pes skáče vodou na pláži

Kompaktní trio

Terry Donnelly

„Už jen pro radost a potěšení z tak lehké a kompaktní formy, která rozhodně neubírá na kvalitě výsledkům, je nesmírně příjemné být majitelem této kombinace objektivů,“ říká Terry Donnelly nadšeně o nové řadě objektivů G, které si právě vyzkoušel.

Je jen málo fotografických žánrů, kterým by se Terry Donnelly nevěnoval. V Terryho portfoliu zaujímá významné místo portrétní a reklamní fotografie a stejně tak i fotografie produktů, architektury nebo sportu. Každá z těchto disciplín přitom vyžaduje odlišné objektivy. Vzhledem k této své všestrannosti měl Terry dokonalé předpoklady k otestování nového tria objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností z řady G.

muž stojící na písečných dunách

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 50mm f/2.5 G | 1/4000s @ f/2.5, ISO 100

Nová trojice sestává z objektivů 24 mm f/2,8, 40 mm f/2,5  50 mm f/2,5. Všechny patří do řady G, ve které společnost Sony dokázala najít skvělou rovnováhu mezi velikostí, cenovou dostupností a výbornými optickými vlastnostmi.

„Obvykle volím objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností spíše než objektivy se zoomem. Když jsem se dozvěděl, že společnost Sony uvádí na trh trojici kompaktních lehkých objektivů s pevným ohniskem, byl jsem nadšený. Okamžitě mi bylo zřejmé, jak užitečné by mohly být,“ vysvětluje Terry.

Každý z objektivů slouží jinému účelu a společnost Sony tak nabízí svým uživatelům oblíbené ohniskové vzdálenosti v kompaktním těle. Výborně se hodí jako doplněk k objektivům se zoomem a delší ohniskovou vzdáleností nebo v situacích, kdy jednoduše potřebujete lehký fotoaparát a objektiv.

„Širokoúhlý objektiv 24 mm f/2,8 je přirozenou volbou pro snímky krajiny nebo panoramat měst a také v situaci, kdy chci do pozadí zahrnout prostředí, aby mi pomohlo vypovědět příběh hlavního subjektu,“ vysvětluje Terry a pokračuje: „Objektiv 40 mm f/2,5 nepředstavuje běžnou ohniskovou vzdálenost, ale je dobrým mezičlánkem pro 35mm a 50mm objektiv. Dospěl jsem k tomu, že se výborně hodí pro portréty, protože jim dává jiný vzhled než mé stávající objektivy. A objektiv 50 mm f/2,5 samozřejmě poskytuje osvědčenou výbornou ohniskovou vzdálenost pro snímky, které se přibližují tomu, co vidí lidské oko.“

žena stojí před zdobenými vraty

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/250s @ f/2.8, ISO 100

Objektivy byly navrženy tak, aby byly co nejkompaktnější, ale neznamená to, že tím utrpěla jejich konstrukce. Tělo každého z objektivů je kovové a značení na nich není natištěné, ale vyryté. Jsou také vybavené clonovým kroužkem. „Všechny tři objektivy mají nádherné řemeslné zpracování,“ raduje se Terry, „a jsou také nesmírně praktické. Clonový kroužek se dá nastavit na kroky po 3 EV nebo na plynulé otáčení, takže se s ním výborně pořizují fotografie i video. Je na nich také kroužek pro manuální ostření, přepínač automatického a manuálního ostření a podržení zaostření, které je možné přenastavit ve fotoaparátu. Ovládání a spolehlivost objektivů jsou na profesionální úrovni.“

Co se týče automatického ostření, dvojitý lineární motor zajišťuje rychlost a přesnost objektivů. Při natáčení videa uvítáte, že motory jsou tiché a zaostřovací kroužek je také lineární, takže je snadné opakovat zaostřovací pohyby.

odraz budovy v zrcadle

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 40mm f/2.5 G | 1/2500s @ f/2.5, ISO 800

Dobrému objektivu jistě nesmí chybět skvělé optické vlastnosti. Protože je každý z nových objektivů vybaven třemi asférickými čočkami a objektiv 28 mm f/2,8 navíc extra-asférickými čočkami, výsledné snímky jsou vzhledem k velikosti objektivů neuvěřitelné a Terry k tomu dodává: „Obraz je skutečně ostrý u celé škály, dokonce s doširoka otevřenými clonami f/2,5 a f/2,8, a nezaostřené oblasti jsou smetanově hladké.“

Malé a lehké objektivy jsou přirozeně oblíbené mezi pouličními fotografy a fotografy na cestách, pro které jsou výhodou velikost a hmotnost. „Každý z těchto tří objektivů ve spojení třeba s fotoaparátem Alpha 7C představuje lehké kompaktní řešení, které zajistí profesionální výsledky. Fotoaparát a sada objektivů se vejdou do nejmenší fotografické brašny,“ vysvětluje Terry. „Bude to skvělá volba pro každého, kdo se chystá cestovat nebo se chce věnovat pouliční fotografii,“ pokračuje, „protože tyto objektivy umožňují pořizovat záběry na ulici a na cestách a jsou přitom méně nápadné ve veřejných prostorách.“

žena stojící před budovou se zrcadlovými skly

© Terry Donnelly | Sony α7C + FE 24mm f/2.8 G | 1/3200s @ f/2.8, ISO 200

Má to nějaký háček? Mohli by tyto objektivy skutečně používat i profesionální fotografové? „Za jistých okolností může být k dosažení určitého vzhledu nebo pro některé aplikace nutný objektiv s opravdu vysokou světelností, například f/1,4,“ říká Terry, „ale obecně řečeno profesionálové běžně používají objektivy s maximální světelností f/2,8. Tyto tři objektivy s maximální světelností f/2,8 a f/2,5 rozhodně vyhovují profesionálním standardům a očekáváním.“

terry donnelly drží fotoaparát alpha 7c se 40mm objektivem řady g

„Tyto tři objektivy budu rozhodně dál používat,“ uvádí Terry na závěr a dodává: „Lehká kompaktní forma, zvlášť ve spojení s fotoaparátem Alpha 7C, je opravdu skvělým řešením, když chci cestovat nalehko, ale současně mít k dispozici kvalitu full-frame a možnost pracovat s kvalitním sklem jak u fotografií, tak u videa.“

trojice nových kompaktních objektivů sony řady g

Uvedené produkty

Terry Donnelly

Terry Donnelly | Spojené království

„Ačkoliv se věnuji různým fotografickým žánrům, v dovednostech, které vyžadují, nacházím průnik, který dodává mým snímkům na působivosti.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!