Když fotíte v těsném prostoru rybářské lodi, nemáte na pořízení záběru moc prostoru. Na moři se vám může zdát, že máte na všechno dostatek času, ale akční okamžiky přicházejí náhle a já musím být se svým fotoaparátem Alpha 1 připraven takový okamžik zachytit.
Moje práce na rybářských lodích je součástí projektu, na kterém jsem pracoval na základě širší výzvy k předkládání návrhů s názvem „Radiographie de la France“, kterou podpořila Francouzská národní knihovna. Ta nabídla vybraným dokumentárním fotografům granty, aby zachytili různé aspekty života v současné Francii.
Fotografuji mladé lidi, kteří se připravují na povolání rybáře. Mnozí z nich přišli do Francie jako přistěhovalci. Vláda chce, aby se osamostatnili, měli chuť pracovat a cítili motivaci začít nový život.
Život na lodi je náročný. Někdy pracují osm nebo devět hodin denně bez přestávky, takže pokud chci získat perfektní dokumentární snímky, musím čekat a sledovat je, abych byl připraven začít fotit spolehlivým fotoaparátem Sony Alpha 1 s objektivem s ohniskovou vzdáleností 35 mm a clonou f/1,8, jakmile se něco začne dít. Pak jim jdu rychle z cesty. K práci potřebují prostor, takže musím být mobilní, neustále je sledovat a pohybovat se, abych byl připraven pořídit záběr, aniž bych je rušil.
Líbí se mi velké soubory vytvořené 50megapixelovým snímačem fotoaparátu Alpha 1. Snímky se svou kvalitou podobají fotografiím, které jsem pořizoval, když jsem fotil na film. Mají také jiný charakter ve srovnání s jinými digitálními fotoaparáty.
Pokud jde o objektivy, sázím na jednoduchost. Na lodi používám téměř vždy objektiv FE 35mm f/1.8. Je ostrý, lehký a rychle se používá. Abych na omezeném prostoru lodi zachytil vše, co chci v záběru mít, potřebuji 35mm objektiv. Navíc nechci v tak vlhkém prostředí měnit objektivy. Přesto jsem u modelu Alpha 1 nepřijal žádná opatření. Občas jsem si chránil fotoaparát kabátem, aby nebyl úplně promočený, ale jinak jsem fotil za všech podmínek.
Na souši používám k zachycení dokumentárních portrétních snímků objektiv s ohniskovou vzdáleností 55 mm a clonou f/1,8. Objektiv je ostrý, ale současně vytváří krásný bokeh na pozadí a clona f/1,8 mi pomáhá fotit za špatných světelných podmínek. Nebojím se zvýšit citlivost fotoaparátu Alpha 1 až na ISO 2 500, což bývá často nezbytné, protože rybáři a rybářky pracují i v noci.
Vzhledem k dlouhé pracovní době je běžné, že si posádka během dne zdřímne, protože bývá pochopitelně naprosto vyčerpaná. Musí se naučit rychle usínat – do pěti minut – protože na spánek mají jen pár hodin, takže musí využít každou minutu.
Vzhledem k omezenému prostoru musíte respektovat osoby, které fotografujete. Jedním z objektů mého projektu byl muž z Demokratické republiky Kongo. Styděl se za to, že má mořskou nemoc, ale chtěl, aby snímky vypadaly vkusně, protože to byla jedna z věcí, kterou se snažil překonat. Když se něco takového stane na lodi, není se kam schovat.
Alpha 1 mi pomáhá fotit diskrétně díky tichému režimu a kloubové obrazovce, kterou používám místo hledáčku. Tyto dvě věci na mě během fotografování neupozorňují, takže všichni pokračují v práci, aniž bych je znervózňoval svou přítomností.
Díky automatickému ostření se mohu spolehnout na to, že snímky budou dokonale ostré. Nová generace automatického ostření u fotoaparátů Sony je úžasná. Když sleduji jednu osobu, fotoaparát zaostří na její oči nebo obličej. Zaostří na ně bez ohledu na to, kam se člověk přesune. Jakmile fotoaparát zaostří na požadovaného člověka, bude na něj zaostřovat, i když se v záběru objeví někdo jiný. A já mám díky tomu o jednu starost méně.
Mám velkou radost z toho, jak projekt dopadl. Navzdory vlhku vím, že moje vybavení značky Sony zvládne cokoli a pořídí úžasné snímky.