Dotek stylu

Kate Hopewell-Smith

Cesta Kate Hopewell-Smith k fotografii se lišila od většiny fotografů. Po studiích výtvarného umění a dějin umění na vysoké škole následovala kariéra v médiích. Vše se však změnilo, když se stala matkou. Zjistila, že potřebuje nový předmět zájmu a chce uniknout návratu do světa kanceláří a dojíždění.

kate hopewell smith sony alpha 9 portrét rodiny se dvěma malými dětmi pózující v parku

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85 mm f/1,4 | 1/250 s, f/4,0, ISO 320

„Kdysi mě zaujal náš starý fotoaparát na film. V té době už ale vládly digitální technologie, takže na Vánoce jsem si řekla o digitální zrcadlovku. Začalo to jako koníček. Pak jsem absolvovala korespondenční kurz s názvem Umění fotografie. Používáním fotoaparátu jsme se v kurzu nezabývali nijak dopodrobna, byl věnován především kompozici a barvám. Uvědomila jsem si, že to je podobné jako ve výtvarném umění, které jsem studovala na vysoké škole, jen na jiném médiu. Zní to hrozně, ale vždycky se mi zdálo zajímavé, že fotografování je prostě rychlejší, je okamžité. Výsledek, o který vám jde, máte v ruce rychle, což přináší skutečné potěšení z práce.“

kate hopewell smith sony alpha 9 nevěsta se před obřadem dívá na svou kytici

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85 mm f/1,4 | 1/125 s, f/2,2, ISO 250

Když Kate zahájila fotografickou kariéru, léta, která strávila na vysoké škole studiem výtvarného umění a dějin umění, se zúročila. Dodnes z nich čerpá dovednosti potřebné pro fotografování. „Ze světa výtvarného umění jsem si hodně odnesla,“ říká. „Výrazové prostředky vizuální kompozice se podobají tomu, co mě učili při studiu dějin umění. Někdo dokáže instinktivně pořídit lepší snímek než ostatní. Mám ale teorii, že kompozici se může naučit každý a zlepšit tak svoje fotografie. Jsem přesvědčená, že studium základů kompozice učiní z každého lepšího fotografa.“

kate hopewell smith sony alpha 9 nevěsta se ženichem po obřadu pózují před oknem

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/160 s, f/5,0, ISO 50

Kate vysvětluje, co je pro ni nejdůležitějším prvkem snímků: „Pokud rozumíte světlu, rozumíte i expozici. Výslednou podobu snímku pak máte ve svých rukou, což je vzrušující. Mám vždy svoji představu o tom, jak chci světlo zachytit. Při práci v terénu to někdy není jednoduché, ale objevování nových míst a scén je na fotografování to nejhezčí.“

Prací se světlem jsou její snímky lidí charakteristické. Její portréty, rodinné snímky, budoárové snímky i svatební fotografie spojuje jedinečný styl. V práci se světlem se odráží umělecká minulost autorky. Každý snímek je skutečným uměleckým dílem, které je určeno k zavěšení na zeď. 

kate hopewell smith sony alpha 9 ženich před obřadem uvazuje chlapci z doprovodu kravatu, zatímco otec se dívá

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/200 s, f/3,2, ISO 640

Při fotografování svateb spolupracuje Kate se svým manželem. Jejich úlohou je vyprávět příběh, zároveň se však jejich filozofie velmi liší od filozofie dokumentárních fotografů. „Věříme, že obrazy nejen pořizujeme, ale i vytváříme,“ říká. „Své objekty přemisťuji, říkám jim, co mají dělat a snažím se je umístit do nejhezčího možného světla. Nefotografujeme jen to, co se samo od sebe děje. Spíše platí, že tyto chvíle vytváříme.“

kate hopewell smith sony alpha 9 nevěsta se ženichem stojí čelem k oknu v dokonale symetrické místnosti

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/125 s, f/2,8, ISO 400

Při focení se Kate spoléhá na dva fotoaparáty Sony α9. Našla v nich skvělou kombinaci malých rozměrů, vysoké rychlosti automatického zaostřování a vysoké rychlosti snímání. „Potřebovala jsem také fotoaparát, který má zásuvky na dvě paměťové karty. Při focení svateb se bez toho neobejdu.“

Kate má sadu objektivů, které používá nejčastěji. „K focení lidí používám objektivy Sony G Master. Mám FE 70–200mm f/2,8 GM, FE 24–70 mm f/2,8 GM a 85 mm f/1,4 GM. Používám také makroobjektiv FE 50 mm f/2,8, ale opravdu jen pro záběry zblízka.“

kate hopewell smith sony alpha 9 nevěsta a ženich se po obřadu objímají

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/320 s, f/2,8, ISO 160

Přechod z digitální zrcadlovky na bezzrcadlové fotoaparáty měl velký vliv na to, jak Kate fotografuje. „Mám zkušenosti s digitálními zrcadlovkami, ale teď jsem si zvykla na funkce, bez kterých se už neobejdu,“ říká Kate. „Možnost vidět konečný snímek v hledáčku před stisknutím spouště je k nezaplacení. Automatické ostření Eye AF mi umožňuje fotoaparát při práci držet libovolným způsobem a přitom mít vždy zaostřeno na oko subjektu.“

kate hopewell smith sony alpha 9 nevěsta stojí se zavřenýma očima a užívá si chvíli klidu před obřadem

© Kate Hopewell-Smith | Sony α9 + 85 mm f/1,4 | 1/400 s, f/1,8, ISO 200

„Přechod od zrcadlovky na bezzrcadlovku byl snadný. Je to, jako když dostanete auto, které jste nikdy předtím neřídili. Nejdřív si nemůžete zvyknout, ale po několika jízdách se řízení opět stane vaší druhou přirozeností. Pokud bych se měla vrátit zpět, zdálo by se mi divné nevidět výsledek nastavení expozice. Teď se to zdá tak přirozené. Myslím, že by to bylo opravdu bolestivé.“

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-9

Bezzrcadlový fotoaparát α9 Full Frame s obrazovým snímačem CMOS

ILCE-9

SEL2470GM

FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL85F14GM


FE 85 mm F1.4 GM

SEL85F14GM

Kate Hopewell-Smith
Alpha Universe

Kate Hopewell-Smith

Velká Británie

„Neustále hledám světlo. Světlo mění obyčejné věcí na kouzelné.“ – Trent Parke

Zobrazit profil


x