Fotografie mohou být jako série zkoušek. Zkoušek tvořivosti, dovednosti, plánování a vynalézavosti. To, jak se s těmito zkouškami vypořádáte, určuje, jaké budou vaše snímky a na jakých projektech budete pracovat. Pokud se však pokusíte s těmito zkouškami vypořádat s fotoaparátem, který jste nikdy předtím nepoužívali, je to ještě zajímavější. Může fotoaparát také otestovat fotografa? Může ho donutit přemýšlet jinak a vidět nové možnosti? Pokud vezmeme za příklad nedávný kostýmní projekt Mathiase Kniepeissa v Benátkách, může tomu tak být.
Mathias, fotograf a umělecký ředitel s mezinárodními zkušenostmi ve sportu, portrétech a komerční práci, také fotografuje historické scény s propracovanými kostýmy. Proto se vydal do Benátek.
„Mám dobrého přítele, který je tam kostýmním návrhářem a pracuje pro karneval. Dělali jsme spolu na projektu v Rakousku pro kasino a on se zeptal, zda bych nepřijel do Benátek fotit v úžasném pětihvězdičkovém hotelu. Přijel jsem s malým pětičlenným týmem. Bavilo nás to tak, že se tým nakonec rozrostl na čtrnáct lidí a focením jsme strávili tři víkendy.“
Projekty, jako je tento, obvykle znamenají obrovské množství práce během přípravy. „Je to šest měsíců přípravy, ověřování lokalit a výběr kostýmů,“ říká Mathias. „Ale tentokrát to bylo mnohem spontánnější. Překvapivě jsem nikdy předtím nebyl v Benátkách, takže toto nádherné město bylo pro mě zcela nové jako čisté malířské plátno. Mohli jsme si vyzkoušet, co umíme a kam až sahá naše kreativita.“ Kromě toho to byla pro Mathiase příležitost otestovat fotoaparát α7R III a jeho ovládání, chování při slabém světle a ostření v protisvětle. A jeho názor? „Byl jsem ohromen kvalitou,“ směje se.
Mathias měl před focením v Benátkách s focením na bezzrcadlových fotoaparátech jen málo zkušeností. Brzy zjistil, jaké přínosy pro jeho práci model α7R III představuje. „Rád testuji různé fotoaparáty, abych si vyzkoušel něco nového a zjistil, co mi fotoaparát může nabídnout. Skutečnost, že automatické ostření na oko ve fotoaparátech Alpha funguje přesně podle mých představ, je pro mě zjevením. Změníte nastavení a vše hned vidíte. V těchto skvělých lokalitách je práce s dostupným světlem mnohem rychlejší. Není třeba zkoušet – rovnou vidíte správnou expozici.“
Kromě statických snímků také modelky a modely fotografoval v pohybu, když v kostýmech běhali a skákali. Přitom se spoléhal na brilantní autofokus fotoaparátu α7R III: „U studiového fotoaparátu v těchto situacích autofokus obvykle tak rychle nefunguje. Fotoaparát α7R III však spojuje to nejlepší ze studiového fotoaparátu s úžasným autofokusem.“
Při práci za slabého světla Mathias také využil funkci Focus Peaking v elektronickém hledáčku modelu α7R III a dokonce využil funkci zaostření na oko, když fotil masky. „Myslel jsem si, že to bude pro fotoaparát příliš těžký test, že možná zaostří na masku, ale ne na oko samotné – ale zvládl to dokonale.“
Fotoaparát α7R III rovněž předčil očekávání, když Mathias fotografoval na gondole.
„Bylo to opravdu náročné,“ vysvětluje Mathias. „Byli jsme vzadu tři – dva asistenti obsluhovali blesk a točili video a já – s objektivem FE 12–24 mm f/4 G – jsem vystrčil fotoaparát z lodi opravdu daleko, abych dosáhl potřebného úhlu. Bylo to těžké, ale s pořízením snímku mi pomohlo komponování záběru s využitím autofokusu na oko a obrazovky. Pokud bych se musel dívat hledáčkem, musel bych být v jiné lodi – anebo bych skončil ve vodě!“
Má z projektu nějaký oblíbený snímek? „Je jich spousta, ale vybral bych tento skupinový snímek. Líbí se mi situace, ve kterých dominuje řeč těla a silný výraz.“ Snímek připomíná barokní malbu plnou vrstev, s dramatickým nádechem, jako by se příběh vyvíjel. A tak tomu ve skutečnosti i bylo. „Během práce jsme narazili na překážky,“ vysvětluje Mathias. „Jednou z nich bylo, že první víkend nám odřekly na poslední chvíli tři modelky! Takže jsme museli improvizovat. Požádal jsem tým, aby je zastoupil, a byli úžasní – moje maskérka, kostýmní výtvarník, kameraman… na jednom ze snímků jsem jako harlekýn dokonce já!“
Když se díváte na jeho snímky, cítíte spontánní energii, na kterou je Mathias neuvěřitelně hrdý. „Zpočátku to byl jen nápad, museli jsme překonat spoustu překážek, ale nakonec z toho bylo hodně povedených snímků. Vytvořili jsme příležitosti a myslím, že jsme na snímcích opravdu zachytili energii i pocity. To je na fotografování nejlepší. Pokud dokáže přenést pocity, je to mistrovství.“
„Ve fotografii není nic nemožné, můžete na památku zaznamenávat příběhy nebo třeba vytvářet nové světy.“