Maximální působivost

Frank Doorhof

Každá fotografie vzniká jako souhrn více částí: plánování, kompozice, osvětlení, expozice, použitých fotografických nástrojů a všeho, co fotograf vybere do záběru. Ze spojení těchto částí lze rozpoznat umělecký otisk fotografa, jeho vizuální DNA. Práce Franka Doorhofa to dokonale ztělesňuje – jeho odvážné, pestrobarevné a působivé fotografie stylem připomínají komiksy se superhrdiny a žánrové filmy. Sám říká, že jim „dává všechno, co má“. Jeho díla jsou úspěšná a originální.

frank doorhof sony alpha 7RII žena s částečně zakrytými fialově červenými vlasy

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s, f/8, ISO 100

Když Frank vyrůstal, díval se na MTV a byl okouzlen pohybem a barvami popových videí, polétavými látkami 80. let a tím, jak bylo vše osvětleno. To mělo obrovský vliv na jeho práci.

„Módní fotografie pro mě nebyla nikdy o pěkné tváři. Je o vizuální působivosti a příběhu. Čím je oblečení modelu živější a propracovanější, čím je zajímavější lokace či osvětlení, tím zajímavější je to pro mě.“

frank doorhof sony alpha 7RII žena v červeném oděvu pózující před gotickou budovou

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/160 s, f/11, ISO 100

Osvětlení patří mezi věci, které si Frank ve své kariéře fotografa zamiloval. „Změnou světla můžete dosáhnout toho, co chcete,“ vysvětluje, „vše je na vás. Tolik fotografů se řídí osvětlením, ale mělo by to být naopak.“

Mnoho fotografů nadhodnocuje význam osvětlení v módní fotografii, což potlačuje jejich kreativitu: „Musíte přemýšlet nad obrazem ve své mysli a z něj poznáte, kam umístit světla, aby vám pomohla ve vyprávění příběhu. Zaměřte se na stíny a zbytek přijde.“

frank doorhof sony alpha 7RII žena ve stříbrných šatech stojící před letadlem

© Frank Doorhof | Sony α7R II + 12–24 mm f/4,5–5,6 | 1/160 s, f/11, ISO 100

Frank dodává, že je důležité nebát se v módní fotografii hlubokých stínů, i když zatemňují obličej modelu, protože móda je o vzhledu a působení stylingu. Pro Franka je stín další způsob, jak do práce dát všechno.

„Některé mé snímky," vysvětluje, „jsou opravdu tmavé, až tak moc, že nejde poznat, kdo je model. Pokud si za tímto přístupem nestojíte, lidé řeknou, že jde o chybu, ale pokud to uděláte sebevědomě, řeknou, že je to úžasné. Podívejte se do módních časopisů a uvidíte spoustu hlubokých temných stínů.“

frank doorhof sony alpha 7R žena s modrýma očima a v červených rukavicích s rukama na tváři

© Frank Doorhof | Sony α7R + 24–70 mm f/2,8 ZA SSM | 1/100 s, f/2,8, ISO 2500

Frank říká, že fotoaparát α7R III mu při realizaci tohoto kontrastu nesmírně pomáhá. „Jedním z důvodů, proč mám rád fotoaparáty Alpha, je úžasný dynamický rozsah snímačů. Dříve jsem používal expoziční závorkování, abych obsáhl vše, co jsem na snímku chtěl mít. Od té doby, co mám fotoaparát α99, až do teď, kdy mám model α7R III, mám vše potřebné na jediném snímku. Dělám jen menší úpravy v programu Lightroom. Můžu dělat věci jako zamířit zábleskové světlo přímo na fotoaparát a jít do extrémů, přesto však dosahovat potřebnou kvalitu.“

frank doorhof sony alpha 7RIII stojící žena s rukama nataženýma do tmy prosvícená modrým světlem

© Frank Doorhof | Sony α7R III, ISO 100

V těchto situacích je pro Franka elektronický hledáček modelu Alpha významným pomocníkem. Vysvětluje: „I když jsem stará škola, elektronický hledáček mi pomáhá určit expozici, protože na snímku bude to, co vidíte v hledáčku. Řekněme, že pracuji s bleskem s časem 1/125 s. Můžu začít zvyšovat clonové číslo, a tím vytvářet tmavší obraz. Pokud to vypadá dobře při cloně 16, stačí mi změřit záblesková světla a mohu fotit.“

frank doorhof sony alpha 99 žena v červeném oděvu z papírových vějířů s červeným kouřem v pozadí

© Frank Doorhof | Sony α99 + 85 mm f/1,4 | 1/100 s, f/10, ISO 100

Volba objektivu je další oblastí, ve které se Frank nebojí posouvat hranice. „Hodně používám objektiv 24–70 mm f/2,8 G Master, protože má při focení módy všestranné použití. Máte široký úhel záběru a zároveň krátký teleobjektiv, takže dosáhnete nejrůznější efekty vzhledu. Můžu pořídit úplně normální snímek hlavy s ohniskem 70 mm, trochu zúžený, nebo mohu použít široký úhel, hrát si s výslednou deformací a dostat do záběru ruce nebo nohy modelu blízko objektivu.“

„Rád také používám objektiv FE 12–24 mm f/4 G. V žádném případě nejde o typický objektiv pro módní fotografii, ale pro mě takový stejně neexistuje.“ 

frank doorhof sony alpha 7RIII žena v bronzovém oděvu před hnědou stěnou

© Frank Doorhof | Sony α7R III + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s, f/5,6, ISO 100

A jeho poslední rada pro módní fotografy? „Jděte do toho. Pokud použijete objektiv se širším úhlem záběru, co nejvíce využijte deformaci obrazu k vyjádření toho, co chcete sdělit. Pokud objektiv zkracuje hloubku, udělejte totéž.“

„Osvojte si práci se svým vybavením a porozumějte světlu. Světlo je jazykem fotografie. Pokud to zvládnete, můžete se plně soustředit na vyprávění příběhu. Fotografie je zvěčněním jedinečných okamžiků, které se nikdy nevrátí. Nenechte se brzdit tím, že nevíte, co dělat. Foťte.“

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-ILCE-7R

Fotoaparát α7R s bajonetem E a plnoformátovým snímačem

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SAL2470Z2

Objektiv Vario-Sonnar® T* 24–70 mm F2,8 ZA SSM II

SAL85F14Z

Objektiv Planar T* 85 mm F1,4 ZA

SLT-A99V


α99 Fotoaparát s 35mm snímačem Full-Frame a bajonetem A

SLT-A99V

Frank Doorhof
Alpha Universe

Frank Doorhof

Nizozemsko

Proč se snažit něco napodobit, když to můžete vytvořit

Zobrazit profil


x