Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Nejnovější objektiv G Master: 12–24 mm f/2,8 GM 

Albert Dros a Michael Schaake 

Společnost Sony rozšířila nabídku objektivů G-Master o model FE 12–24 mm f/2,8 G Master – objektiv se zoomem s nejkratší ohniskovou vzdáleností a světelností f/2,8 na světě*.

 

sony fe 12–24 mm F28 G Master Zoom

Objektiv má zbrusu nový design se třemi členy XA (Extreme Aspherical), které zajišťují vynikající rozlišení, a dále dvěma členy ze skla super ED a třemi ze skla ED, které se postarají o rovnoměrné vysoké rozlišení po celé ploše snímku a krásný bokeh. Čtyři motory XD Linear (Extreme Dynamic) umožňují rychlejší a přesnější zaostření ve srovnání s konvenčními objektivy, a to při fotografování i natáčení videa.

Michael Schaake a Albert Dros, oba uznávaní krajinářští fotografové a zároveň ambasadoři Sony Imaging, vyzkoušeli objektiv ještě před uvedením na trh a podělili se s námi o své zkušenosti.

Albert Dros

„Podmínky v Nizozemsku byly ideální, umožnily mi vyzkoušet objektiv v nejrůznějších situacích a postupech. Popadl jsem osvědčený přístroj Alpha 7R IV a vyrazil jsem na průzkum.“

„Začal jsem v této malebné čtvrti Amsterdamu, která byla dočista prázdná a uzavřená kvůli covidu, a tohle je krásný příklad toho, jak se 12 mm může skutečně uplatnit. Ostrost tohoto objektivu, zejména na okrajích, je neuvěřitelná.“

sony fe 12–24 mm F28 G Master Zoom

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 4 s @ f/8,0, ISO 200

„Navštívil jsem nádhernou radnici ve městě Nieuwegein. Zvenčí i zevnitř je to velmi moderní budova a mě napadlo, že by to byl ideální objekt pro některé širokoúhlé záběry. Jednou z funkcí, které pro mě v takových situacích bývají užitečné, je výklopný displej mého fotoaparátu Alpha 7R IV. Občas se procházím a dívám se přitom na obrazovku. Fotoaparátem mířím a otáčím, dokud nezahlédnu kompozici, která se mi líbí.“

albert dros sony alpha 7RM4 exteriér radnice v nieuwegein

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/320s @ f/10.0, ISO 100

albert dros sony alpha 7RM4 interiér radnice v nieuwegein

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/30s @ f/11.0, ISO 100

„Schylovalo se k bouřce a já jsem si to namířil do přírody, protože jsem doufal, že pořídím nějaké vzrušující obrázky oblohy. Snímek větrného mlýna jsem udělal rychlým panoramatickým záběrem z ruky. Blížící se bouřkový mrak vypadá jako přesný odraz potůčku v popředí. Nejvíc se mi na záběru líbí, že díky panoramatu vypadá, jako by byl pořízen rybím okem.“

albert dros sony alpha 7RM4 panoramatický snímek větrného mlýna v nizozemsku s hrozivou bouřkovou oblohou v pozadí

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/50s @ f/5.6, ISO 320

„Když se bouře přehnala, mohl jsem pořídit tento záběr makového pole zrovna při západu slunce.“ 

albert dros sony alpha 7RM4 makové pole v nizozemsku po lijáku

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/13s @ f/11.0, ISO 200

„Někdy bylo krásné ráno a mně se podařilo vstát ve tři v noci a vyrazit do lesa – to je pro fotografování jedno z mých oblíbených míst. V těchto situacích obvykle používám mnohem delší objektiv, ale nemohl jsem se dočkat, až vyzkouším 12–24 mm. Rozhodně to přineslo zajímavé výsledky.“ 

albert dros sony alpha 7RM4 sluneční světlo se prodírá skrz stromy v lese v nizozemsku

