pár líbající se v náladově nasvícené místnosti

Nasviťte si cestu

Kate Kirkmanová

Žijeme v době, kdy ultrarychlé objektivy a fotoaparáty, jako třeba řada Alpha společnosti Sony, umožňují díky citlivosti ISO fotografovat v podstatě za tmy. Neobejdou se tedy fotografové na svatbách bez blesku? „Podle mě určitě ne,“ říká Kate Kirkmanová, profesionální svatební fotografka, která působí ve Velké Británii.

silueta líbajícího se páru osvětlená zezadu

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/5.0, ISO 320

„Mé fotoaparáty Alpha jsou sice skvělé,“ pokračuje Kate, „ale žádné nastavení nebo režim expozice nenahradí to, jak blesk doplní světlo nebo umožní nádherně vyčlenit objekt z okolí. Blesk dodává světlo tam, kde žádné není, ale navíc dovoluje utvářet a stimulovat to světlo, které již scéna obsahuje, aby byla ještě poutavější.“

Kdo by tedy uměl lépe otestovat nové směrové blesky společnosti Sony HVL-F60RM2 a HVL-F vybavené funkcemi na pomoc profesionálům a kreativním tvůrcům?

Aby byl blesk použitelný pro profesionály, musí být dostatečně výkonný, ale především musí být jeho výstup ovladatelný a stabilní. „Blesky HVL-F60RM2 a HVL-F46RM mají směrné číslo 60 a 46 a oba se v tomto ohledu velmi osvědčily,“ vysvětluje Kate. „Vyvážení bílé barvy si na fotoaparátu nastavuji manuálně, takže bylo zřejmé, že světlo z obou blesků má stálou barvu. Na to se u méně kvalitních modelů nemůžete spolehnout. Velmi užitečný je také jejich rozsah zoomu,“ pokračuje Kate, „zvlášť nastavení 20–200 mm u blesku HVL-F60RM2. Výborně se to doplňuje s objektivy, které profesionálové obvykle používají na svatbách, jako je FE 24–70 mm f/2,8 GM a FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS. Nejširší nastavení na 20 mm a 24 mm se navíc velmi hodí, když potřebujete naplnit světlem modifikátory, třeba softboxy, ke změkčení výsledného efektu nebo nasvícení většího prostoru bez dalších úprav.“

ženich stojící ve dveřích se dívá do fotoaparátu

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 500

Oba nové blesky nabízejí měření pomocí TTL i režim, který fotografům umožňuje rychle tato nastavení přepnout do plně manuálního režimu a doladit je. „Takový způsob práce mi plně vyhovuje,“ říká Kate, „a jsem si jistá, že ho uvítá i řada dalších profesionálů. Znamená to, že můžu začít s dobrou výchozí expozicí vhodnou pro okolní osvětlení a sílu blesku a potom expozici změnit na fotoaparátu, třeba abych vyřízla víc okolního světla nebo upravila sílu blesku, aby byl účinek výraznější. Zjistila jsem, že velmi důležitá je pro mě také možnost vidět na fotoaparátu Alpha 1 manuální expozici. Nastavím tlačítko AEL na volbu Shot Result Preview (náhled výsledného snímku) a vidím tak, jak vypadá účinek okolního osvětlení. Pohled přes elektronický hledáček je přitom mnohem jasnější a pomáhá mi zaostřit. Blesky navíc nikdy neovlivnily úžasnou funkci automatického ostření a detekce obličeje a očí, kterou je fotoaparát Alpha 1 vybavený.

nevěsta a ženich se líbají za soumraku

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 135mm f/1.8 GM | 1/200s @ f/4.0, ISO 160

