Vidět něco zvláštního 

Andreas Hemb 

Každý, kdo se přírodou zabývá, řekne, že změna je progresivní. Adaptace a inovace vytvářejí nové příležitosti a druhy prosperují díky diverzitě. Může to platit i pro fotografování? Žijeme v době, kdy je díky fotografickým technologiím relativně jednoduché pořídit ostré a detailní snímky. Je předpokladem úspěchu přistupovat k věci jinak než ostatní?

Expert na fotografování přírody Andreas Hemb se rozhodl to zjistit.

Andreas-hemb-sony-alpha-9-volavka-vzlétá-z-vody-na-pozadí-západu-slunce

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/1000s @ f/4.0, ISO 100

„V části svého díla, jsem se začal posouvat od čistě dokumentárních snímků,“ vysvětluje Andreas. „Začal jsem objevovat další aspekt fotografování zvířat ve volné přírodě, který spočívá v zachycení atmosféry okamžiku. Říkám tomu ‚hranice mezi snem a skutečností‘. Než vyfotografovat živočicha, důležitější je vzbudit emoci. Možná už jste tisíckrát viděli nějaký ‚normální‘ snímek, ale teprve až dokážete ukázat věci jinak, vzbudí to zájem.“

Andreas čerpá ze svých rozsáhlých znalostí a zkušeností s fotografováním a může tak posouvat hranice žánru fotografie zvířat ve volné přírodě. Dříve se zabýval krajinářskou fotografií a mezi snímky krajiny a obrázky, které vytváří nyní, je řada podobností.

„Pozorování divokých zvířat mě baví už dlouho,“ říká. „Tato záliba postupně vznikala při fotografování krajin. Chtěl jsem mít v záběru něco živého, co by přitáhlo pozornost diváka. Krajina může být krásná, ale vždy jsem měl pocit, že něco schází. Živý tvor dodá snímku dynamiku a umocní zážitek.“ 

andreas-hemb-sony-alpha-9-pták-obestřený-mlhou-hledí-na-fotografa

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x Teleconverter | 1/500s @ f/4.0, ISO 125 

Andreas používá techniky osvědčené při fotografování krajiny. Pokud však chce pořídit perfektní snímek, musí uplatnit i poznatky načerpané při fotografování volně žijících zvířat. „Ve hře jsou všechny obvyklé aspekty fotografování, práce se světlem, pozadím a tak dále,“ říká. „Jenže zvíře ve volné přírodě také musíte zachytit ve správný okamžik. Musíte se umět pohybovat terénem, aby je nevyrušila vaše přítomnost. Musíte se dostat dostatečně blízko a porozumět jeho chování, způsobu, jakým se pohybuje a reaguje na okolí, abyste mohli předvídat další vývoj situace. Okamžik, který chcete zachytit, může uplynout velice rychle.“

Při posledním focení v rodném Švédsku a na Floridě používal Andreas aparáty α7R III a α9. Vytvořil řadu krásných uměleckých snímků přírody. Často používal techniku sledování pohybujícího se objektu, například když fotil volavku lovící rybu. „Rychlost závěrky jsem měl nastavenu na 1/60 s,“ vysvětluje. „To je mnohem pomalejší, než při fotografování přírody obvykle používám. Hlava je vyfocena relativně ostře, takže poznáte, co vidíte, ale křídlo a pozadí už jsou rozostřené kvůli pohybu.“ 

andreas-hemb-sony-alpha-9-pták-vzlétá-z-jezera-s-rybou-v-zobáku

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/60s @ f/4.0, ISO 100

Sledování pohybujícího se objektu je u aparátu Alpha skvěle podporováno integrovanou stabilizací obrazu (IBIS). „Chci zachytit pohyb objektu, ale nechci, aby byl celý rozmazaný. Snažím se pohyb zachytit různými způsoby a téměř vždy je stabilizace užitečná. Většina obrazu by měla být ostrá, ale na správném místě má být vidět pohyb, protože ten kontrast přitáhne pozornost. Při sledování pohybujícího se subjektu se také hodí možnost používat stabilizaci pouze ve směru jedné osy, což lze nastavit přímo na objektivu, jako je GM 400 mm f/2,8. Urychlí to práci.

Andreas spoléhá i na další funkce fotoaparátu, jako je například okamžitá odezva elektronického hledáčku a tiché fotografování. „Ticho je při fotografování přírody velice důležité,“ vysvětluje. „Nemůžete riskovat, že objekt vyplašíte. Cvakání mechanické závěrky může znít jak kulomet. Zato s aparátem α9 mohu fotit rychlostí 20 snímků za sekundu a nikdo si toho ani nevšimne.“ 

andreas-hemb-sony-alpha-9-silueta-2-lvů

© Andreas Hemb | Sony α9 + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/80s @ f/2.8, ISO 4000

Při focení snímků, jako jsou například siluety nebo objekty v protisvětle, je elektronický hledáček a histogram téměř nezbytností. „Odezva je okamžitá a instinktivně víte, jaký postup použít pro dané světelné podmínky – buď manuální nastavení, nebo expoziční kompenzaci. Focení při východu nebo západu slunce je snazší a také šetrnější pro oči! Tichá závěrka, stabilizace obrazu a elektronický hledáček se společně uplatnily u snímků focených z podhledu, jako jsou siluety brodivých ptáků a labuť ve vodě, ve které se třpytí odlesky světla. Při fotografování jsem používal plovoucí kryt.“

andreas-hemb-sony-alpha-7RM3-odraz-stromů-ve-vodě-ukrývá-zdánlivě-převráceného-aligátora

© Andreas Hemb | Sony α7R III + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/25s @ f/10, ISO 100

Další z jeho floridských snímků ukazuje aligátora plovoucího na klidné hladině, ve které se odráží světlo. Andreas šikovně obrátil kompozici, takže si napřed všimnete stromů a oblohy a teprve až pak aligátora. Když predátora zaregistrujete, je to téměř šok. „Je to velice jednoduchá technika,“ směje se Andreas. „A také trochu překvapení. Je to příklad jednoduchého způsobu, jak dělat věci jinak. Doufám, že podobně jako další snímky i tento vás přinutí se zamyslet nad krásou volně žijících zvířat a v důsledku i nad tím, jak chránit přírodu pro budoucí generace.“

Uvedené produkty
ILCE-9
Model α9 vybavený složeným obrazovým snímačem Full-Frame CMOS

ILCE-9

ILCE-7RM3
Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

SEL2470GM
FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL400F28GM
FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

SEL14TC
1,4x telekonvertor objektivu

SEL14TC

Související články
Andreas Hemb
alpha universe

Andreas Hemb

Švédsko

Obrázek může zachytit mnohem více než jen odraz našeho okolí. Snažím se překonat výhradně dokumentární aspekt fotografie. Snímky by měly vzbuzovat pocity.

Zobrazit profil