Jmenuji se James Glancy a jsem televizní moderátor a ochránce přírody, který si sám natáčí své záběry. Před sedmi lety jsem odešel z britské armády a začal se věnovat ochraně přírody a televizní tvorbě. Moderoval jsem a natáčel jsem pořady pro Discovery Channel a National Geographic a byl jsem producentem seriálu o přírodě pro Mail Plus ve Spojeném království. Mojí vášní jsou suchozemští i mořští živočichové a baví mě práce na přírodovědných pořadech. Měl jsem také potřebu vizuálně zachytit škody, které na životním prostředí napáchala lidská činnost, a zviditelnit ty, kdo naši planetu chrání. Právě jsem se vrátil z Ameriky, kde jsem natáčel dokument o žralocích pro National Geographic.
Divoká příroda za humny
Rok 2020 nám připomněl, nakolik se mnozí z nás vzdálili světu přírody. Omezení běžného života dala lidem příležitost objevit krásu přírody, kterou máme často doslova za humny. Uvědomili jsme si, jak je důležité chránit divokou přírodu a životní prostředí, bez nichž bychom nedokázali přežít. Chtěl jsem natočit krátký film zachycující krásy divokých zákoutí přírody na jihu Anglie, která tolika lidem přinesla úlevu od letošní pandemie. Chtěl jsem také, aby film názorně ukázal, že se vyplatí starat se o přírodu v naší bezprostřední blízkosti.
První dojmy z natáčení kamerou Sony FX6
Na práci s kamerou Sony FX6 se mi nejvíc líbí možnost zpomalených záběrů v rozlišení 4K při rychlosti 120 snímků za sekundu. Skvěle se hodí k zachycení dramatických okamžiků při natáčení divoké přírody. Můžete tak rozložit pohyb zvířat a dodat obsahu emocionální náboj.
Při filmování v přírodě jsou také nutností co nejmenší velikost a minimální hmotnost vybavení, protože musím natáčet z různých úhlů vysoko na stromech nebo při zemi. Kamera FX6 je nesmírně odolná a malá. Je ideální pro natáčení v pohybu a na kameru tohoto kalibru je navíc neuvěřitelně lehká. Při tak malém těle byste čekali, že v něčem nutně narazíte na kompromis, ale kvalita obrazu je díky Full-Frame snímači s rozlišením 4K fantastická i za zhoršených světelných podmínek.
Další aspekt, který jsem ocenil, je modulární konstrukce. Dovoluje mi rychle si nastavit různé příslušenství, jako třeba gimbal, držák na vozidlo nebo stativ. Při filmování divoké přírody přichází šance pořídit záběr jen jednou, takže to má pro můj styl natáčení zásadní význam.
Při tomto natáčení jsem vzhledem k povaze divoké přírody použil několik širokoúhlých teleobjektivů. Abych se mohl hodně přiblížit k volně žijícím zvířatům, aniž bych je rušil, používal jsem především objektivy Sony 70–200 mm F/2,8 GM, 600 mm F/4 GM a 200–600 mm G. Ten poslední se vyznačuje velkou teleskopickou všestranností a umožňuje rychle změnit záběr. Použil jsem i širokoúhlejší objektivy, například Sony 16–35 mm f/2,8 GM, a to pro záběry, které pomohly zasadit příběh do kontextu.
Tipy pro natáčení kamerou Sony FX6 a několik postřehů na závěr
Především považuji za naprosto zásadní používat nativní objektivy Sony s bajonetem E, s nimiž se naplno projeví mimořádně kvalitní automatické ostření, které kamera FX6 nabízí. Při natáčení sice stále kombinuji objektivy pro ruční a automatické ostření, ale nový systém automatického ostření se mi velmi osvědčil při sledování volně žijících živočichů.
Pokud jste někdy používali přístroj Sony FS7, budete se snadno orientovat v nabídkách. Kamera FX6 ale nabízí několik možností pro ukládání předem nastavených funkcí. Stojí za to pohrát si s nimi před natáčením v pohybu, kdy máte na přípravu záběru málo času.
Co se příslušenství týče, doporučuji ruční gimbal, protože kamera FX6 je malá a lehká. Díky modulární konstrukci ji snadno nasadíte na gimbaly celé řady výrobců. Ve výbavě by neměl chybět ani hledáček, který připojíte k monitoru kamery FX6.
Kamera FX6 je fantastickým rozšířením úžasné řady Sony Alpha. Myslím, že se zakrátko stane oblíbenou volbou filmových dokumentaristů, především těch, kteří zachycují příběhy odvíjející se v rychlém tempu. Stejně jako model FS7 má pevné a odolné tělo vhodné do náročného prostředí.