skupina zeber v Maasai Mara

Lety do divočiny

Uroš Podlogar

Jako fotograf pracující pro mezinárodního výrobce vrtulníků se Uroš Podlogar dostal už na řadu úžasných míst po celém světě. Díky nedávnému projektu se Uroš se svou výbavou Sony podíval do keňské rezervace Maasai Mara, kde dokumentoval, jak se vrtulníky Bell používají při projektech na ochranu divoké přírody.

pilot vrtulníku letící nad rezervací Maasai Mara

© Uroš Podlogar | Sony α1 + FE 14mm f/1.8 GM | 1/1000s @ f/4.0, ISO 250

„Ochránci přírody odvádějí skvělou práci. Ke zvířatům se chovají jako ke svým nejlepším kamarádům. Mezi zvířaty a lidmi můžete vidět i cítit velký respekt. Zapojení do projektu na ochranu přírody, jako je tento, přináší zvláštní pocit. Chci pomáhat a chci se postarat o to, aby byli lidé o této problematice více informováni.“

krmení nosorožce tuponosého z ruky

© Uroš Podlogar | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/500s @ f/1.2, ISO 250

Vrtulníky se využívaly různými způsoby, například k hledání zraněných zvířat a sledování pytláků. Primárně se však používaly k monitorování počtu populace klíčových druhů zvířat ve volné přírodě, včetně nosorožce tuponosého.

Přestože byly vrtulníky pro projekt stěžejní, Uroš rovněž strávil několik dní s nohama pevně na zemi, kde fotografoval lidi a divokou přírodu. Dostával se do blízkosti majestátní dravé zvěře, jako jsou lvi a nosorožci. Vzdálenost mezi nimi byla tak malá, že si Uroš jako své vybavení zvolil kombinaci fotoaparátu Sony Alpha 1, Alpha 7R V a objektivu FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II.

záběr zblízka na starého lva

© Uroš Podlogar | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/640s @ f/2.8, ISO 640

„Zpočátku jsem byl trošku nervózní. Když se ale podíváte na zvíře, uvědomíte si, že vaše přítomnost ho také znervózňuje. A tak ho prostě jen pozorujete a než se k němu přiblížíte, ujistíte se, že je klidné. Model Alpha 1 je skvělý, protože umožňuje fotografovat s tichou závěrkou. Nedochází tak k žádným nečekaným zvukům, které by zvíře zneklidnily. Můžu rychle pořídit záběr, vrátit se zpět do auta a pak pokračovat na další scénu.“

Důvodem pro volbu objektivu 70-200mm f/2.8 G Master II je jeho praktičnost při cestování.

Dva sloni čelem k sobě v Maasai Mara

© Uroš Podlogar | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/1250s @ f/2.8, ISO 50

„U projektů tohoto typu jsem omezen tím, kolik kousků vybavení si můžu vzít s sebou,“ říká Uroš. „Není možné mít u sebe 10 objektivů – čím menší a lehčí výbava, tím lépe. Objektiv 70-200mm nabízí nejlepší rozsah pro snímky divoké přírody a vrtulníku a můžu s ním pořídit nádherné portréty. Je to vynikající všestranný objektiv!“

nosorožec tuponosý stojící v Maasai Mara

© Uroš Podlogar | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/1600s @ f/2.8, ISO 100

Alpha 1 a také Alpha 7R V, nejnovější model od Sony, nesmějí v Urošově brašně chybět z mnoha důvodů. Jedním z nich je jejich spolehlivost. „U většiny svých projektů musím být schopen spolehnout se na svou výbavu na 100 %. Nemohu si prostě dovolit vybavení, kterému nedůvěřuji. U těchto fotoaparátů jsem věděl, že mě zaručeně nezklamou – zejména proto, že oba modely disponují řadou vynikajících funkcí, které jsou uzpůsobeny fotografování divoké přírody,“ říká Uroš.

osamělý slon v Maasai Mara

© Uroš Podlogar | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/800s @ f/2.8, ISO 50

Alpha 1, stěžejní model řady Alpha, zvládne zachytit vše, na co jej jen Uroš namíří. „Automatické ostření je úžasné, zejména pak funkce sledování automatického ostření na oči zvířat, která se pro projekty tohoto druhu skvěle hodí. Je úžasné, kolik různých typů zvířecích očí tento fotoaparát rozezná. Jeho rychlost mi dovoluje fotografovat se snímkovou frekvencí 30 sn./s. A ty barvy… Barvy jsou naprosto senzační a s každou novou generací fotoaparátů Sony se ještě víc zlepšují. Vím, že barvy, které zachytím, přesně uvidím i na finálních snímcích.“

vrtulník letící nad Maasai Mara

© Uroš Podlogar | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/50s @ f/11, ISO 50

Úkolem Uroše bylo samozřejmě fotografovat vrtulníky zevnitř i zvenčí. Jedním z triků, které Uroš doporučuje, je ujistit se, že máte dostatečně pomalý expoziční čas, abyste docílili rozmazání rotoru vrtulníku. „Rozmazání vytváří dojem pohybu a rychlosti. Pokud jsou listy rotoru dokonale ostré, vypadá to, jako by se vrtulník vznášel.“

Při fotografování interiéru vrtulníku používá Uroš objektiv FE 14mm f/1.8 G Master. „14mm objektiv velmi rád používám, protože umožňuje mimořádně široké zorné pole, aniž by vypadal jako rybí oko. A záběr, který s ním pořídíte, je ostrý od okraje po okraj.“

žirafa sklánějící se k jídlu ke křoví

© Uroš Podlogar | Sony α7R V + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/2500s @ f/2.8, ISO 100

Ohnisková vzdálenost je jedním z mnoha faktorů, které musíte zvážit při fotografování uvnitř malého pohybujícího se letounu. „Je tu spousta vibrací a pohybů,“ prozrazuje Uroš, který vždy volí rychlejší expoziční čas přibližně 1/1000 s, aby interiér vrtulníku zůstal ostrý.

Alpha 1 také pomáhá držet tyto pohyby v patřičných mezích, společně s funkcemi stabilizace obrazu, které byly u modelu 7R V ještě více vylepšeny. „Fotoaparát Alpha 1 má skvělou stabilizaci Steadyshot, jež si s vibracemi poradí. Když potřebuji fotit uvnitř kokpitu, nikdy s tím nemám žádný problém. Tento projekt se mi nesmírně líbil a díky dokonalé kombinaci Alpha 1, Alpha 7R V a 14mm objektivu vyprávějí finální záběry skutečný příběh, který stojí za tvrdou prací ochrany africké přírody.“

Uvedené produkty

Uroš Podlogar

Uroš Podlogar | Slovenia

„Není to práce. Je to vášeň, vlastně láska. Najděte něco, co vám nedá spát a z čeho se vám rozbuší srdce. Pak se do toho vrhněte hlava nehlava.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!