Chcete-li být vypravěčem, potřebujete dvě věci. Musíte znát příběh, který stojí za vyprávění, a musíte ovládat vypravěčské umění.
Justin Jin hledá příběhy a vypráví je již dvě desetiletí. Cestuje s fotoaparátem po světě a pro klienty, jako jsou National Geographic a The Sunday Times nebo různé neziskové organizace, vyhledává a dokumentuje skutečné příběhy ze života.
„Snažím se vždy hledat hlubší příběhy lidí a tyto příběhy převyprávět pro celý svět. Pro některé jsem reportážní nebo dokumentární fotograf. Já sám preferuji označení vypravěč vizuálních příběhů,“ vysvětluje Justin Jin.
Pokud máme vyprávět nějaký příběh tak, aby zaujal, důležitou roli v tom hrají rozhodující momenty. Jsou to chvíle, které musíme zachytit dříve, než pominou. Pro vypravěče vizuálních příběhů to znamená pracovat s fotoaparátem, na který je spolehnutí. Když zareagujeme pozdě, chvíle je pryč.
Justin si vybral fotoaparát α7R III. Pracoval s ním i na nedávných projektech pro vinařství Perrier-Jouët a Mumm v Champagni, pro která zdokumentoval výrobu vína v severovýchodní Francii a cestu jejich produktů k zákazníkům po celém světě.
„V tomto případě jsem pracoval pro dvě vinařství, která patří mezi největší a nejprestižnější producenty šampaňského,“ vysvětluje. „Dali mi za úkol, abych pro ně znovuobjevil jejich značky. Zní to možná divně, vždyť tato vinařství mají stoletou historii. Víno, které vyrábí, se prodává po celém světě. Oni si však přáli, abych se na věc podíval novýma očima a dal jejich marketingu tak trochu nový život. Můj reportážní přístup, mé vyprávění příběhů brali jako šanci dozvědět se o sobě něco nového. Sami si nebyli jistí, co vlastně chtějí sdělit, takže součástí mojí role bylo příběh najít a zformulovat.“
„Reportážního fotografa zajímá skutečnost, pravda a fakta,“ pokračuje Justin. „Stejný přístup chtějí využít firmy k vytvoření image autenticity a důvěryhodnosti a vybudování dobré reputace pro svoji značku. Spojuje nás to, že přednosti značky mohu ukázat na pravdivých příbězích ze života lidí.“
Justin se práci na jednotlivých projektech obvykle intenzivně věnuje dva až tři měsíce. V tomto případě od klienta dostal úplnou tvůrčí volnost. „Firem, které si věří natolik, že něco takového mohou udělat, není mnoho,“ řekl. „Nikdo mi do práce nemluvil, nikdo mě neomezoval v tom, s kým se mohu nebo nemohu bavit nebo na co se mohu zeptat. K tomu je zapotřebí velké důvěry od obou stran. Jako umělci mi dovolili sledovat a interpretovat to, co dělají, pracovat pro ně po dlouhou dobu, kdy jsme byli v těsném kontaktu, a nakonec předvést, co umím.“
Takové projekty kladou vysoké nároky na fotoaparát i fotografa. Oba musí hodně vydržet, hodně toho zvládnout a umět se podle potřeby přizpůsobit. Pracovní doba je dlouhá. „Je to jako náročný trénink pro mě i foťák,“ směje se Justin. „Dlouhé cesty, časové posuny, práce do noci, práce na slunci i ve sněhu. Jeden náročný den za druhým! Kamera musí být odolná a všechno vydržet. Jindy jste zase svědky situací, ke kterým fotograf obvykle nemá přístup a které vyžadují nenápadnost. Může to být třeba obchodní cesta ředitele firmy za zákazníky do zahraničí, nebo okamžik, kdy vinařský mistr posuzuje chuť vína. V takových chvílích oceníte například režim tichého snímání, kterým je model α7R III vybaven.“
„A pak se najednou octnete uprostřed vinobraní. Je to velmi intenzivní zážitek, skoro jako záchranná operace. Champagne je deštivý a chladný kraj, proto když jsou hrozny zralé, musí být sklizeny velmi rychle. Pokud to máte zachytit, musí váš fotoaparát perfektně ostřit a pořizovat snímky rychle za sebou.“
Pro různé situace také potřebujete mít na výběr z mnoha objektivů. „Bezzrcadlové fotoaparáty Sony používám čtyři roky,“ říká Justin. „Za tu dobu se nabídka objektivů rozrostla tak, že obsahuje vše, co potřebuji. Pracuji se svatou trojicí objektivů 16–35 mm, 24–70 mm a 70–200 mm G Master a makroobjektivem FE 90 mm f/2,8 G OSS. Pomocí tohoto objektivu mohu zachytit detaily, kterých si dosud nevšimli ani pracovníci vinařství.“
„Fotoaparát α7R III se ukázal být pro tyto projekty perfektním nástrojem. Optimálně vyvažuje obrazovou kvalitu, pohotovost a ergonomii používání. Reaguje okamžitě. Celá akce od chvíle, kdy se vám v hlavě zrodí nápad na snímek, až po stisknutí spouště proběhne bez jakékoliv komplikace. To je pro mě klíčové. U všech mých projektů je důležité, abych dokázal zachytit reálné okamžiky, na které jako fotograf nemusím být předem připraven.“
Justin Jin pokračuje: „Nic není naplánováno a proto nelze nic zopakovat. Pořídil jsem například snímek vinařského mistra, jak předává klíč od provozu ženě, která nastupuje na jeho místo. Pracoval zde třicet let a teď jí předává celou svoji práci... Nečekal jsem to ani já, ani ona. Můžete to vidět ve výrazu její tváře! V takové situaci musíte velmi rychle reagovat, najít kompozici a zaostřit. Bez fotoaparátu, který udělá přesně to, co chcete, ve chvíli, kdy to potřebujete, by to nebylo možné.“
„Mé fotoaparáty Sony Alpha mají tichou závěrku, malé tělo a ohromující kvalitu obrazu. Zpřístupňují mi úplně nový způsob fotografování.“