Když se rozhoduji, jak budu prezentovat nějaký vůz, mám na výběr z nespočtu možností. Chci zachytit podmanivou romantickou scénu s jedoucím autem se staženou střechou při západu slunce? Chci, aby se tentýž vůz vynořoval ze stínů s minimálním osvětlením? Nebo třeba vytvořit akční snímek, na kterém auto rychle driftuje na dráze? Začínám s prázdným plátnem a mám nástroje, svůj fotoaparát Sony Alpha A7 III a svou představivost, pomocí kterých vykreslím ten správný obrázek.
Důležité je snažit se vždy vyprávět příběh, vyvolávat reakce a vzbuzovat emoce. Chci, aby se lidé usmívali, aby z mých snímků byli nadšení a aby cítili atmosféru fotografie.
Plánovaní fotografování
Mí klienti obecně požadují uhlazené, vytříbené snímky svých produktů, ale opravdu to závisí na klientovi a projektu, na kterém pracujeme. Bez ohledu na daný vůz a projekt je často klíčová příprava scény a výběr lokality tvořící pozadí. Prostřednictvím pozadí se vůz ocitá v určité situaci a v určité akci, a výběr vhodného pozadí má proto zásadní význam pro konečný produkt a pocit, který by snímek měl vyvolávat.
Vyhledávání lokalit věnuji spoustu času. Hodně cestuji a často se zastavím na náhodném místě, pořídím fotografii, přidám ji do seznamu na Mapách Google a zase jedu dál. Spoustu svých lokalit také používám opakovaně – tím, že zvolím různé úhly, osvětlení a kompozici, lokalitu natolik transformuji, že už pak vůbec nevypadá jako to samé místo.
Pořízení snímku
Moje fotografická výbava je poměrně jednoduchá. Používám fotoaparát Alpha 7 III spolu s objektivy FE 24–70 mm f/4 ZA OSS, FE 16–35 mm f/4 ZA OSS, 55 mm f/1,8 ZA a Sony FE 85 mm f/1,8. Možná že u profesionála byste takovou výbavu nečekali, koneckonců u objektivů se zoomem jsem se rozhodl pro verze f/4 namísto f/2,8 G Master. Abych ale získal co nejostřejší snímky s požadovanou hloubkou ostrosti, obvykle fotografuji s clonou f/8 nebo f/11, a proto nepotřebuji tak nízká clonová čísla jako ostatní fotografové. A když ano, na řadu přichází objektiv FE 85 mm f/1,8.
Alpha 7 III nabízí spoustu různých funkcí, které mi pomáhají vytvářet neuvěřitelné snímky aut. Zaprvé je to dynamický rozsah snímače s rozlišením 24,2 megapixelů, který mi poskytuje spoustu prostoru k tomu, abych si mohl při postprodukci pohrát s expozicí.
Čím více fotografuji, tím méně pravidel dodržuji. Když jsem začínal s fotografováním automobilů, opakovaně mi říkali, že bych pro auta neměl používat širokoúhlý objektiv, že bych snímky neměl tak ořezávat nebo že jsem nepoužil dostatečné osvětlení. Později jsem si uvědomil, že i když jsou to dobré rady, nejsou to univerzálně platné poučky, kterými bych se měl bez rozmyslů řídit. V některých situacích všechny tyto scénáře fungují naprosto dokonale, jen se musíte naučit, jak a kdy je používat.
Hlavními kritérii při výběru vhodného osvětlení snímku jsou typ automobilu a to, jak jej chci prezentovat. I když při fotografování někdy využívám jen dostupné přirozené světlo, většinu svých snímků jsem vytvořil s použitím zábleskových světel nebo jiných zdrojů umělého osvětlení. Používám také různé typy modifikátorů, jako jsou stripboxy, softboxy, nezakrytá záblesková světla a reflektory nebo kombinace všech současně.
Jedním ze snímků, jehož osvětlení se mi opravdu líbí, je detailní záběr dekorace na kapotě v podobě sošky nazývané Spirit of Ecstasy. Tento snímek vznikl ve slabě osvětlené garáži a na jeho pořízení jsme měli jen 15 minut, protože ten den jsme fotografovali opravdu hodně automobilů. Použil jsem jedno zábleskové světlo ve velkém reflektoru o rozměrech 2 × 1 m. To mi na tomto velice lesklém a odrazivém povrchu umožnilo dosáhnout efektu měkkého světla.
Když začínáte s fotografováním automobilů, rozhodně vám radím ‚neustále fotografovat a neustále experimentovat, protože to nejlepší teprve přijde‘. Vydejte se s fotoaparátem ven a začněte tvořit. Máte v rukou velice mocný nástroj a jediné, co vás může omezovat, je vaše představivost.