velká velryba plovoucí se svým mládětem v tlumeném světle

Prozkoumávání oceánů

Ricardo Nascimento

Ricarda Nascimenta voda vždy přitahovala. „Od 12 let jsem surfoval na bodyboardu. Mého otce oceán vždycky fascinoval, a když jsem byl mladší, trávili jsme spoustu času rybařením na malinkých loďkách,“ vzpomíná. Nyní se Ricardo profesionálně věnuje fotografování a natáčení neuvěřitelných tvorů, kteří žijí pod hladinou, za pomoci svého fotoaparátu Sony Alpha 1.

V poslední době Ricardo fotografuje na Azorských ostrovech s organizací Futurismo Azores Adventures, která nabízí turistům vyjížďky lodí s pozorováním velryb a fascinujících mořských živočichů po celých ostrovech. Společnost má certifikaci organizace World Cetacean Alliance (WCA), která je největší organizací pro ochranu moří na světě. Navíc zaměstnává mořské biology, kteří sledují pohyb vorvaňů a jiných živočichů a zkoumají jejich chování. A tady se uplatňují Ricardovy dovednosti.

„Natáčím a fotografuji všechno, co pod vodou vidím,“ popisuje. „Fotím vorvaně, kulohlavce, želvy, delfíny, chobotnice, medúzy – čím více toho vyfotím, tím lépe mohou biologové jednotlivé tvory určit a zkoumat.”

oranžová želva sedící nehybně pod vodou © Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/400s @ f/8.0, ISO 1000

Díky rozlišení 50 megapixelů pro fotografie a 8K pro video, které fotoaparát Sony Alpha 1 poskytuje, dokáže Ricardo pořizovat materiál s dostatečnými detaily, které biologům umožňují sledovat jednotlivé velryby a studovat jejich chování. Jako u jiných projektů ochrany přírody i zde fotografie a videa vyprávějí příběh – a Ricardo doufá, že bude mít u lidí ohlas.

„Vorvani byli na Azorách více než 200 let loveni pro olej, nyní jsou ale chráněným druhem. Jsou neuvěřitelní – potopí se až 2 500 metrů a pod vodou na jeden nádech vydrží až 45 minut. Když však lidé tato zvířata nevidí, nemohou s nimi soucítit a nikdy nebudou mít potřebu život v oceánu chránit. Tím, že velryby identifikujeme a dáváme jim jména, je podle mého názoru pro lidi snazší, aby jim porozuměli. Když vyprávíte příběh jednoho zvířete, vcítíte se do něj. A objevil jsem, že tohle je jedna z věcí, co s fotoaparátem, objektivem a podvodním pouzdrem dokážu.”

obří velryba z poloviny zanořená pod hladinu oceánu © Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 4000

Když Ricardo poprvé vložil fotoaparát Sony Alpha 1 do podvodního pouzdra, věděl, že je to fotoaparát přesně pro něj. „Jakmile jsem fotoaparát Alpha 1 vyzkoušel, věděl jsem, že si ho nechám.“ Nejenže byl Ricardo nespokojený se svou předchozí digitální zrcadlovkou, navíc musel používat těžkou filmovou kameru, pokud chtěl natáčet video. S modelem Alpha 1 nyní může Ricardo spojit fotoaparát a kameru do jednoho přístroje, který zvládne všechno a nabízí mimořádně kvalitní video i fotografie v jednom těle.

„Moje filmová kamera s objektivem a veškerým potřebným vybavením váží 14 kg. S touto váhou musím vyskočit z lodi, potopit se, vyplavat zpátky nahoru a vyzvednut ji z vody – a to vše někdy až 50krát denně. To se na mém těle podepisovalo. Alpha 1 váží mnohem méně a výrazně lépe se s ním manipuluje. Mohu s ním plavat rychleji a díky tomu mám větší šanci pořídit jedinečné fotografie a videa.“

skupina velryb pod vodou © Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 2500

Je důležité zmínit, že Ricardo se potápí volně – nepoužívá potápěčské vybavení, místo toho se potopí co nejhlouběji a zadržuje dech, jak nejdéle dokáže. „Při volném potápění svedu zadržet dech až na dvě minuty,“ líčí. „Vždycky se do natáčení videa úplně vžiji a naprosto se uvolním. Když jste ve vodě se zvířaty, je na tom něco výjimečně krásného, ale vždy se musím soustředit, abych tam nezůstal moc dlouho, protože taky může dojít k nehodám.”

