. Změnili jsme plán, což bylo nakonec ku prospěchu věci, Díky tomu jsme měli možnost strávit nějaký čas v hornické vesnici, kde jsme si povídali s horníky u nich doma. Až druhou nebo třetí noc jsme spolu s jedním horníkem, který stoupal po sopce do kráteru, šli do dolu.“ Ohromně se to vyplatilo, protože tam Andrea pořídil své nejdůležitější snímky. „Takto strávený čas byl opravdu důležitý, protože vás to přiblíží k lidem a odstraní bariéry. V reportáži to není nic nového, ale funguje to!“

andrea frazzetta sony alpha 7RII horníci zakrývající si ústa rouškami k ochraně před okolním vzdouvajícím se sírovým kouřem

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/125 s a f/3,5, ISO 6400

Andrea se za soumraku ocitl v aktivní sopce, zahalený v horkém kouři. Horníci nosili koše naplněné sírou z jezera na dně kráteru. Do tohoto nehostinného prostředí je třeba vystoupat 2700 metrů a sestoupit 900 metrů až do samotného kráteru. To není výstup, který byste chtěli absolvovat s brašnou plnou fotoaparátů, že? „To tedy ne,“ směje se Andrea, „ale dva fotoaparáty Sony Alpha, které s sebou beru, mi to usnadňují.“

andrea frazzetta sony alpha 7RII hlavová svítilna horníka prosvěcuje kouřovou atmosféru v sírovém dole

© Andrea Frazzetta | Sony α7R II | FE 16–35 mm f/2,8 GM | 1/30 s a f/2,8, ISO 6400

Ptáme se, jak se v tak tmavém a dynamickém prostředí fotografuje.

„Většina záběrů horníků v kouři byla pořízena při špatném osvětlení,“ vysvětluje Andrea, „a já jsem chtěl tuto atmosféru ve snímcích zachytit a mnoho jsem jich pořídil s citlivostí ISO 6 400 a 12 800. Někdy používám jeden samostatný blesk, ale v těchto případech by to zničilo náladu. Takže místo toho fotím se široce otevřenou clonou f/2,8 a vysokými citlivostmi ISO.“

Jak hodnotíte pořízené fotografie? „Výsledky byly úžasné. Byl to experiment, při kterém jsem pracoval na hranicích možností fotoaparátu, ale vyšel.“

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7SM2

Fotoaparát α7S II s bajonetem E a snímačem Full-Frame

ILCE-7SM2

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SEL1635GM


FE 16–35mm F2,8 GM

SEL1635GM

Andrea Frazzetta
Alpha Universe

Andrea Frazzetta

Itálie

„Fotografování pro mě představuje ideální nástroj ke zkoumání. Způsob, jakým poznat svět, ostatní a víc sám sebe. S každou fotografií něco přijímáte, ale také dáváte, díky vašemu zapojení do toho, co zaznamenáváte, a vyjadřováním vlastního pohledu na věc. S každým snímkem zaujímáte určitý postoj.“

Zobrazit profil


x