krajina v itálii se zlověstně vyhlížejícími mraky

Až příliš žhavý námět

Massimo Siragusa

Etna, jedna z nejvyšších aktivních sopek v Evropě, která se na východním pobřeží Sicílie čas od času probudí k životu, se od okrajových částí města Katánie tyčí do výšky jako bájný titán. Tento obr, jehož vrcholek se nachází 3 326 metrů nad hladinou moře, je ústředním bodem Massimovy nejnovější fotografické eseje. Věnuje se jí od začátku roku 2019, ale myšlenka se mu rodila v hlavě ještě o několik let déle.

Massimo se se svým fotoaparátem Sony Alpha 7R IV do tohoto projektu pustil, přestože se s ním pojila celá řada výzev. „Chtěl jsem vytvořit sérií snímků, jejichž tématem bude Etna a přírodní prostředí Sicílie, ale protože jsem se narodil v Katánii, musel jsem překonat velkou osobní nechuť k vyprávění příběhu své rodné země. Bylo to obtížné kvůli emocionálním a kulturním poutům,“ vysvětluje. „Strávil jsem tu prací mnoho měsíců, ale Etna tvoří rozlehlé a komplexní území, které musíte opravdu důkladně poznat, aby snímky byly strhující a současně nebyly povrchní.“

ponurá krajina zahalená v oparu

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV | 1/200s @ ISO 4,000

Massimo se ve svých předchozích projektech zaměřoval na člověkem vytvořená prostředí, města a architekturu. Krajina kolem Etny a zdejší místa zapsaná na seznam světového dědictví UNESCO proto pro něj byla něčím naprosto nezvyklým. Svůj přístup však nezměnil. „Mým úkolem je vyprávět příběhy,“ vysvětluje, „prohlubovat aspekty reality a všem, kdo se na má díla dívají, ji ukazovat ze svého osobního úhlu pohledu. Nevměstnávám události do jednoho jediného snímku. Rád tomu věnuji čas a hledám snímky, které nejlépe vyjadřují duši a identitu daného místa.“

„A Sicílie je opravdu mimořádným místem,“ pokračuje. „Nabízí extrémní obrazy, od drsných vnitřních oblastí s čerstvě vzniklými lávovými proudy, struskovými kužely a nenápadně se rozšiřující pouštní krajinou, až po pokojnou krásu moří a vinic na nejnižších svazích hory. Během celého projektu se vždy snažím přenášet své vlastní emocionální reakce na tato místa do snímků, které pořizuji.“

svah hory v bočním profilu

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV + FE 70-200mm f/4 G OSS | 1/500s @ f/22, ISO 800

Na těchto dlouhých cestách a sestupech do temnoty provázel Massima jeho fotoaparát Sony Alpha 7R IV, který popisuje jako „výjimečný přístroj. Je malý a lehký, poskytuje velmi vysokou kvalitu, a je proto naprosto ideální pro práci ve fyzicky náročných podmínkách, kde nízká hmotnost je naprosto zásadní podmínkou úspěchu projektu. Díky tomu, že produkuje mimořádně kvalitní soubory a nabízí velice široký dynamický rozsah, jsem v extrémních světelných podmínkách mohl pracovat dokonce i bez stativu.“

schody vytesané do kamenného úbočí hory

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV | 1/60s @ ISO 10,000

Mnohé z jeho podzemních snímků byly pořízeny se závratně vysokou úrovní citlivosti ISO, a přesto v nich zůstaly zachovány nádherné detaily a jemné odstíny horniny. V jeskyni Serracozzo fotografoval Massimo s nastavenou citlivostí 16 000 ISO, což mu pomohlo dosáhnout rychlosti závěrky 1/20 s, při které ještě mohl fotoaparát držet jen v ruce. Ve spojení se stabilizací obrazu v těle fotoaparátu Alpha 7R IV byly výsledkem dokonale ostré snímky. Na ostrově Vulcano nedaleko od Messiny, kde sopečná činnost vytváří bahno s léčebnými účinky, „jsem také byl schopný fotografovat z ruky,“ vysvětluje. „Jen tak jsem se mohl vyhnout pohledům lidí, kteří se do této sirnaté hmoty ponořovali. S citlivostí přesahující hodnotu ISO 10 000 to byla jediná možnost, jak záběr pořídit, ale s kvalitou snímku nebyly vůbec žádné problémy.“

světlo proudící skrze štěrbinu ve skále

© Massimo Siragusa | Sony α7R IV | 1/20s @ ISO 16,000

Co se týče volby objektivů pro tento projekt, Massimo dává přednost klasickým ohniskovým vzdálenostem používaným pro dokumentární tvorbu, které má v oblibě, protože poskytují přirozenou perspektivu odpovídající reálnému světu.

„Obecně používám objektivy FE 35 mm f/1,4 GM a FE 55 mm f/1,8 ZA,“ uvádí, „a namísto toho, abych s sebou nosil víc vybavení, než budu potřebovat, se raději držím jen několika objektivů. Když mám jen pár možností volby objektivu, dokážu si vnitřně představit, jaký pohled mi každý z nich poskytuje, a veškerou svou pozornost mohu věnovat objektu. Někdy také používám lehký objektiv FE 70–200 mm f/4 G OSS, který je velice užitečný pro fotografování vzdálenější krajiny.“

Massimo je spokojený s tím, čeho ve stále ještě probíhajícím projektu Etna zatím dosáhl, ale uvědomuje si, že v budoucnu bude muset vynaložit ještě větší úsilí. „Etna, stejně jako všechny hory, vyžaduje hodiny chůze a šplhání po svazích, což ještě ztěžují ostré lávové proudy z předchozích erupcí, a i když to není nic, s čím by se člověk s trochou průpravy nedokázal vyrovnat, Alpha 7R IV opravdu představuje velký rozdíl v tom, čeho jsem při každé výpravě schopen dosáhnout. Řekl bych, že kvalitou se vyrovná mnoha středoformátovým fotoaparátům nebo je dokonce převyšuje, a přitom je stejně snadno použitelná a lehká jako kompaktní fotoaparáty. A to po šesti nebo sedmi hodinách stoupání nahoru po vulkánu opravdu oceníte.“

Uvedené produkty

Massimo Siragusa

Massimo Siragusa | Italy

„Fotografování je pro mě hlavním a nejdůležitějším způsobem vyjádření.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!