Přirozené světlo a jeho vliv na snímek

 Albert Dros

Fotograf Albert Dros rozhodně neponechává nic náhodě, zvláště pokud jde o osvětlení. „Všechno si naplánuji. Kdy budu mít nejlepší světlo? Kdy slunce vychází a zachází? Jaké je počasí? Pokud fotografuji odrazy, zjišťuji dokonce, jaká bude rychlost a směr větru. Znám scénu, kterou budu fotografovat, ještě než dorazím na místo.“ 

Je to právě pečlivá pozornost k detailům, která stojí za neuvěřitelnými proměnami krajiny na Albertových snímcích. Jeho cit pro kompozici a barvu v minulosti piloval jako grafický návrhář.

„Fotografování jsem se začal vážně věnovat teprve před zhruba šesti lety, když jsem byl v Hongkongu. Bylo tam toho tolik k fotografování! Od neonových světel, které vypadají tak nádherně, když se odrážejí od mokrých městských ulic, až po často neprozkoumané kopce, hory a národní parky, které jsou pouze 45 minut za městem.“

Albert Dros Sony Alpha 7RII provensálská krajina v noci dlouhá expozice
© Albert Dros | Sony α7R II | 25 s ISO 6400

Právě v tomto prostředí se Albert zamiloval do fotografování krajiny. „Zjistil jsem, že do mé fotografie krajiny mohu přinést mnoho prvků z mé minulosti v oboru designu. Od základních pravidel kompozice a použití linií až po způsob, jakým světlo může zvýraznit barvu a kontrast. Je toho tolik, s čím si lze hrát.“

Albert Dros Sony Alpha 7RII dramatické světlo na vzdálené sopce
© Albert Dros | Sony α7R II + 55 mm f/1,8 ZA | 10 s @ f/1,8, ISO 3200

Cílem plánování, které Albert věnuje svým snímkům, je dát mu nejlepší šanci pořídit skvělý snímek. Stejně jako všichni fotografové krajiny však Albert stále zůstává závislý na počasí.

„Plánování na základě počasí je velmi obtížné, zejména v Nizozemsku. Podívám se na všechny předpovědi – vysoké mraky, nízké mraky, směr větru. Samozřejmě, že to vždy nefunguje a snímky se stále nedaří, ale opravdu rád to zkouším. Občas se někam vydám a čekám, co se stane. Často mám místo, kam jsem měl v úmyslu jet a pořídit fotografii, ale nakonec se vracím domů s jiným snímkem, jehož pořízení jsem neočekával.“

Albert Dros Sony Alpha 7RII amsterdamský kanál v noci dlouhá expozice

© Albert Dros | Sony α7R II | 30 s ISO 50

Albert používá se svým fotoaparátem jen několik objektivů, většinou objektiv FE 12–24 mm f/4 G, který mu pomáhá zachytit dokonalé širokoúhlé snímky krajiny. Vysvětluje: „Mám opravdu rád širokoúhlou perspektivu, která mi umožňuje být nesmírně kreativní. Při ohnisku 12 mm získáte velmi odlišný úhel pohledu, který nevyužívá mnoho lidí.“ Výjimkou je, když se pohybuje po horách a kopcích. V takovém případě si s sebou bere objektiv FE 70–300 mm f/4–5,6 G díky jeho světelnému zoomu, který jeho snímkům propůjčuje novou perspektivu.

Albert Dros Sony Alpha 7RIII první paprsky světla na zasněženém úbočí hory
© Albert Dros | Sony α7R II + 70–300 mm f/4,5–5,6 G | 1/320 s @ f/10, ISO 100

Albert byl na túře a k zachycení tohoto velkolepého snímku osamělého, sluncem ozářeného vrcholu hory použil tento objektiv. 

„Stále si pamatuji ten okamžik, kdy jsem fotografoval v horách. Při východu slunce a západu slunce se objevují zvláštní červánky, protože i když je slunce za obzorem, vrcholy hor jsou stále ještě dost vysoké, aby byly osvětleny. Když žijete v horách, tak to víte, ale já bydlím v Nizozemsku, což je opravdu plochá země, takže pro mě to byla velká zkušenost. Často máte nejlepší světlo 30 minut před východem nebo po západu slunce, kdy jsou tyto bláznivé barvy. Když se podíváte na scénu, ne vždy je vidíte, nejsou tak výrazné, ale s fotoaparátem můžete exponovat delší dobu a tyto barvy opravdu zvýraznit.“

Albert Dros Sony Alpha 7RII krajina se žraločí horou

© Albert Dros | Sony α7R II + 16–35 mm f/2,8 GM | 1/50 s @ f/8,0, ISO 100

Díky všemu plánování a přípravě si Albert odnáší snímky, na nichž je jejich krása zvýrazněna úžasným přirozeným světlem. Zbývá poslední krok k získání konečného hotového snímku. „Rád se pokouším o zdokonalení světla na svých snímcích tak, aby vypadaly co nejlépe. Opravdu rád fotografuji s dramatickým nádechem a přirozeným světlem, a vše, co dělám při následném zpracování, ten kouzelný okamžik prohlubuje.“

Tipy na jedinečné fotografie krajiny

Berte si fotoaparát všude s sebou a zkoušejte, jaký styl fotografování vás nadchne.

Najděte svůj vlastní styl a úhel pohledu a snažte se odlišit.

Před odchodem z domova si co nejpečlivěji naplánujte snímky. Zvýší to vaši šanci pořídit dokonalý snímek.

Nechte si dostatek času – přijeďte na místo hodinu předtím, než chcete pořídit snímek, například hodinu před východem slunce nebo západem slunce.

Zpracováním pořízených fotografií vylepšete přirozené barvy a světlo.

 Produkty zmíněné v tomto článku 

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

SEL1635GM

FE 16-35mm F2.8 GM

SEL70300G

FE 70-300mm F4.5-5.6 G OSS

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

Albert Dros
Alpha universe

Albert Dros

Nizozemsko

Jsem posedlý touhou pořídit dokonalý snímek.

Zobrazit profil