„Ledňáčky jsem si zamiloval v roce 2013,“ říká Petar Sabol, expert na fotografování přírody a volně žijících zvířata. „Napřed jsem v Chorvatsku u rybníka nedaleko vesnice Mala Subotica pozoroval, jak se chovají, a pak jsem se je postupně učil fotografovat.“
Petarovy fotografie odrážejí jeho zápal i technické dovednosti. Jako každý dobrý fotograf zvířat ve volné přírodě se musí vyznat v terénu a potřebuje vybavení, na které se může spolehnout. V současnosti používá fotoaparát α7R IV. S aparáty a objektivy z řady alfa pracuje již od jejich začátků.
Když Petar fotí ledňáčky, jak se v zimě shlukují, aby lovili v malých rybníčcích, jezírkách a kanálech, uchvacují ho především jejich zářivé barvy a hbitý pohyb. „Jsou opravdu fantastickým objektem k fotografování, protože jejich barvy se každou chvíli mění od tmavomodré až po akvamarínovou a modrozelenou, záleží na úhlu a světle,“ vysvětluje Petar. „A jejich styl lovu je tak fascinující. Dobu jsou nehybní a pak se náhle střemhlav vrhnou pod vodní hladinu. Je úžasné ledňáčky už jen pozorovat, ale fotit je, to je teprve kumšt.“
Díky snímači s vysokým rozlišením, kterým je aparát α7R IV vybaven, barvy ledňáčkova třpytného opeření doslova ožijí a každý brk je zachycen v ostrém detailu. Všechny ty pixely jsou ovšem k ničemu, pokud je snímek rozmazaný nebo pták na záběru příliš malý, takže divák pořádně nevidí všechny detaily. Tento problém řeší Petar pomocí správné volby objektivu a režimu automatického ostření. Dává si záležet na tom, aby se při fotografování nacházel v úrovni očí. Ptáci jsou tak na snímcích dostatečně velcí a perfektně vynikají na rozostřeném pozadí.
„Důležitá je pro mě kompozice,“ vysvětluje. „I když má α7R IV snímač, který umožňuje snímek dost oříznout, tak pokud mohu, rád využiji celý záběr!“
K fotografování ptáků se obvykle používají velmi dlouhé teleobjektivy. Petar však často dává přednost objektivům střední délky, jako je FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS nebo FE 135 mm f/1,8 GM. Spoléhá se přitom na svou šikovnost, že se k fotografovanému objektu dostatečně přiblíží. „Když chcete fotit, jak se ledňáčci potápějí, měli byste být blízko vodní hladiny,“ vysvětluje. „Zkoušel jsem to s dlouhými objektivy, ale bylo obtížnější ptáky sledovat, protože se při potápění pohybují velice rychle. Čím delší objektiv používáte, tím výraznější je každý pohyb a je těžší na ledňáčka dobře zaostřit. Ale když jste dost blízko a máte trpělivost, můžete fotit dokonce i s krátkým portrétním teleobjektivem 85 mm.“
„Základem je trpělivost, a to nejen při samotném focení,“ pokračuje Petar. „Musíte se vracet den za dnem a opravdu tomu věnovat čas. Potřebujete dobrou skrýš a maskování, abyste se mohli přiblížit a ledňáčky nevyrušili. A když už se skryjete, musíte někdy čekat celé hodiny, než se objeví. A taky se nemusí ukázat vůbec. Jindy je to právě naopak – jen co se ukryjete, už poletují téměř nad vámi.“
K pořizování takových snímků, o jaké Petar usiluje, má fotoaparát α7R IV několik nezbytných režimů. „Tichá závěrka je naprosto nepostradatelná, protože nechcete, aby subjekt něco polekalo nebo vyplašilo,“ říká. „Když fotím v režimu AF-C, aparát se zaměří na malý zaostřovací bod na subjektu a pak jej sleduje v reálném čase. Je to tak rychlé a přesné, že se zaostření je spolehlivě perfektní, i když fotím s naplno otevřenou clonou objektivu. Aby mi neunikl perfektní tvar těla ledňáčka ve chvíli, kdy se potápí, nebo rozstříknuté kapky vody, fotím vždy při 10 fps. Vím, že obraz je dost kvalitní i při vysokém nastavení ISO. Umožňuje mi to používat časy 1/1600, 1/3200 s nebo i kratší a zachytit tak pohyb bez rozmazání. S delším časem fotím jen tehdy, když pták sedí a odpočívá. V tu chvíli se mohu uvolnit i já.“
Jak si α7R IV se všemi svými výhodami vede v porovnání s výbavou značky Sony, kterou používal dříve?
„Každý nový fotoaparát přináší nějaké vylepšení, které otevírá nové možnosti,“ říká. „Nejde jen o kvalitu obrazu, ISO nebo dynamický rozsah, ale také o věci, které mi pomáhají lépe reagovat na chování objektu. Jedná se například o velký počet detekčních bodů automatického ostření, pokročilé režimy sledování, tiché fotografování nebo o stabilizaci obrazu SteadyShot.“
Petarův závěrečný verdikt? „Takový fotoaparát je radost používat.“
„Vždy se snažím své fotografie vylepšit bez ohledu na to, kolik času a úsilí to bude stát.“