Když jsem začal fotografovat, rád jsem fotil portréty a vyprávěl příběhy lidí ze svého života. A dělám to pořád i po 17 letech.
Prezentace vašeho objektu
Portrétní fotografové musejí ke svým objektům přistupovat jinak. Když fotíte krajinu nebo makrofotografie, váš objekt zůstává stejný. Ale portrétní fotograf musí pracovat se svým objektem a porozumět lidskému chování. Kdykoli fotím něčí portrét, tak si s daným člověkem povídám. Ptám se na jeho emoce, kariéru, záliby, na to, co ho trápí nebo v co vkládá naděje. Když se dozvím něco o jeho životě, mohu lépe zachytit jeho portrét ve finální kompozici a snímku.
Kompozice snímku
Své modely v současné době fotím pomocí fotoaparátu Sony Alpha 7R IV. Má neuvěřitelné rozlišení 61 Mpx, které oceňuji při focení jak reklamních snímků, tak soukromých projektů. Vysoké rozlišení se hodí zejména v situaci, kdy musím z fotografie udělat výřez a změnit její poměr pro konkrétní použití, například když potřebuji různé formáty pro reklamní účely. Můžu tak povolit uzdu své kreativitě při úpravě fotografií.
Zaostření
Když fotím portréty a módu, moc rád používám funkci automatického zaostření na oči. Automatické zaostření na oči mám vždy zapnuté, takže mohu fotoaparát Alpha 7R IV vytáhnout z brašny a rovnou začít fotit. Mohu se pak soustředit na konverzaci a komunikaci s modelem, aniž bych si musel dělat starosti o to, zda mám zaostřeno na oči.
Kreativní práce se světlem
Jedna z hlavních věcí, která mi pomáhá zůstat kreativní a prozkoumávat nové možnosti, je hra se světlem. Světlo studuji posledních 17 let a neustále se o něm učím a experimentuji s ním. Používám řadu různých typů osvětlení, včetně LED světel, zábleskových reflektorů a mnoha modifikátorů osvětlení. Během posledních několika let jsem pracoval na projektu využívajícím černé UV světlo a UV make-up, kdy se samotný make-up stal světelným zdrojem, který je vidět pouze pod UV světlem. Do ateliéru si vždy pořizuji nové typy osvětlení – experimentování se světlem může udělat zásadní rozdíl a vést k novým a kreativním způsobům fotografování.
Světlo mi může pomoci vyprávět příběh mého objektu. Pořídil jsem snímek modelky způsobem, který bych označil jako „studený“, a fotografii jsem dotvořil pomocí světla s fresnelovou čočkou, které osvětlilo pouze horní polovinu jejího obličeje. Chtěl jsem, aby některé detaily zanikly a aby bylo možné zvýraznit tuto část tváře. Proto jsem vytvořil kontrast mezi studeným modrým, téměř černým pozadím a oranžovými a žlutými odstíny v její tváři a make-upu. Vznikl tak dojem kontrastu jak světla, tak také barvy.
Výběr objektivů
Coby uživatel produktů Sony mám štěstí, že mohu využívat řadu různých typů objektivů. Používám pár oblíbených objektivů pro portrétní fotografování. Prvním z nich je objektiv FE 85mm f/1.4mm G Master. Má nádherný bokeh, když fotím s minimálním zacloněním. Podává skvělé výkony při focení v exteriérech a umožňuje mi dobře oddělit objekt od pozadí.
Druhým je objektiv FE Sonnar T* 55mm f/1.8 ZA, který používám při focení portrétů poloviční nebo celé postavy. Nabízí špičkový kontrast a ostrost. Třetím je FE 24-70mm f/2.8 G Master, jenž je mým oblíbeným objektivem pro focení venku nebo na lokacích, kde mám málo času. Zoom mi umožňuje provádět rychlé změny kompozice.
Možná vás to překvapí, ale posledním oblíbeným objektivem, který používám, je Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS. Hodně s ním pořizuji reklamní fotky, protože patří mezi ty nejostřejší. Často ho využívám při focení portrétů, ale také když potřebuji zachytit detaily nebo makro záběry, například make-up nebo šperky. Nabízí perfektní ohniskovou vzdálenost pro pořizování standardních portrétů a má velmi malou zaostřovací vzdálenost, takže mi stačí udělat krok dopředu a mám detailní záběr.
Focení neztrácí své tempo
Další užitečnou funkcí je možnost bezdrátově přenášet obraz ze Sony Alpha 7 IV. Obraz z displeje fotoaparátu mohu přenášet na tablet, takže zákazník nebo umělecký režisér vidí, co fotím, a může mi dát zpětnou vazbu v reálném čase. Focení si tak zachová své tempo, aniž by bylo třeba neustále zastavovat a kontrolovat snímky.
Jsou to právě podobné praktické funkce fotoaparátů Sony, které mi poskytují tvůrčí svobodu. Pokud bych měl někomu, kdo se chce vydat na cestu fotografování reklamních portrétů, dát jednu jedinou radu, řekl bych mu, aby dobře znal své světlo, ale ještě lépe znal stíny. Kdo se bojí stínů, ten nezná světlo!
„Můj fotoaparát je jediný nástroj, který mi dovoluje komunikovat jazykem světla se světem a s lidmi, které fotografuji.“