Nenápadný fotograf

Jan Tichý

Pro Jana Tichého je fotografování ulice vášeň, zdroj uměleckého projevu a kromě toho i něco dalšího. Je to výcvikový tábor.

Pocítí to každý, kdo se pokusil fotografovat ulici: je to náročné téma. Může to být obtížné, odvážné, vyčerpávající a dokonce adrenalinové. Po fotografování se změníte. To vše z něj dělá lepšího fotografa na ulici i kdekoliv jinde.

 

jan tichy sony alpha 7M2 dívka v autobuse
© Jan Tichý | Sony α7 II + 55 mm f/1,8 ZA | 1/60 s @ f/1,8, ISO 100

„Na ulici se naučíte tolika skvělým dovednostem,“ vysvětluje Jan. „ Například způsobu, jak rychleji ovládat fotoaparát a jak si začít všímat dění kolem sebe. Nejdůležitější však je, že se učíte reagovat: rychleji pořizujete momentky a začnete jich pořizovat stále více. To vše můžete využít při fotografování portrétů, svateb nebo jakýchkoli událostí, kde máte co do činění s lidmi.“

jan tichý sony RX1 muž kráčející ze schodů
© Jan Tichý | Sony RX1 | 1/80 s @ f/4,0, ISO 1600

„Jako fotograf ulice chci zůstat neviditelný a nepovšimnutý... Nechci daný okamžik zničit svou přítomností. Je to stejné, jako když fotografuji na svatbě. V obou případech vypadají lidé mnohem přirozeněji, když nevědí, že tam jsem. Mým cílem jsou přirozené reakce. Někteří fotografové ulice jsou rádi součástí snímku, jsou rádi, když na ně lidé nějak reagují. Já ale chci být neviditelný.“

Nejlepší ze všeho je, že výcvikový tábor zvaný ulice, jak říká Jan, je vždy na dosah ruky: „Dění na ulici můžete fotografovat kdekoli a kdykoli. A je to návykové: začne se vám to líbit a začnete tím trávit co nejvíce svého volného času.“ To nás přivádí k jednomu z nejlepších pravidel výcvikového tábora zvaného ulice – měli byste mít fotoaparát vždy s sebou.

Protože Jan ví, že při fotografování ulice jde především o příležitost, nosí s sebou vždy fotoaparát Sony α9 nebo RX1. „Všechno, co fotografuji na ulici, je oportunistické. Všechno. A vždy je co fotografovat, i když jen čekám na autobus nebo tramvaj. Máte jen jednu šanci. Znovu to nafotit nejde. Jsem si jist, že když bych nechal fotoaparát jeden den doma, spatřil bych tu nejúžasnější věc a litoval bych toho!“

jan tichý sony alpha 7M2 ženy přebíhající přes silnici

© Jan Tichý | Sony α7 + 55 mm f/1,8 | 1/40 s @ f/1,8, ISO 100

Jak se mu daří fotografovat nenápadně? Říká, že částečně je to přístupem a částečně pomocí techniky. „Vlastně jedna z prvních věcí, která mi pomáhá, je sklápěcí obrazovka. Mohu fotografovat z úrovně pasu. Lidé mě tak nevidí a když mě nevidí, chovají se přirozeně. Když komponujete snímek tímto způsobem, lidé si myslí, že seřizujete fotoaparát nebo prohlížíte snímky, ale ve skutečnosti můžete fotografovat. Technika focení z úrovně pasu je proto důležitá pro můj styl.“

Je také výhodou, říká Jan, fotografovat na rušných místech v době špičky, protože najdete nejen větší počet objektů, ale lidé jsou také příliš rozptýleni, než aby se soustředili na vaši přítomnost. Dává přednost práci na turistických místech, „kde má v ruce fotoaparát každý.“ 

jan tichy sony alpha 7M2 rušná ulice
© Jan Tichý | Sony α7 II + 55 mm f/1,8 | 1/1000 s @ f/1,8, ISO 400

