matthias kniepeiss odraz ženy po průchodu několika hranoly

Kreativita navzdory strastem

Mathias Kniepeiss

Není pochyb o tom, že rok 2020 byl strastiplný. Pandemie covidu-19 přinesla do našich životů nespočet změn a omezení, a nejinak tomu bylo i v případě amatérských a profesionálních fotografů. Pokud ale ve svém kreativním úsilí nepolevíte, najdou se i příležitosti. Mathias Kniepeiss, který se specializuje na okázalé, stylové aranžované fotografie, právě dokončil projekt, jenž je toho dokonalým příkladem.

matthias kniepeiss žena s růžovými vlasy prostrkující hlavu stolem © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/160s @ f/5.6, ISO 200

„Opravdu mi teď chybí cestování,“ vzdychá Mathias, „a přestože mám hodně zákazníků a klientů po celém světě, netuším, jestli se to všechno příští rok vrátí. Hodně věcí bylo zrušeno, ale objevily se i příležitosti a nové možnosti. A jednou z nich byl můj projekt s Muzeem iluzí ve Vídni.“ Muzeum iluzí vzniklo v roce 2015 v Záhřebu a dnes již je celosvětovou značkou, jejíž atrakce přinášejí návštěvníkům potěšení prostřednictvím interaktivních zábavných optických triků, na kterých se sami podílejí. Kreativního fotografa Mathiase to okamžitě zaujalo.

matthias kniepeiss odraz ženy ve žlutorůžovém svetru v několika spektrech © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/100s @ f/2.8, ISO 1600

Jak si Mathias přizpůsobil prostředí podle svého? „Je to výzva,“ přiznává, „ale současně příležitost. Návštěvníci najdou v muzeu místa určená pro fotografování, kde linie, hloubka a barva vytvářejí dokonalou iluzi. Pokud je však doplníte o vlastní stylizaci a přidáte k tomu své dovednosti a techniky, můžete trik obohatit dalšími vrstvami nebo vytvořit něco zcela nového.“ Aby ještě více umocnil záběr, který byl sám o sobě velmi zajímavý, upravil iluzi ‚hlavy na talíři‘ pomocí působivého módního stylingu a zachytil ji z různých úhlů pohledu fotoaparátem Alpha 7R IV s objektivy FE 85mm f/1,4 GM a FE 24–70 mm f/2,8 GM. Při práci v chodbách s proměnlivou perspektivou ale dosáhl dramatického účinku s pomocí objektivu FE 12–24 mm f/4 G.

„V těchto prostorách jsou úžasné linie, které 12mm objektiv ještě více zvýrazní,“ vysvětluje Mathias. „Záběru to dodá větší energii, zvlášť když fotografujete z velmi nízké nebo velmi vysoké polohy. Výklopná obrazovka fotoaparátu α7R IV mi umožňuje fotografovat těsně nad zemí, takže to bylo snadné.“
matthias kniepeiss žena ležící na zelené podlaze se vzorem z rovnoběžných čar © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/4 G | 1/160s @ f/4.0, ISO 1250

V rámci příprav před fotografováním si Mathias rozmyslel, jak tyto prapodivné prostory využít. „Příprava na takové fotografování je opravdu důležitá,“ vysvětluje. „Nabízí se spousta věcí, které byste mohli udělat, ale máte na ně omezený čas. Čím víc si připravíte kompozici a stylizaci, tím kreativnější můžete být. A protože jsem všechny tyto záběry fotografoval se svou přítelkyní Conny Aitzetmuellerovou, práce nám šla rychleji. Obvykle mám kolem sebe tým stylistů, kostýmových návrhářů a asistentů, ale bylo krásné tvořit s někým, koho mám rád. Conny je profesionální tanečnice a choreografka, takže má zkušenosti z druhé strany objektivu a přesně ví, co má dělat.“

matthias kniepeiss odraz ženy v pestrobarevných šatech v zrcadle © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 1000

Mathias a Conny také experimentovali s abstraktními záběry pořízenými přes jeden z muzejních kaleidoskopů. „Použili jsme různé oděvy, abychom zdůraznili odrazy,“ vysvětluje Mathias, „a také různé objektivy k dosažení rozmanitějšího účinku. V tomto ohledu se mi nesmírně hodilo, že fotoaparát Alpha 7R IV je vybavený funkcí automatického zaostřování na oči. Pokud dokáže sledovat objekt přes kaleidoskop, zvládne snad úplně všechno. Výhoda spočívala mimo jiné v tom, že jsem se mohl spolehnout, že fotoaparát bude neustále zaostřený na oči Conny. Já jsem se mohl kompletně soustředit na kompozici a hledat záběry, ve kterých se vznikající odrazy a Conny budou co nejlépe doplňovat.“

Mathias pochválil také citlivost ISO fotoaparátu Alpha 7R IV: „Byli jsme sice připravení, ale nevěděli jsme, jaké budou světelné podmínky. Párkrát jsme použili blesk, ale po zbytek času jsem pracoval s dostupným světlem a s nastavením citlivosti ISO 1000, 2000 a 3200, aniž bych se musel bát, že to bude na úkor kvality.“
matthias kniepeiss žena pózuje před stylovým fialovým pozadím © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/4 G | 1/100s @ f/4.0, ISO 2000

„Asi největší výhodou fotoaparátu α7R IV ale bylo rozlišení,“ říká Mathias. „Nevěděl jsem přesně, co bude v muzeu proveditelné. Je úžasné, když máte později možnost pořízený záběr oříznout, a stále vám zůstane obrovský soubor. Schopnost posunout záběr v post-produkci o něco doleva nebo doprava mi navíc umožňuje vylepšit kompozici.“

matthias kniepeiss odraz ženy v růžových šatech v několika zrcadlech © Mathias Kniepeiss | Sony α7R IV + FE 85mm f/1.4 GM | 1/200s @ f/2.2, ISO 1600

„Projekt fotografování v Muzeu iluzí byl mimořádně kreativní a hodně mě bavil,“ uvádí Mathias. Přinesl mu nové možnosti kreativního vyjádření. V minulosti používal fotoaparát Alpha 7R III a jeho nástupce na něj rozhodně udělal velký dojem. „Nová verze je opravdu skvělá,“ říká na závěr. „A podobně jako dobrý fotograf je i tento přístroj vždy připravený na nové příležitosti.“

Uvedené produkty

Mathias Kniepeiss

Mathias Kniepeiss | Austria

„Ve fotografii není nic nemožné, můžete na památku zaznamenávat příběhy nebo třeba vytvářet nové světy.“

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!