Obraz a představivost

Julien Mauve

„U podobných projektů je dobré, když máte představu, čeho chcete dosáhnout,“ říká umělecký fotograf Julien Mauve. Vzápětí dodává s úsměvem: „Ale představa by neměla být příliš detailní.“

Julien popisuje proces tvorby fotografických projektů, které byly pro jeho kariéru určující. Projekty jako Pozdrav z Marsu, Po zhasnutí světel a zatím poslední Ostrov vážek získaly mezinárodní ohlas. V současné době je dále rozpracovává: pořizuje a upravuje snímky a představuje je divákům online, na výstavách a v knihách.

julien mauve sony alpha 7RII tmavý a ponurý bytový dům s pouze jedním rozsvíceným světlem

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/6 s a f/14,0, ISO 100

Samozřejmě tomu tak nebylo vždy. „Začínal jsem jako většina lidí památečním focením snímků přátel a rodiny. Brzy jsem však chtěl vyjádřit něco víc než jen vytvořit památku. Chtěl jsem vyprávět příběh.“

S prací na projektech začal v roce 2011 s použitím fotoaparátu Sony α99 a svého rozhodnutí nikdy nelitoval.

 

julien mauve sony alpha 7R dva kosmonauti pořizující selfie na pozadí marťanské krajiny

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16–35mm f/2,8 ZA SSM | 1/160 s a f/13,0, ISO 200

Svůj zatím poslední projekt Ostrov vážek nafotil Julien v Japonsku během dvou let a celkem čtyř cest. Nápad dostal náhodou. Při cestách po Japonsku si všimnul, že „výstavba probíhá téměř výhradně na pobřeží ostrovů. Když jedete přes vnitrozemí, krajina bývá neosídlená. Lidí je tu málo, zato můžete vidět stavby, které pohlcuje příroda. Přiměje vás to k úvahám nad měnícím se vztahem člověka k přírodě.“

julien mauve sony alpha 7RII temná chata v lese se stromy v pozadí

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/200 s a f/6,3, ISO 500

Opuštěné pozůstatky průmyslových staveb a další známky civilizace na Ostrově vážek jsou postupně pohlcovány přírodou. Působí to jako místo z nějakého temného katastrofického příběhu z budoucnosti. Julien je dobrý vypravěč a dokáže spojit nesourodé prvky do celku, který tím nabývá význam.

Tyto snímky sice nebyly pořízeny v jednom místě a dokonce ani ve stejném ročním období, přesto však působí dojmem podobnosti.

„Některé snímky jsem pořídil na Okinawě, jiné na severu, a to v různých časových obdobích. Chtěl jsem dosáhnout podobného vzhledu snímků, aby celková atmosféra byla podle mých představ. Proto jsem fotil hlavně ráno bez přímého slunečního světla. Kromě podobnosti námětů hodně záleželo také na úpravách barev, tónování a kontrastu finálních snímků. Dosažení konzistentní estetiky bylo jedním z cílů projektu.“

julien mauve sony alpha 7R dva kosmonauti sedící na skalním útesu a hledící na marťanskou krajinu

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16–35 mm f/2,8 ZA SSM | 1/50 s a f/9,0, ISO 200

Jak tedy Julienovi v tomto ohledu pomáhá jeho Sony Alpha? Při hledání nástupce za model α99 objevil řadu α7R. Od fotografa byste očekávali výčet technologií, které považuje za vynikající. Julien má jako grafik odlišný přístup. Zajímá ho naopak, co fotoaparát nedělá.

„Jako umělec si myslím, že je dobré na fotoaparát při práci vůbec nemyslet. Pracovat s ním, ale nevnímat ho. Tohle umožňují jen některé fotoaparáty. Řada α7R reaguje velmi rychle a funguje intuitivně, takže je snadné soustředit se na to, čeho chci dosáhnout, a ne na nástroj, který používám. Aparát je lehký tak, že jej ani nevnímáte, a velmi rychle reaguje. K focení je vždy připravený během zlomku sekundy.“

julien mauve sony alpha 7RII temné město osvětlené pouze billboardem

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s a f/10,0, ISO 320

Julien při své práci nikdy neví, odkud přijde inspirace. Putuje z místa na místo a hledá dokonalou scénu, kterou by mohl zachytit.

„Abych mohl reagovat i na chvíle, které trvají jen několik sekund, fotoaparát mám vždy u sebe. Rychlost reakce je životně důležitá.“ Ze stejného důvodu fotí s rychlými zoomy. Často na jedno tělo nasadí objektiv 70–200 mm f/2,8 G Master a na druhé 24–70 mm f/2,8 G Master. „Jsem tak připravený prakticky na každou situaci.“

julien mauve sony alpha 7R dva kosmonauti stojící na okraji útesu a držící se za ruce na pozadí marťanské krajiny

© Julien Mauve | Sony α7R + FE 16–35 mm f/2,8 ZA SSM | 1/250 s a f/11,0, ISO 100

Julien spoléhá na vysoké rozlišení a vynikající kvalitu snímků, které pořizuje aparáty série α7R. Je to důležité zejména u fotografií, které budou vystaveny v galeriích.

„Své práce publikuji v časopisech a knihách. Také je vystavuji jako velkoformátové výtisky v galeriích, a proto velmi záleží na jejich kvalitě. Pro výstavu mé zatím poslední série jsem pořizoval výtisky široké jeden metr. Nebyl to žádný problém.“

Vraťme se zpět k procesu tvorby a k tomu, zda je to plánovaná nebo neplánovaná cesta. Pro Juliena cesta od nápadu k dokončenému projektu se všemi překvapeními a změnami kurzu znamená měsíce i roky cílevědomé práce.

julien mauve sony alpha 7RII scéna z předměstí ve tmě pouze s jedním rozsvíceným oknem

© Julien Mauve | Sony α7R II + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/15 s a f/11,0, ISO 100

„Pro pořizování snímků hledám scény, která vyprávějí nějaký příběh. Následuje editace, která bývá často bolestivá. Máte 50 nebo 60 snímků, ze kterých potřebujete vybrat 20. Necháte jenom ty dobré, které daný příběh nejlépe zachycují. V určité chvíli se ale potřebujete zastavit a podívat se na vybrané snímky znovu, zda působí tak, jak mají.“

Pokračuje: „Může se stát, že ke správnému zachycení příběhu musíte něco změnit, nebo dokonce začít znovu. Je to jako když se potápíte. Pod vodou, uprostřed akce, nemůžete vidět celek. Musíte se někdy vynořit, zorientovat se a pak se potopit znovu.” 

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7R

Fotoaparát α7R s bajonetem E a plnoformátovým snímačem

ILCE-7R

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35mm F2,8 ZA

SEL35F28Z

SAL1635Z2

Objektiv Vario-Sonnar® T* 16–35 mm F2,8 ZA SSM II

SAL1635Z2

Julien Mauve
Alpha Universe

Julien Mauve

Francie

Snažím se ztvárnit svět ne takový, jaký je, ale takový, jaký ho chci vidět.

Zobrazit profil