zlaté listy v řece

V rytmu řeky

İlhan Eroğlu

Po celém světě utvářejí řeky, jejich vyústění do moře a přítoky krajinu kolem nás a jejich vody přinášejí život. Umožňují farmaření, cestování a obchodování. Jsou naší součástí a součástí našeho příběhu. „Řeky mě vždy fascinovaly,“ přitakává fotograf İlhan Eroğlu specializující se na cestovatelskou a krajinnou fotografii. „Ze všech těchto důvodů je už od začátku své kariéry velice rád fotografuji.“

žena stojí na kopci a dívá se na řeku pod sebou

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/80s @ f/11, ISO 200

„Řeky jsou jakési fotografovo hřiště,“ směje se İlhan. „I když odhlédneme od čistě kompozičních výhod, jejich voda nabízí nespočet fotografických příležitostí. Pokud máte rádi scénické záběry, jednoduše se jim nemůžete vyhnout!“

Jako fotograf sjezdil celý svět a zachytil místa, která patří na této planetě k něm nejúchvatnějším. Je zřejmé, nakolik si cení jednoduché vyváženosti, kterou řeka vnáší do záběru. „Řeka dodává hloubku a obohacuje kompozici téměř každé fotografie. Když se vine historickým městem nebo krajinou, její zákruty přitahují pohled k objektům vytvořeným člověkem nebo ho směrují do dálky k horám a k moři.“

žena stojící u řeky se dívá na horu

© İlhan Eroğlu | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/125s @ f/8.0, ISO 400

„Pokud jde o expozici,“ odpovídá İlhan, „řekl bych, že v 80 % případů dávám u fotografií řeky přednost pomalé závěrce. Neznamená to, že volím ty nejdelší expoziční časy, ale snažím se vystihnout rytmus řeky. Když použijete příliš nízkou rychlost, vytratí se pohyb a energie, a proto experimentuji s různým nastavením, dokud z toho nemám ten správný pocit.“

„Voda na tomto záběru pořízeném mým osvědčeným fotoaparátem Sony Alpha 7R II v České republice byla například téměř nehybná, takže stačilo použít rychlost 1/60 s, aby se rozostřil odraz ve vodě. Chtěl jsem vystihnout klid místa zahaleného do barev podzimu, a tomu napomohlo, když jsem ubral vodě na ostrosti. Kdybych zvolil vyšší rychlost, třeba 1/250 s nebo 1/500 s, snímek by byl příliš prokreslený a nepůsobil by tímto uklidňujícím dojmem.“

podzimní strom odražený v klidné řece

© İlhan Eroğlu | Sony α7R II + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/8.0, ISO 100

Když je potřeba ještě pomalejší závěrka, „používám neutrální (ND) filtry, nejraději mám sílu ND0.6 nebo ND1.2. Objektivem pak prochází dvakrát nebo čtyřikrát méně světla. Závisí to však na intenzitě světla při fotografování a na tom, nakolik chci zpomalit závěrku. Velmi užitečné mohou být také polarizační filtry, když chcete zabránit odrazu ve vodě, ale to se samozřejmě odvíjí od toho, jestli je takový odraz důležitý.“

Zásadní je také světlo, které do scény vdechne život. „Řeky nejraději fotografuji při východu a západu slunce a těsně před ním a po něm,“ vysvětluje İlhan, „a dávám sice na řece přednost přírodnímu světlu před umělým, ale i světlo vytvořené člověkem může vypadat nádherně. Tento záběr pochází z francouzského Annecy. Pořídil jsem ho před východem slunce a odraz v řece vyhlazený čtyřsekundovou závěrkou dodává tomuto historickému městu mystický nádech.“

měkké zamlžené světlo nad mostem při úsvitu

© İlhan Eroğlu | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 4s @ f/11, ISO 100

İlhan chválí rozlišení a ostrost svého fotoaparátu Sony Alpha 7R IV, které jeho záběry přivádějí k životu. „Alpha 7R IV má neuvěřitelné rozlišení 60 Mp,“ říká, „a protože vpředu na snímači není optický filtr dolní propusti, který bývá na fotoaparátech s nižším rozlišením, nepřijdu o jediný detail v záběru, který jsem si pracně našel a připravil. Často využívám funkci Focus Stacking, abych z toho vytěžil maximum. Pro tento snímek z Prahy jsem použil expozici 1/60 s, clonu f/11 a ISO 100. Ostřil jsem postupně zblízka do daleka přes několik záběrů a při editaci jsem je spojil. Dosáhnu tak dokonalé ostrosti od toho, co je hned před objektivem, až po vzdálené budovy.“

zlaté listy v řece

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/60s @ f/11, ISO 100

Aby využil znamenitý detail a ostrost, který mu dává fotoaparát Sony Alpha 7R IV, využívá İlhan při kompozici na břehu řeky silný a stabilní stativ. „Přestože tyto fotoaparáty a objektivy Alpha jsou nádherně lehké,“ dodává, „stejně mám rád kvalitní stativ. Někdy ale musím pro ten pravý záběr zabrousit do vody, takže se hodí mít s sebou i vysoké holínky.“

A pokud jde o objektivy, má dva hlavní: FE 12–24 mm f/2,8 GM a FE 24–70 mm f/2,8 GM. „Když nechci příliš zdůraznit popředí, volím 24–70 mm, což je nádherně všestranný krajinářský objektiv,“ vysvětluje İlhan. „Pokud mám ale v záběru výrazné popředí, mám raději extrémně široký objektiv 12–24 mm. Široké zorné pole a zaostření na blízko mi umožňuje podtrhnout detaily, které jsou blízko fotoaparátu. Je to vidět na mém záběru květin na břehu řeky v Provence.“

barevné květiny před řekou

© İlhan Eroğlu | Sony α7R III + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/18, ISO 100

Kam by mohla posedlost řekou přivést İlhana napříště?

„Moc rád bych na svůj fotoaparát Sony zachytil řeku v kaňonu Fjaðrárgljúfur na Islandu,“ prozrazuje na závěr. „Je to zázrak přírody. Tok řeky se neustále proměňuje. Obepíná ji kaňon, ve kterém voda působí jako z jiného světa. Ale ať už budu příště fotografovat kdekoli, určitě mi bude pomáhat mé vybavení Alpha.“

Uvedené produkty

İlhan Eroğlu

İlhan Eroğlu | Turkey

„Svět je pro mě jako velké plátno. V každé zemi, kterou navštívím, vytvářím vlastní obrazy pomocí fotografií“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!