Jmenuji se James Matthews. Jsem filmař, Youtuber a ambasador Sony z britského hrabství Essex. Filmařina je moje vášeň už od mých 14 let. Postupně jsem zjistil, že má práce je nejzajímavější, když čerpá z emotivních prvků, jako jsou příroda, lidé a hudba. Pokud jejich kombinace ve mně vyvolá určitý pocit, prostřednictvím filmu se ho snažím sdělit světu.
Obloha v plamenech
Ve svém krátkém filmu „Obloha v plamenech“ zvu diváky na cestu naplněnou úžasem při sledování dobrodružství, která prožívá náš protagonista Luke. Být svědkem mimořádných momentů v přírodě znamená také popasovat se s mimořádným prostředím na cestě. Spolu s Lukem se drsnou a nádhernou přírodou ostrova Madeira vydáme až na jeho samý vrchol, kde se před ním otevře hořící obloha.
První dojmy z natáčení kamerou Sony FX6
Mou nejoblíbenější funkcí kamery FX6 je rozhodně variabilní neutrální filtr a možnost použít ho v automatickém režimu. Tato funkce mi zásadním způsobem pomohla udržet jednotný vzhled filmu, aniž bych musel kvůli dosažení správné expozice slevit z kvality obrazu. Díky variabilnímu neutrálnímu filtru je možné zachovat konstantní expoziční čas a hloubku ostrosti, což přispělo ke kýženému stylovému sjednocení.
Dalším vylepšením, které jsem při natáčení ocenil, bylo zpracování barev. Nic lepšího jsem snad nikde neviděl, až na špičkové filmové kamery Sony Venice a FX9. Již tak neobyčejnou přesnost barev dále umocňuje obrazový profil S-Cinetone a 10bitová interní barevná hloubka vylepšuje přechody světlých ploch (mraky se například neslévají s jasnou oblohou).
Další výhodou je větší flexibilita při postprodukci. A posledním vítaným vylepšením je z mého pohledu eliminace efektu rolovací závěrky. Mám ve velké oblibě snímání z ruky se spoustou pohybu kamery a švenkování. Na výstupech z této kamery je téměř neznatelné pohybové zkreslení, takže si mohu pohyb dopřát, aniž bych musel mít obavy, že se na pozadí objeví příliš mnoho zprohýbaných linek.
Vzhled záběrů a objektivy použité při natáčení
K dosažení konkrétního vzhledu si musíte vybrat odpovídající objektivy s různou ohniskovou vzdáleností, které vám umožní vyjádřit jednotlivé emoce a vypovědět váš příběh. Já jsem u tohoto krátkého filmu pro velkou část záběrů použil objektiv Sony G Master FE 16–35 mm f/2,8 nastavený na 35 mm. Chtěl jsem, aby mi tato střední vzdálenost dovolila zachytit našeho protagonistu zblízka, ale současně ho uvidět v jeho prostředí, které je v příběhu významným prvkem. Zblízka jsem hlavního protagonistu zabíral objektivem Sony FE 85 mm f/1,8, abych ho vyčlenil z pozadí a zaměřil určité scény na jeho výrazy a emoce. Díky rychlé závěrce s clonou f/1,8, snímači Full-Frame kamery FX6 a internímu neutrálnímu filtru se mi podařilo dosáhnout vzhledu, který mi dal možnost zvolit mimořádně malou hloubku ostrosti. Mohl jsem tak postavu vyčlenit z prostředí, aniž bych musel měnit vzhled. Důležité bylo střídat oba objektivy, aby byl zřejmý vývoj emocí postavy a měnící se prostředí, ve které se nacházela.
Tipy pro natáčení kamerou Sony FX6 a několik postřehů na závěr
Rychlý tip pro každého, kdo bude natáčet kamerou Sony FX6, je spolehnout se na nový variabilní neutrální filtr. Pokud máte v hlavě jasnou představu nebo chcete dosáhnout určitého vzhledu, nemusíte mít pocit, že z něj musíte ustoupit, abyste zachovali správnou expozici. Variabilní neutrální filtr vám dá větší tvůrčí prostor a svobodu pro váš styl natáčení. Tato kamera představuje úžasný nástroj pro nás filmaře: Full-Frame, výborné výsledky při slabém osvětlení, variabilní neutrální filtr a skvělé 10bitové zpracování barev. Je navržená tak, aby nám pomohla při tvorbě skvělých filmů s osobitým vzhledem. Stačí nastavit světla a pustit se do toho!
„Má práce je inspirována emocemi. Když se lidé na mé filmy dívají, chci v nich vyvolat určité pocity tím, že se se mnou vydají na cestu.“