joao amorim sedí na skále a dívá se na krajinu

Všechno v rovnováze

João Amorim

Cestovatelská fotografie může pokrývat nesmírně široký tematický okruh, který je nabitý snad všemi možnými tématy, ale ve své podstatě musí splňovat jednu důležitou věc. „Musí spojovat,“ vysvětluje specialista na cestování a přírodu João Amorim.

„Chci,“ pokračuje, „aby se lidé dívali na moji fotografii a cítili se stejně jako já, když jsem ji pořizoval. Pobytu v přírodě se nic nevyrovná, a proto jsem si začal fotografování tak vážit. Čím více jsem cestoval, tím více jsem si chtěl tyto okamžiky uchovat a podělit se o ně, abych mohl lidi inspirovat ke stejné činnosti.“

„Rád fotografuji rovnováhu a interakce mezi přírodou a člověkem,“ uvažuje nahlas, „a vždy hledám způsoby, jakými nás příroda utváří a jakými naopak utváříme my přírodu. Proto nejčastěji fotografuji přírodní scény s lidskými prvky nebo portréty lidí, které potkávám. Když člověk vstupuje do interakce s přírodou, aniž by ji ničil, je to nádherné.“

portrét vesničana v indonésii

© João Amorim | Sony α7 IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/400s @ f/2.8, ISO 100

Říká, že toho lze snáze docílit coby účastník než jako pozorovatel – to dokládá i jeden z jeho posledních projektů, který vznikl na řetězci ostrovů Mentawai v Indonésii, kde fotografoval fotoaparátem Sony Alpha 7 IV. „Na jednom z ostrovů zvaném Siberut jsme strávili několik dní s lidmi, kteří si říkají Sikerejové,“ vysvětluje. „Jsou zodpovědní za udržování rovnováhy mezi lidmi a džunglí. Je to jejich životním posláním a jsou s ním opravdu spokojeni, starají se o svou kulturu a životní prostředí.“

„Obvykle nemívám stanovený plán fotografování,“ říká João, „a většinou ani netuším, co mám čekat. Na začátku se ale snažím nepůsobit vtíravě, takže fotoaparát hned nepoužívám. Chci s lidmi nejprve navázat kontakt, aby se cítili příjemně, protože jakmile jste součástí nějakého zážitku, je to lepší, než když ho jen sledujete zvenčí. Fotografie budou více odpovídat tomu, co cítíte.“

joao amorim sleduje horkovzdušné balóny v turecku

© João Amorim | Sony α7 IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 640

Když se dostane blíž, má po ruce fotoaparát Alpha 7 IV, který Joãoovi pomůže tyto okamžiky zachytit. „Dokud jsem neměl k dispozici Alpha 7 IV, bylo pro mě těžké najít ten správný fotoaparát,“ vysvětluje, „ale teď mám dokonalou rovnováhu mezi rozměry, hmotností a kvalitou. Rozměry jsou pro mě důležité, protože si s sebou nemůžu brát na trek obrovské fotoaparáty se spoustou objektivů. Zároveň ale nechci dělat kompromisy, co se týče kvality snímků. Snímač fotoaparátu Alpha 7 IV je úžasný při vysokých hodnotách ISO a při slabém osvětlení, což je výborné na nepředvídatelných místech, kam chodím, nebo když chci pracovat bez stativu.“

Jako další výhodu fotoaparátu Alpha 7 IV uvádí João jeho zadní monitor s variabilním úhlem. „Když jednou začnete používat zadní monitor, jaký má například Alpha 7 IV, už není cesty zpět,“ říká nadšeně. „Monitor se otáčí a naklápí, takže umožňuje pořizovat nejrůznější záběry z nízkého i vysokého úhlu, poskytuje mi nové a úchvatné pohledy a je také opravdu důležitý pro všechny vlogy, které natáčím, protože ho můžu otočit a dívat se na něj zepředu.“

dřevěná chatka ve stínu hory

© João Amorim | Sony α7 IV + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II | 1/800s @ f/2.8, ISO 100

„Automatické ostření fotoaparátu Alpha 7 IV je také úžasné,“ pokračuje. „Funguje stejně dobře při fotografování i natáčení videí a jde o další oblast, kde hraje roli displej. Ze všeho nejvíc se mi líbí možnost sledování, protože když mám fotoaparát u oka, stačí, abych se palcem pravé ruky dotkl obrazovky, a fotoaparát v tom místě uzamkne zaostření a udrží objekt dokonale ostrý, i když se oba pohybujeme nebo když pracuji s velmi širokou clonou.“

João našel rovnováhu také ve výběru objektivů Sony. „Chvíli mi trvalo, než jsem přišel na to, co mi nejlépe vyhovuje,“ vysvětluje, „nakonec jsem se ale omezil na tři objektivy a telekonvertor. V 80 % případů využívám objektiv FE 16-35mm f/2.8 GM, protože s ním mohu dělat téměř vše, co potřebuji. Jedná se o vynikající dokumentární objektiv a na konci 35mm ohniska můžu fotit i portréty. Je stejně tak ostrý jako všestranný.“

muž stojící na břehu jezera hintersse v rakousku

© João Amorim | Sony α7 IV + FE 16-35mm f/2.8 GM | 1/250s @ f/5.6, ISO 640

Dále mám objektiv FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II,“ pokračuje, „který se skvěle hodí na krajiny i portréty. Když chci fotit záběry na větší vzdálenost, nasadím telekonvertor s 1,4násobným zvětšením. A nakonec je tu objektiv FE 50mm f/1.2 GM, který dokáže vyfotit prakticky cokoli v téměř absolutní tmě. Ve všech případech jde o rychlé objektivy, které jsou však vzhledem ke svým parametrům velmi lehké, a telekonvertor mi dává další možnosti, aniž by výrazně zvyšoval hmotnost vybavení.“

João se neustále snaží nacházet rovnováhu v přírodě a prostřednictvím svých fotografií ji nalézá i u sebe. Právě proto považuje fotoaparát Alpha 7 IV za podobně dobře vyvážený. „V případě tvůrců obsahu, jako jsem já, má fotoaparát ideální nastavení na fotografování i natáčení videí,“ říká, „a s novým rozvržením ovládacích prvků můžete mezi oběma režimy snadno přepínat. Když můžu dělat to, co mě baví, se špičkovými nástroji a na místech, kde nacházím inspiraci, je to dokonalá rovnováha.“

Uvedené produkty

João Amorim

João Amorim | Portugal

João je tvůrce Sony European Imaging

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!