Zmrzlý květ obalený ledem

Malé zázraky

Albert Dros

Když lidé vidí snímky Alberta Drose zachycující křehké květiny pokryté ledem, obvykle si pomyslí, že jsou krásné. A jak by také ne? Poupata probuzená jarem a zářivé květy jsou zachyceny zahalené v dokonale čistém ledu, jako by se zastavil čas. Elegantně zhotovené a detailně propracované makrofotografie vykreslují přírodu v její nejumělečtější a nejpoutavější podobě. Ale krása není zdaleka tím, co v nich každý najde.

„Spousta lidí cítí spíše smutek,“ směje se Albert, „protože si myslí, že ty květy umírají. To ale vůbec není pravda, protože led je ve skutečnosti chrání.“ Pravdou je, že o květy zachycené na ovocných farmách v nizozemském regionu Neder-Betuwe je velmi dobře postaráno. „Když na jaře poprvé vykvetou, může v noci prudce klesnout teplota,“ vysvětluje Albert. „Pěstitelé si na to dávají pozor, a pokud se očekává výrazné ochlazení, postříkají rostliny vodou, aby se na nich případně vytvořila vrstva ledu. Pokud je nechrání led, může je poškodit mráz.”

Zmrzlý květ obalený ledem

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/640s @ f/2.8, ISO 400

Ve skutečnosti tedy za těmito fotografiemi stojí zahradnická péče. To platí i pro Alberta, který je velmi uznávaný pro své nádherné snímky krajiny a přírody. Makrofotografií se přitom začal zabývat teprve nedávno. „Během COVIDových lockdownů jsem hledal nové objekty k fotografování blíže k domovu,“ popisuje, „a tak jsem vzal objektiv Sony FE 90mm f/2.8 Macro G OSS společně s fotoaparátem Alpha 7R IV. A tady začala cesta za poznáním – sice šlo jen o rychlý výlet pár metrů do vlastní zahrady, ale doporučil bych to každému fotografovi.“

Zmrzlé kapky vody na rostlině

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 800

Květiny pro něj ale nejsou úplnou novinkou. „Často jsem je fotil jako popředí svých obsáhlejších snímků krajiny nebo jsem vytvářel jejich portréty pomocí teleobjektivů,“ vysvětluje, „ale dostat se takhle blízko bylo pro mě něco jiného a hrozně mě to chytlo. Když mi pak kamarád řekl o ledových květech v Betuwe, neváhal jsem.“

Najít květiny pokryté ledem však nebývá snadné ani rychlé. „Tak jako u makrofotografií obecně se jedná o zaslouženě pomalý proces pečlivého výběru a kompozice,“ říká Albert. „Navíc potřebuji kombinaci mrazivého rána a správné fáze vývoje stromů, takže mám šanci jen několik týdnů v roce. A když už jste na místě, musíte také najít ideální objekt, protože při zvětšení makroobjektivem bijí jakékoliv drobné nedostatky do očí.“

Je to náročná disciplína a Albert si dává na čas s hledáním dokonalého objektu. Tím však proces v žádném případě nekončí. „Pak strávím zhruba 20 minut hledáním správného úhlu, přičemž se hodně zaměřuji na pozadí, které je stejně důležité, ne-li důležitější než objekt. Právě výběr správného pozadí umožňuje osamělému květu vyniknout.“

Bílé květy na bílém ledovém pozadí

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/2500s @ f/2.8, ISO 200

Albert se svými kompozicemi neustále experimentuje, ale často vyráží fotografovat za svítání, aby „využil krásné, měkké a zářivé světlo“, říká. „Jeden z mých nejoblíbenějších záběrů jsem ale pořídil asi tři hodiny po východu slunce, protože jsem mohl zachytit kontrast mezi žlutou barvu květů a čistě modrou oblohou. Nesmíte ale otálet příliš dlouho, jinak led úplně roztaje.“

Zmrzlá poupata na modrém pozadí

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/500s @ f/13, ISO 200

Bílý jarní květ obalený ledem

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/3200s @ f/3.5, ISO 400

„V kombinaci s objektivem FE 90mm Macro je úroveň čistých detailů těchto propracovaných objektů nesmírně zajímavá. Je to návykové a nutí vás to fotit stále víc.“ Jako u každého makroobjektu, i zde detail závisí na přesném zaostření, kterého Albert dosahuje speciální metodou s využitím těla Alpha.

„Dělám to tak,“ vysvětluje, „že na dotykové obrazovce nastavím obecný bod zaostření a pak mám na těle fotoaparátu Alpha 7R IV tlačítko nastavené, aby vyvolalo funkci Focus Magnifier (Lupa pro zaostření). Ta přidá zaměřovací kříž podobný zaměřovači ve videohrách, který pak umístím přesně na místo, které chci mít nejostřejší – obvykle na tyčinku květu. Je to neuvěřitelně jednoduchá a efektivní metoda, kterou tento fotoaparát umožňuje.“

Květ se žlutým kalichem a okvětními lístky pokrytými ledem

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/3200s @ f/2.8, ISO 800

Dalším zásadním faktorem, pokud jde o ostrost při fotografování z ruky, je technologie SteadyShot od Sony, která je součástí snímače fotoaparátu Alpha 7R IV a 90mm makroobjektivu. „Tenhle objektiv poskytuje krásně měkké a rozostřené oblasti jako ze snu, zatímco všechny ostatní zaostřené oblasti zůstávají mimořádně ostré. Velkou roli v tom hraje optický stabilizátor obrazu SteadyShot a pětiosá optická stabilizace obrazu v těle,“ vysvětluje. „Zkoušel jsem fotit bez této funkce a rozdíl byl opravdu znát,“ pokračuje Albert.

Zmrzlé kapky vody visící z červených bobulí

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 90mm f/2.8 Macro G OSS | 1/800s @ f/2.8, ISO 400

„Můžete strávit celé hodiny fotografováním záhonu květin, zkoumáním a laděním kompozice s vědomím, že výsledek bude stát za to. Makro promění všední věci v něco neobyčejného, ale pokud používáte nekvalitní vybavení, může vás tento jinak úchvatný proces frustrovat. Proto jsem rád, že mám fotoaparát Alpha 7R IV, který mi v tom pomáhá.“

Uvedené produkty

Albert Dros

Albert Dros | Netherlands

„Jsem posedlý touhou pořídit dokonalý snímek.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!