„Pouliční fotografie,“ říká Bertrand Bernager, „je často jako hra mezi vámi a objektem. Někdy se bezcílně potloukáte městem a hledáte něco zajímavého. Jindy si vyhlídnete skvělé místo s krásným světlem a trpělivě čekáte, až do něj vstoupí člověk, jako když herec přejde přes pódium. Tyto objektivy se náramně hodí pro obě situace.“
Bertrand, který své pouliční snímky sbírá v rodné Paříži i jinde ve světě, mluví o třech nových objektivech Sony: FE 24 mm f/2,8 G, FE 40 mm f/2,5 G a FE 50 mm f/2,5 G. Co tedy přinesly do jeho práce?
„Při fotografování na ulici většinou používám kombinaci objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností a se zoomem,“ vysvětluje Bertrand, „a patří k nim objektivy FE 16–35 mm f/2,8 GM, FE 24 mm f/1,4 GM a FE 55 mm f/1,8 ZA. Ohnisková vzdálenost nových objektivů mi naprosto vyhovuje. Jsou neuvěřitelně kompaktní, ale mají v sobě všechno, čím se mohou pochlubit ty nejlepší objektivy řady G. Nechybí dvojitý lineární motor pro automatické ostření ani clonový kroužek, a na tom mi opravdu záleží – nejen proto, že rád fotografuji manuálně, ale připadá mi, že k objektivu s pevnou ohniskovou vzdáleností to prostě patří!“
Bertrand se ve své pouliční fotografii zaměřuje na architekturu i na člověka a dokáže jejich spojením vytvářet fantastické efekty, jak dokládají i jeho záběry pořízené se třemi novými objektivy. Na jeho snímcích se často drobné lidské postavy ztrácejí mezi budovami a v prostorách vybudovaných člověkem nebo si k nim sluneční světlo hledá cestu v hlubokých městských kaňonech. „Je to jeden z mých oblíbených způsobů, jak zobrazit naše města a lidskou interakci s nimi,“ vysvětluje Bertrand, „a sada lehkých, vysoce kvalitních objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností mi to usnadňuje.“
„S těmito novými objektivy,“ pokračuje Bertrand, „jsem si hodně hrál s výrazným kontrastem slunce a stínu, jako třeba na tmavé silnici s jediným kouskem světlé plochy. Na ulicích je samozřejmě kvůli pandemii méně lidí, ale ve spojení se světlem a stínem to vyvolává dojem, že prostory jsou prázdnější a lidé ikoničtější, polapení v geometrii města.“
Při pokusech zachytit tyto prostory pomocí nového 24mm, 40mm a 50mm objektivu zjistil, že mu 40mm objektiv nabízí nový zajímavý pohled. „Společnost Sony vůbec poprvé přišla se 40mm objektivem,“ říká, „a ten výborně zapadá mezi ty zbývající dva. Je skvělý do ulic, protože má velmi blízko k dokonalému standardnímu objektivu na fotoaparátech Alpha se snímačem full-frame. A díky asférickým a nízkodisperzním prvkům se všechny nové objektivy navíc vyznačují neuvěřitelnou ostrostí v celém rozsahu záběru.“
Bertrand se hodně pohybuje po městě a fotografuje především z ruky, a proto je pro něj podstatná hmotnost. Nové objektivy jej rozhodně nezatíží.
Všechny objektivy mají tělo stejné lehké konstrukce,“ vysvětluje, „jsou stejně velké a vyrobené ze stejného kvalitního kovu. A mají krásný klasický vzhled, takže zdálky to vypadá skoro jako fotoaparát na film. Na všech je stejně velký 49mm filtr, takže s sebou nemusíte nosit různé filtry. Rozhodně je mnohem pohodlnější fotografovat celý den s tímto sklem.“
„A velkou roli hraje samozřejmě velikost,“ pokračuje, „protože menší objektivy znamenají, že nosíte menší tašku a máte v rukou menší fotoaparát. Při pouličním fotografování musíte být jako nindža, diskrétní nebo téměř neviditelní, abyste mohli pozorovat a zaznamenávat a neovlivňovali chování lidí. Snažíte se také být zticha, a v tom hodně pomáhají lineární motory a možnost vypnout v případě potřeby cvakání clonového kroužku. To se týká hlavně videa, ale pomáhá mi to i s pouličními portréty.“
Nejdůležitější možná je, že nové objektivy Sony s pevnou ohniskovou vzdáleností pomohly Bertrandovi znovu navázat kontakt s městem. „Paříž, která je obvykle plná života, působila jako město duchů. Nejdřív se mi tyto změny dokumentovat nechtělo, ale uvědomil jsem si, že pouliční fotografie také bude významným historickým dokladem této doby. Bylo důležité, abych jako fotograf zůstal sám sebou, držel se své zvídavosti a kreativity a hrál na ulicích svou obvyklou hru a tyto objektivy mi k tomu opravdu dodaly chuť.“
„Skrze fotografování se pokouším následovat světlo, zachytit pohyb a zaznamenat okamžik.“
Dejte nám To se mi líbí na webu Facebook®
Odebírejte z webu YouTube™