atletka dopadající do písku po úspěšném skoku do dálky

Snaha o dosažení dokonalosti

Aleksandra Szmigiel

Díky svým výjimečným dovednostem a kreativitě a také díky fotoaparátu Sony Alpha 1, který dokáže přivést k životu její jedinečné vize, byla Aleksandra Szmigiel připravena pořídit snímek tyčkaře Roberta Sobery na polském národním mistrovství v atletice v roce 2021. „Při skoku o tyči se akce odehrává tak rychle,“ vysvětluje, „že musíte přesně zvolit nastavení a fotografovat rychlostí, jaká je pro zachycení toho správného momentu zapotřebí. V tomto případě jsem chtěla zachytit přesně ten zlomek sekundy, ve kterém už tyč opustila ruku, ale stále je tak blízko tyčkaře, že se téměř dotýkají. Vždy ráda vytvářím čisté, přehledné snímky, a proto jsem fotografovala od samého kraje doskočiště, pod laťkou a zabrala jsem Roberta oproti nebi.“

tyčkař natahující ve vzduchu ruku k tyčce

© Aleksandra Szmigiel | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/3.5, ISO 500

Aleksandra, která se sama dříve profesionálně věnovala atletice, rozumí tomuto aspektu soutěží a ví, co je zapotřebí pro vytváření skvělých snímků se sportovní tematikou. „Sport fotografuji už téměř 10 let,“ vysvětluje, „ale stále mě velice baví posouvat svou práci na novou úroveň. Mám veliký respekt ke sportovcům a k tomu, jak trénují, aby dosáhli svých cílů, a když jsem fotoaparát Alpha 1 tento rok brala na tolik akcí po celém světě, bylo skvělým zjištěním, že se vyrovná mým vlastním očekáváním.“

atletka koncentrující se na svůj hod

© Aleksandra Szmigiel | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1600s @ f/2.8, ISO 400

Ve sportovním tréninku se používá termín „nepatrná zlepšení“. Jde o to, že malá, postupná zlepšení představují v součtu pro sportovce při soutěži větší rozdíl. Přinesla tedy vylepšení, která Alpha 1 nabízí, Aleksandře stejný výsledek? „Ano, ale řekla bych, že některá z nich nejsou malá, ale obrovská!“, usmívá se. „Například když jsem fotografovala Roberta, rozdíl ve snímkové rychlosti byl ohromný, dokonce i v porovnání s úžasným fotoaparátem, jakým je můj přístroj Alpha 9 II. Přechod od 20 ke 30 snímkům za sekundu představuje 50% zrychlení, a proto mám ještě větší šanci zachytit dokonalý okamžik. Navíc je samozřejmě k dispozici elektronický hledáček, u kterého nedochází k zatmění, a proto mohu objekt snadno sledovat.“

běžkyně seřazené na startovní čáře

© Aleksandra Szmigiel | Sony α9 II + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1000s @ f/2.8, ISO 1250

Chválu si od Aleksandry vysloužilo také ostření fotoaparátu Alpha 1. Zejména u jednoho snímku jí režim automatického ostření se sledováním objektů v reálném čase umožnil zachytit zmrazený výraz ve tváři skokanky do dálky i přes rychlost jejího dopadu a spršku písku, který vykopla do vzduchu. Snímek vytvořený s rychlostí 1/1250 s, clonou f/2,8 a citlivostí ISO 1200 pořizovala Aleksandra přímo v ose skoku, „což je pro fotoaparát velice obtížná věc“, vysvětluje, „zejména vzhledem k rychlosti skokanky, malé hloubce ostrosti a rušivému vlivu písku, který před ní letěl vzduchem.“

atletka dopadající do písku po úspěšném skoku do dálky

© Aleksandra Szmigiel | Sony α1 + FE 70-200mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 2500

Stejně jako atletům i fotografům může někdy prospět změna v jejich přístupu. V Aleksandřině případě to znamená, že letos pořizuje více portrétů. „Zjistila jsem, že se chci dostat blíž a vyprávět příběhy těchto úžasných lidí prostřednictvím jejich emocí,“ vysvětluje. „V minulosti jsem často používala objektivy s širším úhlem záběru a fyzicky jsem se přesouvala blíž ke svým objektům, ale letos jsem objevila výhodu objektivu FE 400 mm f/2,8 GM OSS, díky němuž se mohu přiblížit jinak a přesto zachytit tyto okamžiky plné velkých emocí. Umožňuje mi zachytit je, aniž by sportovci skrývali, co cítí, a vyplnit těmito emocemi záběr, aby je mohl prožívat i ten, kdo se na snímky bude dívat.“

„V těchto okamžicích,“ pokračuje, „nemáte čas měnit nastavení, ale naštěstí mohu používat stejné hodnoty, které jsem zvolila pro akční snímky. Čas se pohybuje kolem hodnoty 1/1000 s, fotografuji s doširoka otevřenou clonou a na fotoaparátu Alpha 9 II nebo Alpha 1 často používám automatické nastavení citlivosti ISO, protože vím, že snímek bude vypadat skvěle, dokonce i při vysokých hodnotách citlivosti. Ručně pak dolaďuji expozici, kterou posuzuji v elektronickém hledáčku. Naplno také využívám funkci automatického ostření s detekcí očí, aby snímek byl ostrý přesně na tom místě, kde je to zapotřebí.“
rozrušeně vypadající atletka

© Aleksandra Szmigiel | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/1250s @ f/2.8, ISO 640

„Objektiv 400 mm f/2,8 GM,“ pokračuje, „je pak naprostým zázrakem pro sportovní fotografy, jako jsem já. Nabízí vynikající kvalitu, ale je také tak lehký, že nemusím používat jednonohý stativ, který nenávidím, protože když zpozoruji nějaký nádherný záběr, tak mě zdržuje a ta chvíle mi pak unikne. Alpha 9 II a Alpha 1 mají samozřejmě stabilizaci obrazu v těle fotoaparátu a ve spojení s optickou stabilizací obrazu v objektivu mě tedy nic nezpomaluje a nebrání mi pohybovat se kolem a hledat nejlepší záběry.“

atletka se slzami radosti v očích

© Aleksandra Szmigiel | Sony α9 II + FE 400mm f/2.8 GM OSS | 1/2000s @ f/3.2, ISO 640

„S pomocí fotoaparátů, jako je Alpha 1 a Alpha 9 II,“ říká Aleksandra, „mohu tyto neočekávané momenty zachytit snáze a věrněji než kdy dříve. Stejně jako ve sportu, pokud chci jako fotografka uspět, musím se soustředit na daný okamžik a nenechat se ničím rozptylovat. Nejlepší tedy pro mě je, když nemusím myslet na fotoaparát, který používám, a vše prostě bezchybně funguje, aniž bych nad tím přemýšlela. Profesionální fotoaparáty Alpha od společnosti Sony se k tomu zatím nejvíc přibližují.“

Uvedené produkty

Aleksandra Szmigiel

Aleksandra Szmigiel | Poland

„Nerada používám mnoho slov. Raději vyprávím příběhy pomocí fotografií“

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!