Kolibřík přilétající k fialové květině

Kolibříci v Ekvádoru

Gustav Kiburg

Pro Gustava Kiburga je Ekvádor rájem. „Věděli jste, že tam mají více ptáků na kilometr čtvereční než kdekoli jinde?“ prozrazuje tento fotograf z Nizozemska. V této zemi se nachází 1 656 různých druhů ptactva. Gustav však chtěl v Ekvádoru fotografovat zejména jednu konkrétní čeleď – kolibříkovité (Trochilidae).

2 kolibříci sedící na větvičce

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/800s @ f/3.5, ISO 2500

„Ekvádor má nejrozmanitější druhy kolibříků na světě,“ říká Gustav. „Pyšní se těmi nejúžasnějšími barvami a fascinuje mě způsob, jakým se díky pohybu svých křidýlek umějí doslova zastavit ve vzduchu, aby se dostali ke květu.“

V hlubinách vlhkého ekvádorského deštného pralesa se Gustav spoléhá na vybavení, které ho nezklame. Jako svou výbavu volí fotoaparát Sony Alpha 1 a objektiv FE 400mm f/2.8 G Master.

Kolibřík mečozobec pijící nektar z fialového květu

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/4.0, ISO 2500

I když fotografujete v divočině deštného pralesa, technika fotografování ptactva je v podstatě stejná jako při fotografování v přírodní rezervaci – konkrétně musíte mít nějaké znalosti o daném druhu a musíte mít trpělivost pozorovat a vyčkávat. „Dělám to tak, že nasadím Alpha 1 na stativ, zaostřím na konkrétní květinu a pak už jen čekám. Snažím se také ponechat v kompozici nějaký prostor, protože můžete jen částečně předvídat, odkud přesně pták do záběru přiletí. Alpha 1 má vynikající snímač s rozlišením 50,1 megapixelu, které mi v případě potřeby umožňuje snímek oříznout.“

Ohnisková vzdálenost 400 mm objektivu Sony G Master zajišťuje dobrou rovnováhu mezi zvětšením a přiměřenou pracovní vzdáleností, kterou si Gustav od svých ptačích objektů udržuje. Pokud však chce Gustav docílit toho, aby byl objekt na snímku výraznější, může využít výhod 1,4× telekonvertoru Sony s 400mm objektivem. Tato kombinace představuje ekvivalent objektivu s ohniskovou vzdáleností 560 mm, aniž by tím došlo ke znatelné ztrátě kvality obrazu.

Po nastavení fotoaparátu, objektivu a kompozice pak už Gustav jen čeká, až se kolibřík snese a bude se vznášet na místě při pití nektaru z květu. Gustav nastavuje svůj fotoaparát Alpha 1 na zónové ostření se zapnutou funkcí automatického zaostření na oči ptáka. Fotoaparát tedy musí jen doladit ostření 400mm objektivu od květiny, když se pták objeví.

2 kolibříci pijící z růžového květu

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1600s @ f/5.0, ISO 2500

„Musím se přiznat, že mi někdy připadá, jako bych s fotoaparátem Sony Alpha 1 podváděl. Mám kamarády, kteří používají jiné značky fotoaparátů a při fotografování neustále kontrolují své snímky. Smějí se mi, že já to neřeším. S fotoaparátem Alpha 1 jsem záběr viděl už v hledáčku, když jsem ho fotil, a ze zkušenosti vím, že automatické ostření mě nezklame.“

2 kolibříci pijící z oranžového květu

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/640s @ f/7.1, ISO 2500

Každý, kdo zkoušel fotografovat ptáky za letu, ví, jak je to těžké. Fotoaparát Alpha 1 však disponuje několika funkcemi, které pomáhají tyto úžasné záběry zachytit. Podle Gustava je jedním z nejdůležitějších prvků hledáček bez blackoutu. Ten mu umožňuje docílit až 30 fps bez blackoutu, což je při sledování ptáka za letu důležité.

„Obvykle fotím při 20 fps, takže mohu zvolit dokonalou pozici ptačích křídel při letu. Expoziční čas nechávám delší než 1/1000 s, abych mohl vystihnout některé pohyby křídel. Pohyb je totiž součástí příběhu.“

2 kolibříci dotýkající se zobáčky

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/250s @ f/4.0, ISO 2500

Jedna z věcí, která vás na Gustavových snímcích upoutá, je překrásné pozadí, jež je zcela přirozené a vzniklo pomocí objektivu FE 400mm f/2.8 G Master. Nádherné rozostření vzniká nastavením 400mm objektivu na velkou clonu, ale Gustav málokdy fotografuje s plně otevřenou clonou f/2.8.

„Nastavím si Alpha 1 na režim Priorita clony a clonu zpravidla otevřu v rozpětí f/4 a f/5.6, abych zvýšil hloubku ostrosti, zaostřil na tělo ptáka a zároveň měl rozostřené pozadí. Poté ručně nastavím citlivost ISO tak, aby byl expoziční čas 1/1000 s. Nebojím se zvýšení citlivosti, protože vím, že kvalita snímků bude pořád vynikající.“
Kolibřík za letu

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/2500s @ f/4.0, ISO 1600

Mnoho Gustavových snímků dokazuje důležitost kompozice každého prvku snímku. Velmi dobře je to vidět u kolibříka mečozobce (Ensifera ensifera) – ptáčka, jehož zobák je delší než jeho tělo. „Vypadá jako stíhačka,“ říká Gustav. „Ořízl jsem horní a dolní část snímku, abych upoutal pozornost na dlouhý zobák kolibříka a na rychlost jeho letu.“

Kolibřík vznášející se ve vzduchu pod oranžovou květinou

© Gustav Kiburg | Sony α1 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 2500

Na této fotografii je kolibřík natočený a pije nektar. Podle Gustava však snímek neutváří pouze tento ptáček nebo květina – jde o to, jak to celé vyvažuje lístek v horní části záběru. „Bez tohoto lístku by to byla úplně jiná fotografie,“ říká Gustav.

Uvedené produkty

Gustav Kiburg

Gustav Kiburg | Netherlands

„Špatné počasí je barevné počasí.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!