dva bílí motýli usazení na stoncích

Jak fotografuji | Fotografování volně žijících zvířat na jaře a v létě

Petar Sabol

Jaro a léto pro mě znamenají nové začátky. Začnou se objevovat zářivé barvy prvních květů a obzvlášť velkým potěšením je pro mě pozorovat motýly a vážky. Zbožňuji zvířata a čas, který s nimi mohu trávit v přírodě, je mým nevyčerpatelným zdrojem štěstí a inspirace. V případě makrofotografie ale mezi mé oblíbené tvory patří motýli a vážky. Mám také velice rád ptáky, kteří jsou v této době velice aktivní, staví si hnízda a krmí svá mláďata. Zdrojem inspirace je pro mě vlastně vše, co létá.

Když se soustředíte na objekt, může být snadné zapomenout, že světlo hraje při fotografování volně žijících zvířat stejně důležitou roli jako u jakéhokoli jiného typu fotografií. Proto je obzvlášť důležité zvolit nejvhodnější denní dobu, kdy světlo přichází z toho nejlepšího směru a má tu nejlepší intenzitu. Světlo má dopad nejen na fotografovaný objekt, ale i na to, jak vypadá pozadí snímku.

bílý motýl usazený na oranžovém stonku

© Petar Sabol | Sony α7R IV + 100mm f/2.8 Macro | 1/30s @ f/9.0, ISO 400

Dalším faktorem je počasí. Neustále bojuji s větrem. Vítr je největším nepřítelem každého, kdo se věnuje makrofotografii. Když se s použitím velkého přiblížení a malé clony snažíte dosáhnout co největší hloubky ostrosti, i ten nejslabší závan vzduchu může způsobit nežádoucí pohyb fotografovaného objektu a zkazit potenciálně skvělý snímek.

V současnosti fotografuji přístrojem Sony Alpha 7R IV, ale někdy používám také fotoaparát Alpha 9 II. Při pořizování makrosnímků nasazuji objektiv Sony FE 90 mm f/2,8 G Macro nebo s použitím adaptéru makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 180 mm od jiného výrobce. Když fotografuji ptáky, používám objektiv Sony FE 200–600 mm G a někdy se mi také poštěstí půjčit si objektiv FE 600 mm f/4 G Master, který je naprosto dokonalý.

extrémně blízký záběr na hmyzí oko

© Petar Sabol | Sony α7R IV

Je snad zbytečné říkat, že pro makrosnímky, jaké pořizuji, je nepostradatelný stativ. Abych dosáhl dobré hloubky ostrosti, fotografuji s clonou f/8 nebo f/11 a snažím se udržet citlivost na hodnotách ISO 100 nebo 200. Výsledná rychlost závěrky se pak obvykle pohybuje v rozmezí 1/5 až 1/50 sekundy. Fotoaparát sice má vynikající systém automatického ostření, přesto ale většinou ostřím ručně a s pomocí zvětšeného zobrazení přímo na fotoaparátu se ujišťuji, že záběr je zaostřený na správné místo s přesně takovou hloubkou ostrosti, jakou chci.

Při pořizování makrofotografií často používám kolejničky pro elektronické zaostřování. Mohu tak pořídit více snímků s nepatrně odlišnou rovinou zaostření a následně je spojit v softwaru. Vytvořím tak snímek „naskládaný přes sebe“, ve kterém je zaostřený celý objekt a pozadí přitom zůstává rozostřené. Tento postup vyžaduje, aby všechno bylo naprosto nehybné – fotoaparát, hmyz i to, na čem sedí. Proto je tak důležité vystihnout den, kdy nefouká vůbec žádný vítr.

Nejlepší rada, jakou mohu nabídnout pro fotografování v terénu, je zvolit den, kdy nefouká vítr, ale také vstát brzy a fotografovat ráno při východu slunce. Při nižších teplotách se hmyz bude pohybovat mnohem pomaleji a pravděpodobně se bude vyhřívat v paprscích ranního slunce. Časně ráno je také samozřejmě skvělé světlo a může se dokonce vyskytovat lehký opar nebo kapky rosy, které dodají pozadí snímku na zajímavosti.

letící pták na zeleném pozadí

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/4000s @ f/4.0, ISO 4000

Fotografování ptáků za letu vyžaduje cvik a dobrou znalost systému automatického ostření fotoaparátu, který používáte. Alpha 7R IV i Alpha 9 II mají neuvěřitelný systém automatického ostření. První z těchto fotoaparátů navíc nabízí rozlišení 61 milionů pixelů, se kterým dokážu zachytit každičký detail. Druhý z nich mi umožňuje fotografovat rychlostí až 20 sn./s.

dva oranžově zbarvení ptáci v letu

© Petar Sabol | Sony α9 II + FE 600mm f/4 GM OSS | 1/3200s @ f/4.0, ISO 2000

Své fotoaparáty používám v režimu průběžného ostření AF-C a pro body zámku ostření mám nastavenou možnost L nebo Zóna, aby bod ostření měl pro sledování ptáka pohybu určitý prostor. Fotografuji pak v režimu kontinuálního snímání Hi+, což, jak jsem už říkal, v případě fotoaparátu Sony Alpha 9 II znamená až 20 sn./s. To mi za letu ptáka umožňuje pořídit celou škálu různých snímků a zachytit všechny jeho pohyby. Záleží také na nastavení expozice. Nejdůležitější je přitom samozřejmě rychlost závěrky, protože chci mít jistotu, že nedojde k vůbec žádnému rozmazání pohybem. Rychlost závěrky proto vždy nastavuji na hodnotu alespoň 1/2000 s a ponechávám maximální clonu. S důvěrou se spoléhám na automatické nastavení citlivosti ISO, protože vím, že Sony Alpha 7R IV i Alpha 9 II dokonce ani při vyšší citlivosti nevytvářejí prakticky žádný šum, a proto mohu zachytit rychle se pohybujícího ptáka za letu s jistotou, že snímek bude obsahovat všechny potřebné detaily.

Uvedené produkty

Petar Sabol

Petar Sabol | Croatia

„Vždy se snažím své fotografie vylepšit bez ohledu na to, kolik času a úsilí to bude stát.“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!