Pod vodou se Ricardo snaží vypořádat s náročnými podmínkami pro focení. „Největším problémem není světlo, protože to se dá snadno vyřešit. S modelem Alpha 1 mohu bez obav zvýšit ISO na 4000,“ vysvětluje. „Nejsložitější je, že ve větších hloubkách ztrácíte barvy. To znamená, že když pořídíte fotografii blízko hladiny, vypadá skvěle, ale například v hloubce deseti metrů vypadá velmi modře. Na fotoaparát Alpha 1 mohu pořizovat nekomprimované snímky ve formátu raw, abych získal co nejvíc detailů, a barvy pak mohu upravit jednotlivě u konkrétních souborů.“

dvě velryby proplouvající kolem sebe © Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/8.0, ISO 2500

Zachycení detailů je stěžejní, protože pomáhají vědcům velryby identifikovat – a zajímavé je, že k tomu slouží ocas. „Většinu fotografií a videí lidé pořizují nad hladinou, když velryba vyplouvá, než se potopí. Proto jsou k dispozici tisíce snímků ocasů velryb, které snadno získáte a můžete podle nich zvířata identifikovat. Pod vodou tedy potřebuji detailně zachytit ocas, abychom velrybu poznali a přidali její polohu do databáze.“ Biologové jsou zvyklí, že tato zvířata vidí z lodi, my jim ale dáváme možnost sledovat jejich chování pod vodou.

Aby zvládl zachytit potřebné detaily i dechberoucí podmořské scény, Ricardo na svůj fotoaparát Alpha 1 nasazuje jeden ze dvou objektivů – FE 12-24mm f/2.8 GM, nebo FE PZ 16-35mm f/4 G. „Když vím, že budu fotografovat pouze velryby, většinou používám objektiv 12-24mm, když ale mám záměr fotit rozličné objekty – například velryby z 15 m, delfíny ze 2 m a měchýřovku portugalskou ze 30 cm, použiji model 16-35mm. To je pro mě ve vodě základ, na který se mohu vždy spolehnout.”

měchýřovka portugalská z poloviny zanořená pod hladinou © Ricardo Nascimento | Sony α1 + FE PZ 16-35mm f/4 G | 1/125s @ f/13, ISO 1600

Společnost Sony Ricardovi při jeho posledních podmořských projektech pomáhala prostřednictvím podpory a poradenství, které jsou pro jeho práci naprosto zásadní. „Je nutné si uvědomit, že objektivy se pod vodou chovají jinak,“ objasňuje Ricardo. „Společnost Sony mi skrze svou podporu umožnila testovat, jak různé objektivy pod vodou obstojí, aniž bych si je musel kupovat. To mi dává svobodu vybírat si to nejvhodnější vybavení pro konkrétní projekty. Můžu jim také zavolat a pokládat jim technické dotazy o fotoaparátech. Naše partnerství si nemohu vynachválit.“

Vzhledem k tomu, jak je podvodní fotografování fyzicky náročnou profesí, někdy o své volbě oboru Ricardo pochybuje. „Je to těžké, často vás bolí tělo. Dennodenně trávíte ve vodě dlouhé hodiny. Když se dostanete domů, musíte všechno vybavení omýt. Musíte si zazálohovat všechny fotografie i videa. Pak si musíte znovu správně sbalit všechny brašny, nabít telefon, nabít fotoaparáty, vyčistit podvodní pouzdro na fotoaparát a nakonec zkusit na šest hodin usnout, abyste mohli další den začít nanovo. Na snímcích a videích to vždycky vypadá mnohem romantičtěji, než jaká je realita, ale stojí to za ty okamžiky, kdy cítím naprostou pokoru a úžas, že jsem tak blízko těmto nádherným tvorům.“

„Svou práci miluji, miluji na ní úplně všechno. Kdyby byla jednoduchá, nedělal bych ji. Přizpůsobitelnost modelu Alpha 1 mi navíc hodně pomáhá pořizovat snímky, které by mi s mým starým vybavením unikly.”

Uvedené produkty

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!