Pokud jde o běžné zvyklosti při fotografování krajiny, nizozemský fotograf Albert Dros se zaběhnutými pravidly příliš neřídí. „Nerad používám stativ, takže 80 % nebo možná dokonce 90 % snímků fotím z ruky,“ říká Albert. Vzhledem k jeho oblibě fotografování z ruky je o to překvapivější, že Albert k pořizování snímků krajiny často používá teleobjektivy se zoomem. A nedávno svou výbavu, kterou si nosí s sebou v brašně, rozšířil o objektiv Sony FE 70-200mm f/2.8 Master II s optickým stabilizátorem obrazu Sony Steadyshot.
Albertovo rozhodnutí používat objektivy se zoomem vychází z jejich všestrannosti. Tyto objektivy umožňují Albertovi experimentovat a hrát si s různými typy záběrů.
„Začátkem letošního roku jsem fotografoval v Toskánsku a většinu snímků jsem pořídil pomocí fotoaparátu Sony Alpha 7R IV a objektivu FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II. Objektiv vytváří mimořádně ostré snímky, takže ani s 60Mpx rozlišením fotoaparátu Alpha 7R IV nemusím dělat žádné kompromisy z hlediska kvality snímků. Nicméně jednou z nejdůležitějších vlastností je pro mě nízká hmotnost objektivu. Tato verze je mnohem lehčí než předchozí model 70-200mm f/2.8 GM. Se svou fotografickou výbavou cestuji po celém světě, chodím s ní po letištích a nosím ji do hor, takže musím brát hmotnost rozhodně v úvahu. A vždy, když společnost Sony uvede na trh nový objektiv, jsem překvapen, jak je lehký.“
Použití teleobjektivu se zoomem je jedním z aspektů, díky nimž mají Albertovy fotografie krajiny osobitý vzhled.
„Fotím hodně snímků krajin, které mají různé vrstvy. Například Toskánsko mi poskytlo ideální místa pro fotografování vzdálenějších částí krajiny. Je snadné vidět scénu před sebou a zachytit vše pomocí objektivu s ohniskovou vzdáleností 24 mm, ale s objektivem, jako je 70-200mm f/2.8 GM II, se musíte opravdu snažit, abyste našli požadovaný záběr v rámci krajinné scenérie před vámi. A pak je tu ještě efekt komprese, který při použití teleobjektivu dodává snímku krajiny hloubku a vrstevnatost.“
Objektiv se však hodí nejen k fotografování krajiny. Osvědčil se i v případě pořizování celé řady jiných typů snímků, přičemž Albert považuje jeho hodnotu clony f/2,8 za velmi praktickou.
„Clona f/2,8 vytváří široké možnosti,“ vysvětluje. „Objektiv má poměrně malou zaostřovací vzdálenost, takže na mnoha snímcích mohu použitím clony f/2,8 a rozostřením pozadí vytvořit pohled zblízka. Je docela neuvěřitelné, čeho všeho lze dosáhnout. A samozřejmě mi umožňuje fotografovat při slabém osvětlení. Pokud fotografuji portrét člověka nebo zvířete při použití clony f/2,8, rozostření pozadí je mimořádně jemné. A právě z hlediska kombinace parametrů rozostření (bokeh) a ostrosti tento objektiv opravdu vyniká. Přesně to je pro objektivy řady G Master typické – úžasné rozostření (bokeh) a ostrost.
Stejně jako ostatní objektivy řady G Master má i objektiv FE 70-200mm f/2.8 GM II clonový kroužek, který Albertovi umožňuje rychle měnit clonu. Jednu ruku tak má vždy na objektivu a druhou na fotoaparátu. A přestože je objektiv rovněž vybaven funkčními tlačítky, pomocí nichž mohou fotografové přepínat několik funkcí, Albert používá jejich výchozí nastavení v podobě automatického ostření.
Během nedávného focení se Albert snažil zachytit pět cválajících běloušů, což pro objektiv 70–200 mm představovalo skutečnou zkoušku. „Slunce bylo nízko na obloze, za koňmi, a vytvářelo silné zlatavé světlo. Voda pod kopyty koní vydatně stříkala. Bylo to úžasné a nádherné.“
„Koně ke mně běželi velmi rychle, takže se zaostřovací vzdálenost neustále měnila. Stačilo však přepnout fotoaparát Alpha 7R IV do režimu souvislého automatického ostření a funkce sledování neustále udržovala zaostření na koně. Ostření nepřecházelo na stříkající vodu před koňmi ani na nic jiného. Tato funkce prostě pořád zaostřovala na koně a pracovala zkrátka skvěle.“
Znalost ovládacích prvků objektivů v rámci používané řady je pro každého profesionálního fotografa nutností, a proto Albert dává přednost řadě G Master. „Často se mi stává, že sice používám nový objektiv Sony, jako je například 70-200mm f/2.8 G Master II, nicméně z hlediska uspořádání pro mě až tak nový není. Vím přesně, kde se co nachází. Pokud se krajina nebo světlo náhle změní, mohu sáhnout do brašny, vytáhnout objektiv, který jsem dosud nepoužíval, a mám jistotu, že vše bude na stejném místě jako u mých ostatních objektivů G Master. Jedná se o další skvělou vlastnost objektivů řady G Master a důvod, proč je budu vždy používat.
„Jsem posedlý touhou pořídit dokonalý snímek.“