Kate blesky HVL-F60RM2 a HVL-F46RM připojovala a odpojovala, a proto mohla prověřit, jak se chovají a komunikují ve skupinách při použití více blesků. „Oba blesky mají výbornou konstrukci,“ uvádí Kate, „a nevyklají se, když jsou umístěné v patici fotoaparátu, takže celá sestava působí velmi spolehlivě.“ Konstrukce byla pro Kate podstatná také při použití modifikátorů. „Ať je blesk sebelepší, téměř vždy bude potřebovat úpravu, aby výsledek odpovídal představám fotografa. Znamená to však, že je třeba zatížit hlavici blesku, a některé méně kvalitní blesky se pak svěsí nebo složí, takže je nemůžete řádně nasměrovat. U těchto nových modelů k tomu nedochází a mohla jsem je natočit tak, jak jsem potřebovala, dokonce s připojeným vybavením MagMod.“

pár stojící na schodišti

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/2.8, ISO 320

„V sestavě s více blesky jsem použila blesk HVL-F60RM2 jako bezdrátový ovladač,“ pokračuje Kate, „a to je pak hračka měnit nastavení a přidávat nebo ubírat sílu blesku. Tyto blesky využívají rádiové signály, a to se velmi osvědčilo vzhledem k uspořádání místa, kde jsem fotografovala. Tento způsob ovládání je naprosto zásadní, pokud pracujete bez asistenta nebo máte blesky na místech, kde na ně snadno nedosáhnete, třeba hodně vysoko nebo daleko za objekty, a tak to také mnohokrát bylo.“

zátiší se svatebními prsteny nevěsty a ženicha na stole

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/2.8 Macro | 1/200s @ f/9.0, ISO 125

„Největší dojem na mě zřejmě udělalo, jak hladce nové blesky fungují s elektronickou závěrkou fotoaparátu Sony Alpha 1,“ dodává Kate. „Elektronické závěrky daly svatebním fotografům zcela nové možnosti, nejen protože můžeme pracovat v naprosté tichosti a fotografovat na místech, kde bychom jinak rušili nebo kazili atmosféru, ale zvyšují také frekvenci snímků daleko za hranici toho, co dokáže mechanická závěrka. Dává mi to šanci vystihnout dokonalý okamžik, ať už je to láskyplný pohled, který si pár vymění, nebo jejich obličeje, když se krátce vynoří z mraku konfet. Má to zásadní význam pro pořízení toho nejlepšího možného záběru.“ Kate vzpomíná, že při změně nastavení pro jeden z takových momentů, kdy byl pár zahalený konfetami, ji naprosto ohromila rychlost blesku. „Blesk HVL-F60RM2 bez zaváhání zableskl nejméně 20krát za sekundu. To je něco neslýchaného.“

Svatby nabízejí fotografům příležitost pořídit nejrůznější záběry, ale aby ji mohli využít, musí si s tím být schopen poradit blesk. Blesky HVL-F60RM2 a HVL-F46RM jsou odolné vůči nárazům, prachu a vlhku, a proto je Kate mohla bez obav použít. „V jedné situaci jsem chtěla pár nasvítit bublající fontánou, takže jsem nasadila blesk HVL-F46RM na dodávaný podstavec, posadila jsem ho na okraj a světlo jsem nasměrovala do vody. Bez ochrany před působením vlhkosti bych si na to netroufla, zvlášť při skutečné svatbě, kde bych světlo potřebovala po celý zbytek večera.“

silueta páru líbajícího se ve fontáně

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 50mm f/1.2 GM | 1/200s @ f/5.0, ISO 320

„Tyto nové blesky,“ uzavírá své dojmy Kate, „rozhodně výrazně pomůžou svatebním fotografům. Bezchybně spolupracují se systémem Sony a možnost používat elektronickou závěrku pro mě bude do budoucna velmi důležitá. Když k tomu přidáte dobrou konstrukci a snadnou manipulaci, jsou zjevnou volbou pro každého uživatele vybavení Sony, který si chce hrát s nasvětlením. Podle mě přinesou řadu nových příležitostí nejrůznějším fotografům.“

pár stojící pod obrovským stromem

© Kate Kirkman | Sony α1 + FE 24-70mm f/2.8 GM | 1/200s @ f/3.5, ISO 250

Uvedené produkty

Kate and Brent Kirkman

Kate and Brent Kirkman | UK

„Neustále hledám světlo. Světlo mění obyčejné věcí na kouzelné.“ – Trent Parke

Související příběhy

Zaregistrujte se k odběru zpravodaje α Universe

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru zpravodaje α Universe

Zadejte prosím platnou e-mailovou adresu

Omlouváme se, něco se nepovedlo.

Blahopřejeme, jste přihlášeni k odběru!