Fotografování černobílých snímků si dobře naplánujte
Pouhým převedením barevného snímku na černobílý z něj najednou nevznikne umělecké dílo. Aby byla tato konverze opodstatněná, je nutné úspěšně sladit kombinaci prvků. Portrét má určitý emocionální cíl, který chcete zachytit, a proto vytváření černobílého snímku od samého počátku pomáhá tohoto cíle dosáhnout.
Nastavení fotoaparátu na fotografování kreativním černobílým stylem vám pomůže vizualizovat výsledný snímek a sledovat expozici.
Obvykle fotím s fotoaparátem Alpha připojeným k notebooku. Když začnu fotit, nastavím vhodný stupeň monochromatičnosti, abych měl při zobrazení portrétů v počítači jistotu, že osvětlení vytváří požadovaný cílový vzhled a dojem.
Pokud fotíte pomocí kreativních stylů nebo fotografických profilů ve fotoaparátu, zkuste je upravit, abyste se přiblížili požadovanému vzhledu. Nezapomeňte, že vždy budete mít k dispozici neupravený soubor (RAW), protože černobílá se použije pouze na snímky ve formátu JPEG.
Buďte odvážní
Mým současným mottem je „odvaha bývá odměněna“. Není tedy důvod držet se zpátky. Barva vede oko záběrem a různé barvy mohou působit i na psychiku. V černobílém provedení tyto mechanismy k dispozici nemáte, takže musíte vést oko pomocí kontrastu a formy. Když vás nerozptylují barvy, můžete pracovat s jednodušším a čistším přístupem, vytvářet odvážné kompozice s výraznými liniemi a pomocí osvětlení a způsobu zpracování vše spojit dohromady.
Dejte průchod svým režijním záměrům
Pokud jde o režírování fotografovaného objektu, nebojte se být nároční. Dostaňte se blíž, abyste vytvořili tvary a (pokud musíte) přiměli objekt k hereckému výkonu, a to i ve dnech, kdy se mu vůbec nechce. Při černobílém fotografování se všechny tyto věci vyplatí a vedou k fenomenálním snímkům. Z focení nikdy neodcházejte s myšlenkou, že jste mohli pořídit více záběrů.
Jedním z mých oblíbených snímků je fotka Ricka Rubina. Jde o detailní záběr zachycující intimitu, která by v barvě nevypadala stejně. Portrét jsem vyfotil s objektivem FE 35mm f/1.4 G Master ve vzdálenosti zhruba 50 cm od obličeje. Abyste dosáhli takové reakce, musíte mít odvážný přístup k režii a pak také odvahu při zpracování. Jedině tak bude mít snímek úspěch.
Sledujte světlá místa
Mým základním pravidlem při nastavování fotoaparátu je, aby vznikaly neupravené soubory (RAW), které mi dají naprostou kontrolu nad snímkem. Nikdy neriskuji, pokud jde o expozici světlých míst. Rád sleduji histogram fotoaparátu, abych zkontroloval, zda neztrácím detaily světlých míst. Snímač fotoaparátu Alpha 7R V má naštěstí až 15 stupňů dynamického rozsahu a je obdivuhodné, kolik detailů dokáže fotoaparát současně zachytit ve světlých místech i ve stínech.
Používejte měkké světlo a kontrast přidejte později
Vytváření snímků s výrazným kontrastem přímo ve fotoaparátu je chyba. Pokud použijete tvrdé světlo, už se takového kontrastu nezbavíte. Pokud však zachováte měkké světlo a udržíte poměr mezi světlem a tmou pod kontrolou, můžete si zvolit, jak tvrdě chcete snímek zpracovat.
Mám snímek Paula Simonona a jde o tvrdý, agresivní portrét, i když je osvětlení velmi měkké. Na jednu stranu jsem dal černou vlajku, která je opakem reflektoru, a na druhou stranu jsem velmi blízko umístil měkký deštník. Takové světlo je velice měkké, ale poměr je přesně takový, abych u snímku dosáhl kontrastu.
Používejte automatické zaostření na oči
Automatické zaostření na oči je největší svoboda, jakou nám kdy technologie fotoaparátů umožnila. Tuto funkci oceňuji pokaždé, když vezmu do ruky fotoaparát Alpha 7R V, protože mi dovoluje soustředit se výhradně na tvorbu portrétu a ne na ovládání fotoaparátu.
Snímek surfaře Alana jsem pořídil pouze s využitím světla zapadajícího slunce. Použil jsem objektiv 50mm f/1.2 G Master s expozicí 1/8000 s. Díky automatickému zaostření na oči jsem věděl, že i při cloně f/1,2 bude oko dokonale zaostřené. Pokud bych použil clonu f/8 nebo f/11, vznikla by pouhá momentka. Vyfotografování záběrů s široce otevřenou clonou ale diváka nasměruje k tomu nejzajímavějšímu – k očím a výrazu. Z portrétu Alana vyzařuje zdraví, pozitivita a láska k oceánu a ze snímku čiší opravdovost.
Prostřednictvím černobílých snímků dokážu zachytit nadšení z okamžiku, kterého bych v barvě nedosáhl – jsou jednodušší, přímočařejší a vždy bezprostřední.
Usilujte o vytvoření portrétu, který dokáže upoutat pozornost, sdělit pravdu nebo být prostě jen majákem klidu.
„Štěstí je smysl a účel života, jeho jediný cíl a zároveň konec lidské existence.“ Aristoteles