Dalším způsobem, jak se vyhnout pozornosti a vytvořit poutavé snímky z ulice, je nalézt dobrou kompozici nebo dobré světlo a čekat, až do nich fotografované objekty vejdou. To Jan často dělá, protože to považuje za účinnější způsob zachycení okamžiku, než objekty lovit. „Na ulici je nejtěžší zachytit zajímavý okamžik. Nevíte, kdy nebo kde nastane. Někdy mám štěstí, ale rád si zvolím kompozici a čekám. Může jí být zajímavé orámování nebo odraz. Potom čekám, až lidé projdou kolem, navážou kontakt nebo se něco stane. Lidé si vlastně myslí, že vám vlezli do snímku a omlouvají se, což je dobré, protože si neuvědomují, že jsou fotografovaným objektem!“

Fotoaparát nastaví určitým způsobem a udržuje vše co nejjednodušší. Neztrácí tak čas ani energií nastavováním, když by mohl pozorovat a fotografovat. „Takto mohu rychleji reagovat,“ říká a pokračuje, „Znám fotografy, kteří například neustále mění režimy měření podle toho, co fotografují. Mě by to však jen zpomalilo. A znamená to také větší riziko chyb. Já mám vše neutrální a standardní, takže mohu dokonce pracovat jednou rukou.“

jan-tichy sony alpha 7M2 pouliční scéna z nízkého úhlu

© Jan Tichý | Sony α7 II + 55 mm f/1,8 | 1/2000 s @ f/1,8, ISO 100

„Fotografuji s prioritou clony, ale používám ji s automatickou citlivostí ISO. Je to taková praktická funkce, protože vybere nejdelší udržitelnou rychlost závěrky na základě nejvyšší citlivosti ISO, kterou chcete použít. Namísto abych posouval citlivost ISO, nastavím hodnotu asi 1/500 s, pod kterou nastavení nepoklesne. A tyto fotoaparáty úžasně zvládají šum. Mohu se přesouvat z jasného slunce do stínu a vím, že se fotoaparát přizpůsobí.“

K ostření Jan používá kontinuální autofokus s nejmenším volitelným bodem ostření. Podle potřeby bodem pohybuje. Spoléhá se však také na funkci autofokusu ovládaného okem u modelu α9, a to „…zejména když nemohu zkontrolovat ostření na displeji. Čím širší je oblast, tím vyšší je pravděpodobnost chyby, takže bych bod ještě zmenšil, kdybych mohl! A fotografuji pouze po jednotlivých snímcích, ne po sériích 20 snímků. Pomáhá mi to soustředit se na konkrétní okamžik.“

Existují případy, kdy potřeba zachytit určitý okamžik má přednost před technickými aspekty ostrosti? „Ano, myslím, že pokud je nějaký okamžik nebo projev emoce skvělý, mohu někdy zavřít oči a říct, že to není dokonalé, ale beru to, protože je to pravdivé. Stejně jako snímek žen přecházejících silnici. Jsou téměř všechny rozmazané, ale snímek jsem si ponechal, protože měl energii, a to je víc než ostrost. Ostrost je důležitá, musíte vědět, jak ji docílit, ale neznamená skvělý snímek z ulice – je to jen přidaná hodnota. Každý snímek je vytvořen z vrstev: světlo, zaostření, kompozice, příběh – čím více jich dostanete do snímku, tím lepší bude.“

ILCE-7 tělo / souprava

Fotoaparát α7 s bajonetem E a plnoformátovým snímačem

ILCE-7M3

α7 II s 35mm senzorem typu Full-Frame

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

TEST
SEL85F18

FE 85mm F1.8

Jan Tichý
Alpha Universe

Jan Tichý

Česká republika

„Fotografie mi dala největší dar – vidět svět z jedinečné perspektivy. Kolem nás je tolik krásy a kouzla, které stojí za to zachytit. Stačí nepřestávat hledat a být vždy připraven…“


x