Inscenování kostýmů

Mathias Kniepeiss

Fotografie mohou být jako série zkoušek. Zkoušek tvořivosti, dovednosti, plánování a vynalézavosti. To, jak se s těmito zkouškami vypořádáte, určuje, jaké budou vaše snímky a na jakých projektech budete pracovat. Pokud se však pokusíte s těmito zkouškami vypořádat s fotoaparátem, který jste nikdy předtím nepoužívali, je to ještě zajímavější. Může fotoaparát také otestovat fotografa? Může ho donutit přemýšlet jinak a vidět nové možnosti? Pokud vezmeme za příklad nedávný kostýmní projekt Mathiase Kniepeissa v Benátkách, může tomu tak být.

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII modelka v masce a červeném kostýmu pózuje ve velkém sále

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/125 s a f/4,5, ISO 1250

Mathias, fotograf a umělecký ředitel s mezinárodními zkušenostmi ve sportu, portrétech a komerční práci, také fotografuje historické scény s propracovanými kostýmy. Proto se vydal do Benátek.

„Mám dobrého přítele, který je tam kostýmním návrhářem a pracuje pro karneval. Dělali jsme spolu na projektu v Rakousku pro kasino a on se zeptal, zda bych nepřijel do Benátek fotit v úžasném pětihvězdičkovém hotelu. Přijel jsem s malým pětičlenným týmem. Bavilo nás to tak, že se tým nakonec rozrostl na čtrnáct lidí a focením jsme strávili tři víkendy.“

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII 2 modelky v benátských kostýmech předstírají líbání

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s a f/8,0, ISO 640

Projekty, jako je tento, obvykle znamenají obrovské množství práce během přípravy. „Je to šest měsíců přípravy, ověřování lokalit a výběr kostýmů,“ říká Mathias. „Ale tentokrát to bylo mnohem spontánnější. Překvapivě jsem nikdy předtím nebyl v Benátkách, takže toto nádherné město bylo pro mě zcela nové jako čisté malířské plátno. Mohli jsme si vyzkoušet, co umíme a kam až sahá naše kreativita.“ Kromě toho to byla pro Mathiase příležitost otestovat fotoaparát α7R III a jeho ovládání, chování při slabém světle a ostření v protisvětle. A jeho názor? „Byl jsem ohromen kvalitou,“ směje se.

Mathias měl před focením v Benátkách s focením na bezzrcadlových fotoaparátech jen málo zkušeností. Brzy zjistil, jaké přínosy pro jeho práci model α7R III představuje. „Rád testuji různé fotoaparáty, abych si vyzkoušel něco nového a zjistil, co mi fotoaparát může nabídnout. Skutečnost, že automatické ostření na oko ve fotoaparátech Alpha funguje přesně podle mých představ, je pro mě zjevením. Změníte nastavení a vše hned vidíte. V těchto skvělých lokalitách je práce s dostupným světlem mnohem rychlejší. Není třeba zkoušet – rovnou vidíte správnou expozici.“

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII 2 klauni v kostýmech, z nichž jeden skáče ve vzduchu

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/160 s a f/4,5, ISO 1000

Kromě statických snímků také modelky a modely fotografoval v pohybu, když v kostýmech běhali a skákali. Přitom se spoléhal na brilantní autofokus fotoaparátu α7R III: „U studiového fotoaparátu v těchto situacích autofokus obvykle tak rychle nefunguje. Fotoaparát α7R III však spojuje to nejlepší ze studiového fotoaparátu s úžasným autofokusem.“

Při práci za slabého světla Mathias také využil funkci Focus Peaking v elektronickém hledáčku modelu α7R III a dokonce využil funkci zaostření na oko, když fotil masky. „Myslel jsem si, že to bude pro fotoaparát příliš těžký test, že možná zaostří na masku, ale ne na oko samotné – ale zvládl to dokonale.“

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII maskovaná modelka s červenočerným barokním kostýmem v elegantní póze

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/60 s a f/4,0, ISO 800

Fotoaparát α7R III rovněž předčil očekávání, když Mathias fotografoval na gondole.

„Bylo to opravdu náročné,“ vysvětluje Mathias. „Byli jsme vzadu tři – dva asistenti obsluhovali blesk a točili video a já – s objektivem FE 12–24 mm f/4 G – jsem vystrčil fotoaparát z lodi opravdu daleko, abych dosáhl potřebného úhlu. Bylo to těžké, ale s pořízením snímku mi pomohlo komponování záběru s využitím autofokusu na oko a obrazovky. Pokud bych se musel dívat hledáčkem, musel bych být v jiné lodi – anebo bych skončil ve vodě!“

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII dvojice v kostýmech držící se za ruce na gondole

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 12–24 mm f/4 G | 1/160 s a f/9,0, ISO 400

Má z projektu nějaký oblíbený snímek? „Je jich spousta, ale vybral bych tento skupinový snímek. Líbí se mi situace, ve kterých dominuje řeč těla a silný výraz.“ Snímek připomíná barokní malbu plnou vrstev, s dramatickým nádechem, jako by se příběh vyvíjel. A tak tomu ve skutečnosti i bylo. „Během práce jsme narazili na překážky,“ vysvětluje Mathias. „Jednou z nich bylo, že první víkend nám odřekly na poslední chvíli tři modelky! Takže jsme museli improvizovat. Požádal jsem tým, aby je zastoupil, a byli úžasní – moje maskérka, kostýmní výtvarník, kameraman... na jednom ze snímků jsem jako harlekýn dokonce já!“

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII muž držící za ruku ženu v zeleném kostýmu

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s a f/5,6, ISO 640

Když se díváte na jeho snímky, cítíte spontánní energii, na kterou je Mathias neuvěřitelně hrdý. „Zpočátku to byl jen nápad, museli jsme překonat spoustu překážek, ale nakonec z toho bylo hodně povedených snímků. Vytvořili jsme příležitosti a myslím, že jsme na snímcích opravdu zachytili energii i pocity. To je na fotografování nejlepší. Pokud dokáže přenést pocity, je to mistrovství.“

mathias kniepeiss sony alpha 7RIII muž se ženou v benátských kostýmech se honí a smějí

© Mathias Kniepeiss | Sony α7R III + FE 24–105 mm f/4 G OSS | 1/160 s a f/5,6, ISO 200

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

SEL1224G

FE 12-24mm F4 G

SEL1224G

SEL2470Z

Vario-Tessar® T* FE 24–70 mm F4 ZA OSS

SEL2470Z

SEL24105G

Objektiv FE 24-105mm F4 G OSS

SEL24105G

Související články

Mathias Kniepeiss
Alpha Universe

Mathias Kniepeiss

Rakousko

Ve fotografii není nic nemožné, můžete na památku zaznamenávat příběhy nebo třeba vytvářet nové světy.

Zobrazit profil


x