„Když jsem poprvé navštívil Tokio, byl jsem v šoku,“ popisuje pouliční fotograf Matija Vincek. Abychom mu nekřivdili, tato reakce je u lidí, kteří do japonské metropole přijedou poprvé, běžná. Toto hlavní město víří neotřelými pohledy, zvuky a vůněmi, které mohou návštěvníky úplně pohltit.
„Tohle místo člověku připadá jako z jiného světa,“ souhlasí Matija, „nic podobného jinde na světě nepotkáte. Životem pulzující město, kde se toho kolem vás děje tolik. Ve všem se neuvěřitelně snoubí moderní technologie se starodávnými tradicemi. Dopadne na vás zběsilé tempo života, ale zároveň pocit řádu a uctivosti. Už dlouho bylo mým snem se sem podívat, protože mě obojí fascinuje.“
Používáním fotoaparátu Sony Alpha 7R V na této cestě se pro Matiju uzavřel kruh, protože jeho láska k Japonsku a technologické kultuře měla před lety vliv na to, že si zvolil právě tuto značku. „Zčásti jsem se pro Japonsko nadchl kvůli své fascinaci technologiemi,“ vysvětluje, „a ta také velmi ovlivnila, proč jsem před dvaceti lety začal používat fotoaparáty Sony. Nadšení používat vybavení, jež je na úplné špici vývoje, mě nikdy neopustilo a fotoaparát Alpha 7R V i objektiv FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II, které jsem si vzal do Tokia, jsou toho zářným příkladem.“
Ať už je doma nebo v zahraničí, Matija se svým fotografickým stylem snaží ukázat jednotlivé příběhy, které utvářejí kulturu. Tento přístup využil třeba na Šrí Lance nebo tady v Tokiu. „Kdekoli jsem, vážím si místního života a kultury,“ popisuje, „ale chci ukázat, že pod povrchem jsme všichni stejní.“
Když přijde řeč na to, jak zachycuje hektické životní tempo ve městech, Matija poznamenává: „Pro fotografy cestovatele není jednoduché se skutečně a podrobně zaměřit na jednotlivé příběhy a tváře. Nesmíte se nechat strhnout chaosem,“ dále vysvětluje. „Potřebujete do své práce dostat srozumitelnost. Musíte si najít zaměření. A o to se snažím i při svém pouličním fotografování.“
„Dávám si dostatek času na pozorování,“ pokračuje ve vyprávění, „mým cílem je odhalit drobné okamžiky, na kterých je něco reálného, kde vidím hlubší pouto. Chci, aby se lidé zastavili, podívali se na člověka na fotografii a zeptali se, jaký je příběh tohoto člověka? Co si myslí a kam jde? Pouliční fotografie mohou v jistém směru představovat protiklad zběsilého tempa moderního života.“
„Alpha 7R V je velmi výkonný, ale zároveň mimořádně praktický fotoaparát,“ pokračuje. „Automatické ostření v reálném čase se na ulici dokáže skvěle zaměřit na obličeje a oči, což znamená, že se já můžu soustředit na samotné lidi a kompozici záběru kolem nich. Obrazovka fotoaparátu mi taky při mém stylu fotografování pomáhá, protože si rád počkám a komponuji záběry na obrazovce. To mi totiž umožňuje držet fotoaparát v různých úhlech.“
Matijovy fotografie z Tokia ukazují jednotlivce, kteří jsou v ulicích města pečlivě vyčleněni z davu, někdy s očním kontaktem, někdy bez něj. Jak se při jejich pořizování rozhoduje? „To záleží,“ odpovídá, „někdy se snažím zachytit pravdivost a spojení, které se v přímém pohledu skrývají, ten vhled do duše osoby na fotce. Takže je zakomponuji do záběru a počkám, až si mě všimnou. Jindy, když se dívají někam jinam, je záběr subtilnější a kreativnější. Pak je na divákovi, aby odhadl panující náladu.“
Když se dotkneme jeho výběru objektivu pro tuto cestu, tedy modelu FE 70-200mm f/2.8 GM OSS II, Matija vysvětluje: „Mnoho lidí používá 35mm nebo 50mm objektiv – já sám mám druhý jmenovaný, když se chci přiblížit k fotografovaným objektům. Ale zároveň v ulicích často používám 135mm objektiv, protože komprese, která je výsledkem větší ohniskové vzdálenosti, pomáhá zvýraznit fotografovaný objekt. S 70–200mm objektivem se mohu spolehnout na neuvěřitelnou ostrost s nádherným rozostřením, ale také na univerzálnost. Větší ohnisková vzdálenost mi také umožňuje nebýt zpozorován, když to nechci, a zachytit skutečně upřímné okamžiky.“
„S objektivem téhle kvality to je, jako kdybych používal kombinaci několika objektivů s pevnou ohniskovou vzdáleností v jednom,“ popisuje. „A to mi samozřejmě pomáhá i šetřit váhu. Pokud ho spojím s malým lehkým tělem, jako v případě modelu Alpha 7R V, musím přenášet jen něco málo přes kilogram. Když fotografuji v ulicích, jsem v terénu 10 nebo 12 hodin denně, proto je pro mě přenosnost opravdu důležitá. Tahle sestava Sony přináší kvalitu a kompaktnost. A když se spojí s nejlepším automatickým ostřením na trhu, nemůžete šlápnout vedle.“
„Co je nejdůležitější,“ uzavírá, „spojení těchto funkcí fotografům umožňuje proniknout chaosem nového místa a soustředit se čistě na kreativitu fotografování. O to mi jde. Potřebuji nástroj, který mi pomůže realizovat mou vášeň. A to jsem ve fotoaparátu Alpha 7R V rozhodně našel. Pořiďte si to správné vybavení a nebudete mít žádný důvod, proč nejít za hlasem svého srdce.“