Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Filmování v Serengeti s fotoaparátem Alpha 7S III 

Chris Schmid 

Jsem švýcarský fotograf, filmař a kinematograf, a specializuji se na historii přírody v odlehlých lokalitách, zajímají mě především velké kočky. Svůj život jsem zasvětil dokumentování přírodních krás naší planety a mám pokaždé stejný cíl: proniknout až do srdce přírody, abych zvýšil povědomí o tom, jak je náš svět křehký, a inspiroval lidi k činům vedoucím k jeho zachování.

Jsem zcela oddán ochraně divočiny a úzce spolupracuji s environmentální organizací WildAid ze San Franciska, která se zabývá ochranou životního prostředí a klade si za cíl omezit poptávku po nelegálních výrobcích pocházejících z volné přírody. V roce 2019 jsem založil internetový obchod se šperky s názvem Stay·WildTM a 50 % z jeho zisků věnuji neziskovým organizacím na podporu projektů na ochranu divokých zvířat. Má práce je k vidění v National Geographic Image Collection.

Naším hlavním projektem bylo filmování migrace pakoňů v parku Serengeti v Tanzanii. Každoroční migrace půldruhého miliónu pakoňů tam a zpět je považována za jeden ze sedmi přírodních divů světa.

V této roční době pakoně migrují na sever Serengeti, kde v epickém souboji s vodou, krokodýly a dalšími predátory překračují známou řeku Mara. Když je migrace v plném proudu, jsou velice aktivní predátoři jako gepardi a lvi, kteří mají řadu příležitostí k ulovení kořisti.

Chris Schmid Sony Alpha 7RM4 Stádo pakoňů se brodí přes řeku

© Chris Schmid | Sony α7R IV + 400mm f/2.8 GM OSS + 1.4x teleconverter | 1/1250s @ f/7.1, ISO 400

První dojmy z Alpha 7S III

Již celá léta jsem nadšeným uživatelem výrobků Sony a na focení teď používám výhradně fotoaparáty Alpha 9 II a 7R IV, s chutí jsem si ale při natáčení vyzkoušel Alpha 7S III.

Nejlepší funkcí nového fotoaparátu je podle mě bezpochyby schopnost natáčet ve 4K 4.2.2 při snímkové frekvenci 50/60p, která se dá navýšit až na 100/120 při zachování stejné bitové hloubky. Nejraději natáčím v S-Log3 a poté u výsledného záznamu upravuji barvy, takže 10 bitů je pro mě nutností.

U Alpha 7S III je také velice vítanou změnou dotykové ostření a všechna další nastavení ostření. Velice se nám hodilo, že jsme mohli s fotoaparátem na stabilizátoru a s dotykovým ostřením v aplikaci Imaging Edge sledovat ve vysoké trávě lva a nemuseli jsme přitom použít motor ostření stabilizátoru. Veškerá nastavení fotoaparátu lze bez obav ovládat na dálku.

V porovnání s Alpha 7S II se také výrazně zmenšil tzv. „rolling shutter“ efekt, což se nejvíce projevilo při natáčení na stabilizátoru.

A konečně, nejpodstatnější byla možnost zvýšit ISO –nemuseli jsme díky tomu dávat pozor, abychom nastavili vysoké ISO a dostali se tak na snímkovou frekvenci 50/60p i při nízkém osvětlení, to bylo úžasné, hlavně proto, že velké kočky jsou aktivní velmi brzy ráno a pozdě večer.

Chris Schmid Sony Alpha 7RM4 Chris si připravuje záběr na svém fotoaparátu Alpha na stativu

Chris si připravuje záběr na Alpha 7S III a FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS

Vybavení 

Měli jsme to štěstí, že jsme na natáčení měli dvě těla Alpha 7S III – jedno bylo vybaveno objektivem FE 200-600 mm f/5,6-6,3 G OSS na statické snímky se stativem, zatímco na druhém byl nasazen objektiv FE 70-200 mm f/2,8 G Master (a občas 1,4x převodník), který jsme používali se stabilizátorem Ronin 2. Součástí obou sestav byl i monitor Atomos Ninja V pro záznam ve formátu RAW přímo z HDMI portu.

Možnost ovládat fotoaparát na stabilizátoru pomocí aplikace Imaging Edge pro nás byla nedocenitelná a dokázali jsme díky ní rychle měnit nastavení při změnách světelných podmínek.

Ve vedru, v jakém jsme pracovali, by mě nepřekvapilo, kdyby se jeden či oba dva fotoaparáty přehřívaly, zvláště při záběrech v plném rozlišení, ale ani když byly v provozu celé hodiny, na žádné potíže nedošlo.

Chris Schmid fotoaparát Sony Alpha 7RM4 na stabilizátoru

Rady pro natáčení videa v divočině

Nenatáčejte vše zpomaleně. I když je dobré mít snímkovou frekvenci 100/120p, je třeba zachovat správný rytmus mezi normální rychlostí a zpomalenými záběry. U videa vše závisí na tempu.

Před natáčením věnujte pár chvil nastavení fotoaparátu pomocí paměťové funkce. Můj fotoaparát je například nastaven na M1 pro snímkovou frekvenci 50/60p, M2 pro 25p a M3 pro 100/120p, takže mohu rychle během vteřiny změnit frekvenci snímků.

Je velmi důležité, abyste se s nastavením pro automatické ostření seznámili dříve, než vyrazíte na místo, abyste věděli, co bude pro vás a váš objektiv nejvhodnější. Funkci Lock-on většinou nastavuji na hodnotu 1, aby se fotoaparát co nejrychleji zaměřil na subjekt, a funkci AF Speed na hodnotu 2, aby se hladce přeostřil, pokud subjekt zmizí ze záběru.

Při filmování také nepoužívejte automatické nastavení ISO, může totiž způsobit potíže, pokud natáčíte něco tmavého a funkce vyvážení bílé barvy se pokouší upravit barevnou teplotu. Funkci vyvážení bílé barvy mějte vždy nastavenou na slunečno nebo zamračeno podle toho, jaké máte při natáčení podmínky.

Pokud je to možné, připojte velký externí monitor. Při práci venku může být světlo dost ostré a je třeba, abyste na to, co děláte, viděli.

Jednou z nejdůležitějších věcí je trpělivost. Musíte být trpěliví a počítat s tím, že může trvat celé hodiny, než se něco stane. Nepokoušejte se stihnout všechno naráz, nebo přijdete o ty nejkrásnější záběry.

A konečně, snažte se na místě měnit ohniskovou vzdálenost mezi širokoúhlými a detailními záběry, budete tak později mít při editaci více možností.

Uvedené produkty
ILCE-7SM3
α7S III s profesionálními schopnostmi pro filmování i fotografování

ILCE-7SM3

SEL70200GM
FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL200600G
Objektiv FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

SEL14TC

Objektiv s telekonvertorem 1,4x

SEL14TC

Související články
Chris Schmid
alpha universe

Chris Schmid

Švýcarsko

„Fotografování je mocné. Jeden záběr může zachytit emoci nebo vyvolat pocit uvnitř vás.“

Zobrazit profil


x