Zima 2022 v Reykjavíku právě začala a v islandském hlavním městě mrzne až praští. Jeho otužilým obyvatelům žijícím v bezprostřední blízkosti polárního kruhu teploty pod nulou samozřejmě nebrání v kreativitě a fotograf Páll Stefánsson zabíjí čas před schůzkou v městském parku pod paprsky prchavého zimního slunce.
Na chvíli spočine pohledem na tváři sochy pokryté silnou vrstvou ledu a inspirován slabým a nepřímým světlem ji dokonale zvěční objektivem FE 100mm f/2.8 STF GM OSS.
Objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 100 mm se může zdát neobvyklou volbou na spontánní fotografování během procházek. Z výsledků je ale patrné, že kombinace ohniskové vzdálenosti a kvality je Pállovou silnou stránkou. Od pouličních záběrů přes portréty a zamrzlé krajiny po vybuchující sopky „Je to objektiv, který dám málokdy z ruky,“ přiznává.
Co je na něm tak skvělého?
„Objektiv s ohniskovou vzdáleností 100 mm je pro mě perfektním univerzálním nástrojem, na kterém se mi líbí jeho přirozená perspektiva u různých druhů objektů,“ vysvětluje. „Při fotografování krajin nebo lidí vám jeho pohled umožní pořídit pevný záběr bez zkreslení. Je přesně na tom delším konci objektivů, které rád a často používám, a když jsem na místě, fotím se čtyřmi těly, abych mohl kdykoli sáhnout po ohniskové vzdálenosti 24 mm, 35 mm, 50 mm a těchto 100 mm. Sto milimetrů je nejdelší ohnisková vzdálenost, při které stále cítím spojení se scénou.“
Tento přístup – používání čtyř objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností na pokrytí rozsahu běžného standardního zoomu – může přinést kvalitnější a jasnější fotografie, říká Páll. A pokud jde o volbu kompozice, je to něco, na co můžete svůj mozek vytrénovat.
„Živím se fotografováním 40 let,“ vysvětluje, „a vždy jsem používal objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností. Naučíte se, co každý objektiv nabízí a jak ho používat, jako kdybyste měli filtr v oku. Vím přesně, jaký záběr objektiv s ohniskovou vzdáleností 100 mm vytvoří, a to ze mě dělá lepšího fotografa. V ten den jsem pracoval s jedním fotoaparátem, jedním objektivem a jedním záměrem. Jsem si jistý, že kdybych měl v tom parku objektiv s ohniskovou vzdáleností 24–105 mm, pořídil bych jiné snímky a nebyl byl při jejich výběru tak pečlivý.“
Objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností často nabízejí lepší ostrost než stejně nastavený zoom a objektiv s pevnou ohniskovou vzdáleností 100 mm není v případě Pálla výjimkou.
„Když jsem o tomto objektivu poprvé mluvil s jedním z nejlepších konstruktérů objektivů Sony,“ říká, „měl pocit, že ho lidé často přehlíží, přestože jde o jeden z nejlepších objektivů v nabídce. A já s ním souhlasím. Co se týče kvality, jedná se o jeden z nejlepších objektivů řady G Master, který vás při vyzkoušení skutečně překvapí.“
„Navíc,“ pokračuje, „u objektivů Alpha, jako je tento, víte, že jsou určené pro snímače s minimálním rozlišením 100 Mpx. U některých jiných systémů se fotoaparáty uvádějí na trh bez objektivů, ale u objektivů Sony G Master vždy víte, že jde o dobrou investici, která vám vydrží celý život.“
Důležitou součástí optické kvality objektivu s ohniskovou vzdáleností 100 mm je prvotřídní bokeh, říká Páll. „I když je bokeh osobní záležitost stejně jako to, jestli vám někdo připadá krásný,“ vysvětluje, „díky optické apodizaci (APD) na objektivu je úžasně plynulý, umožňuje oddělit objekty a umocnit vrozenou ostrost objektivu. V tomto směru mi připomíná klasický objektiv, ale s kontrastem, který byste očekávali od moderního objektivu.“
Další oblast, která dělá ze 100mm objektivu výbornou univerzální volbu, je rychlost a rozsah ostření, říká Páll. „Na těle je spínač, který pohybem prvků v objektivu přepíná nastavení od 0,85 m do nekonečna a od 0,57 m do 1 m. Při druhém nastavení dosahuje velkého zvětšení, takže na seznam objektů tohoto objektivu můžete přidat i detailní záběry a záběry zblízka. Je tak všestranný, že se blíží dokonalosti.“
Když k tomu všemu přidáte optický Steady Shot, jeho univerzální schopnosti ještě vzrostou.
„Osobně rád používám stativ, kdykoli můžu,“ říká Páll, „protože mě zpomalí a umožní mi pořídit přesnější záběry. Jsou však situace, kdy to není možné a je nutné použít stabilizaci obrazu. Když jsem například v prosinci fotil tyto křehké květiny za slabého a nízkého slunce, stál jsem napůl v rybníce a fotografoval s nízkou citlivostí ISO, abych zachoval nejjemnější detaily, takže rychlost závěrky byla nízká. Je fajn vědět, že ji můžu použít, když potřebuji, a zachovat tak ostrost.“
„Přes veškerou svou optickou kvalitu a rychlost je tento objektiv velmi odolný a přenosný,“ pokračuje Páll, „což mi během cestování maximálně vyhovuje. Loni v srpnu vybuchla na Islandu sopka Fagradalsfjall a já jsem se rozhodl erupci zachytit objektivem s ohniskovou vzdáleností 100 mm. Váží jen 700 g, a i když si často beru delší objektivy, abych nemusel chodit příliš blízko, tento objektiv má dostatečný dosah, a přitom je tak lehký, že jsem mohl absolvovat čtyřhodinový výšlap na lávové pole, aniž bych si zničil ramena.“
„Pro fotografy, kteří se chtějí zaměřit na cokoli od lidí po krajinu nebo detailní záběry, je FE 100 mm f/2,8 STF GM OSS jedním z nejlepších objektivů, které si můžou pořídit,“ uzavírá Páll, „a objektiv, který chci opravdu propagovat. Je to dokonalý nástroj, protože je ostrý, lehký, odolný proti povětrnostním vlivům a udělá z vás lepšího fotografa. Navíc má ten nejkrásnější bokeh, jaký si za peníze můžete koupit.“
„Mé fotografie jsou tak trochu jako vítr. Záleží na tom, odkud vane. Jsem nejraději, když mám překonávat překážky, i když jsou třeba jen malé.“