Každá fotografie je výsledkem několika faktorů: plánování, kompozice, osvětlení, expozice, použitých fotografických nástrojů a všeho, co se fotograf rozhodne zahrnout do záběru. Kombinací těchto faktorů vzniká umělecký otisk fotografa, jeho vizuální DNA. Práce Franka Doorhofa to dokonale ztělesňuje – jeho odvážné, pestrobarevné a působivé fotografie stylem připomínají komiksy se superhrdiny a žánrové filmy. Sám říká, že fotografování „dává všechno, co má“. Není divu, že jsou jeho díla úspěšná a originální.
Když Frank vyrůstal, díval se na MTV a byl okouzlen pohybem a barvami popových videí, polétavými látkami 80. let a tím, jak bylo vše osvětleno. To mělo obrovský vliv na jeho práci.
„Módní fotografie pro mě nebyla nikdy o pěkné tváři. Je o vizuální působivosti a příběhu. Čím je oblečení modelu živější a propracovanější, čím je zajímavější lokace či osvětlení, tím zajímavější je to pro mě.“
Osvětlení patří mezi věci, které si Frank ve své kariéře fotografa zamiloval. „Změnou světla můžete dosáhnout toho, co chcete,“ vysvětluje, „vše je na vás. Tolik fotografů se řídí osvětlením, ale mělo by to být naopak.“
Mnoho fotografů nadhodnocuje význam osvětlení v módní fotografii, což potlačuje jejich kreativitu: „Musíte přemýšlet nad obrazem ve své mysli a z něj poznáte, kam umístit světla, aby vám pomohla ve vyprávění příběhu. Zaměřte se na stíny a zbytek přijde.“
Frank dodává, že je důležité nebát se v módní fotografii hlubokých stínů, i když zatemňují obličej modelu, protože móda je o vzhledu a působení stylingu. Pro Franka je stín další způsob, jak do práce dát všechno.
„Některé mé snímky," vysvětluje, „jsou opravdu tmavé, až tak moc, že nejde poznat, kdo je model. Pokud si za tímto přístupem nestojíte, lidé řeknou, že jde o chybu, ale pokud to uděláte sebevědomě, řeknou, že je to úžasné. Podívejte se do módních časopisů a uvidíte spoustu hlubokých temných stínů.“
Frank říká, že fotoaparát α7R III mu nesmírně pomáhá tento kontrast zdůraznit. „Jedním z důvodů, proč mám rád fotoaparáty Alpha, je úžasný dynamický rozsah snímačů. Dříve jsem používal expoziční bracketing, abych na snímek dostal vše, co jsem chtěl. Poté, co jsem si pořídil fotoaparát α99, i dnes, kdy mám model α7R III, mám vše podstatné na jediném snímku. Dělám jen menší úpravy v programu Lightroom. Můžu dělat věci jako zamířit zábleskové světlo přímo na fotoaparát a jít do extrémů, přesto však dosahovat potřebnou kvalitu.“
V těchto situacích je pro Franka elektronický hledáček modelu Alpha významným pomocníkem. Vysvětluje: „I když jsem stará škola, elektronický hledáček mi pomáhá určit expozici, protože na snímku bude to, co vidíte v hledáčku. Řekněme, že pracuji s bleskem s časem 1/125 s. Můžu začít zvyšovat clonové číslo, a tím ztmavit obraz. Pokud to vypadá dobře při cloně 16, stačí mi změřit záblesková světla a mohu fotit.“
Volba objektivu je další oblastí, ve které se Frank nebojí posouvat hranice. „Hodně používám objektiv 24–70 mm f/2,8 G Master, protože má při focení módy všestranné použití. Máte široký úhel záběru a zároveň krátký teleobjektiv, takže dosáhnete nejrůznější efekty vzhledu. Můžu pořídit úplně normální snímek hlavy s ohniskem 70 mm, trochu zúžený, nebo mohu použít široký úhel, hrát si s výslednou deformací a dostat do záběru ruce nebo nohy modelu blízko objektivu.“
„Rád také používám objektiv FE 12–24 mm f/4 G. V žádném případě nejde o typický objektiv pro módní fotografii, ale pro mě takový stejně neexistuje.“
A jeho poslední rada pro módní fotografy? „Jděte do toho. Pokud použijete objektiv se širším úhlem záběru, co nejvíce využijte deformaci obrazu k vyjádření toho, co chcete sdělit. Pokud objektiv zkracuje hloubku, udělejte totéž.“
„„Seznamte se detailně se svým vybavením a snažte se porozumět, jak funguje světlo. Světlo je jazykem fotografie. Pokud to zvládnete, můžete se plně soustředit na vyprávění příběhu. Fotografie je zvěčněním jedinečných okamžiků, které se nikdy nevrátí. Nenechte se brzdit tím, že nevíte, co dělat. Foťte.“
„Proč se snažit něco napodobit, když to můžete vytvořit.“