Jako fotograf krajin rád cestuji a fotím jedinečná místa, zejména pokud působí silně naturalisticky. Dolomity patří k mým oblíbeným a jezdím tam několikrát ročně. Pokaždé mi nabídnou jedinečné fotografické zážitky.
S vybavením Sony fotím už spoustu let. Používám různé objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností, ale poslední dobou se přikláním spíše k objektivům se zoomem, a to jak kvůli pohodlí, tak kvůli rychlosti bez negativního vlivu na kvalitu obrazu. Na cesty si brávám dva objektivy se zoomem, fantastické produkty 12-24mm f/2.8 GM a 70-200mm f/2.8 GM II. Stejně jako u všech objektivů G Master nabízejí oba tyto objektivy se zoomem neuvěřitelnou ostrost v celém záběru, a to i při plné cloně, takže nikdy nemám pocit, že bych upřednostňoval univerzálnost na úkor výkonu.
Nový objektiv s ohniskovou vzdáleností 70–200 mm je o 30 % lehčí než předchozí model, což je při cestování opravdu znát. Netuším, zda je tento dojem nízké hmotnosti způsoben lepším vyvážením, ale rozhodně můžete fotit celý den, aniž byste pocítili jeho váhu. Kroužek pro ovládání zoomu je velice krátký a máte ho na dosah ruky, takže je zoomování rychlé a přechod ze 70 na 200 mm je hračka.
Při fotografování krajin rád využívám objektiv 12-24mm GM. Před jeho uvedením na trh chyběl kvalitní ultraširokoúhlý objektiv s velmi širokou clonou a společnost Sony právě přišla s touto verzí se světelností f/2,8. Doslova mě ohromil, když v noci před jasnými světly, jako jsou světla ve vesnicích na pobřeží Amalfi, nevytvořil sebemenší odlesk… neuvěřitelné! Od hodnoty f/11 do f/22 nejsou patrné prakticky žádné odlesky a při slunečním a umělém světle získáte nádhernou hvězdu se střídajícími se dlouhými a krátkými cípy.
Když se to vezme kolem a kolem, ani hmotnost není nikterak nadměrná, což je pozoruhodné, uvážíte-li, jak rychlý tento objektiv je. Stojí také za zmínku, že při fotografování s dlouhými expozičními časy můžete konečně používat zadní filtry (levné sady 4 ND), aniž byste museli používat neskladné a drahé 150cm desky.
Pokud jde o objektiv s ohniskovou vzdáleností 70–200 mm, jedna z jeho předností pramení z vynikající práce, kterou společnost Sony odvedla při omezení změny úhlu záběru při změně zaostření (Focus Breathing). Totéž platí pro posun zaostření při zoomování, který je velmi užitečný a umožňuje při změně ohniskové vzdálenosti udržet objektiv zaostřený na objekt.
Dalším praktickým doplňkem je přepínač Full-Time DMF (Nepřetržité přímé manuální ostření), který po zapnutí umožňuje provádět manuální ostření, i když je aktivní sledování AF-C (Nepřetržité automatické ostření). A v neposlední řadě je k dispozici nový režim 3, jenž klade důraz na stabilizaci a je určen pro situace, kdy sledujete rychle se pohybující objekt.
Automatické ostření obou objektivů nikdy nezklame – a to platí zejména pro objektiv s ohniskovou vzdáleností 70–200 mm. V kombinaci s mým fotoaparátem Alpha 7 IV je téměř nemožné vyfotit rozostřené snímky.
Alessandro Laurito je fotograf krajin a tvůrce obsahu narozený v Itálii