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 0,6 s @ f/11,0, ISO 100

Příležitostně využívám techniku zvanou Focus Stacking, při které si stoupnu extrémně blízko k objektu a udělám několik snímků s různými zaostřovacími body, abych měl zaostřený celý objekt odpředu dozadu. Tato fotografie je kombinací tří snímků pořízených s f/22, což mi umožnilo dosáhnout špičkové ostrosti v celém záběru.  

albert dros sony alpha 7RM4 spadlý strom pokrytý mechem v lese v nizozemsku

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 2.5s @ f/22, ISO 100

„A velmi důležité je nakonec i to, že jsem mohl dělat i snímky oblohy. Mléčná dráha se dnes v Nizozemsku většinou fotografovat prakticky nedá kvůli všudypřítomnému světelnému smogu, ale existuje několik míst, kde je světelné znečištění oproti zbytku země poměrně malé.

„Největším problémem však bylo, že jsem si vybral nejdelší den v roce, kdy ani nenastane úplná tma!“

albert dros sony alpha 7RM4 mléčná dráha na obloze nad amsterodamem s uschlým stromem v popředí

© Albert Dros | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 20s @ f/2.8, ISO 3200

„Snímek byl pořízen s plně otevřenou clonou f/2,8 a nejvíc mě ohromila ostrost hvězd. Za zmínku stojí, že ta rudooranžová záře na horizontu není sluneční světlo, ale světelný smog z města.“

„Shrnu své první dojmy:“

•  Jsem velký fanda objektivu 12–24 mm f/4 G. Jedno clonové číslo navíc je opravdu velký rozdíl, především při fotografování oblohy.
•  Minimální deformace obrazu, dokonce i při 12 mm. Na snímcích jsem nepoužíval žádné korekční profily, protože ještě ani nejsou k dispozici.
•  Malá hmotnost a rozměry vzhledem k ohniskové vzdálenosti a cloně.
•  Dělá skvělé hvězdicové efekty.

 

albert dros sony alpha 7RM3 sony FE1224GM vedle sony FE 1224G pro porovnání

Jak vidíte, verze f/2,8 není o moc větší než f/4

Michael Schaake

„Na několik dní jsem měl možnost vyzkoušet si nový objektiv 12–24 mm f/2,8 G Master a okamžitě jsem byl ohromen dokonalým zpracováním. Hmotnost 847 gramů samozřejmě není nízká, ale s fotoaparátem Alpha 7R IV je objektiv v ruce dobře vyvážený, a to jsem u objektivu s velkým a vypouklým předním členem nečekal!

„Velký přední člen komplikuje použití filtrů (i když je tu možnost používat zadní želatinové filtry). Nevšiml jsem si žádných odlesků nebo vícenásobných obrazů, a to o novém povrchu, který společnost Sony vyvinula speciálně pro tento objektiv, něco vypovídá.

  

„Tento snímek ukazuje velmi kontrastní scénu vyfotografovanou přímo do slunce. Ve vodě je vidět malé sluníčko a žádné odlesky.“

michael schaake sony alpha 7RM4 širokoúhlý záběr přes jezero se sluncem viditelným skrz zlověstné bouřkové mraky

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/8.0, ISO 100

„Fotografoval jsem při nejrůznějších clonách od f/2,8 až po f/22 a až od f/18 jsem si všiml mírného poklesu ostrosti, který se dal čekat. Při úplném otevření u f/2,8 bylo vše ostré jako břitva a při slabém světle bych vůbec neváhal fotografovat tímhle způsobem.“ 

michael schaake sony alpha 7RM4 černobílý snímek osamoceného stromu proti jasné obloze s načechranými oblaky

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

„Tento záběr jsem chtěl udělat dlouhou expozicí a dosáhnout rozmazaného proudu vody. Protože jsem nemohl použít ND filtr, musel jsem snímat s f/22 (čemuž se normálně vyhýbám), ale ostrost je pořád dobrá.“ 

michael schaake sony alpha 7RM4 rychle tekoucí řeka zachycená zpomaleným záběrem proti skalám

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 1 s @ f/22, ISO 50

„Mým hlavním objektivem pro fotografování krajiny je FE 16–35 mm f/4 ZA OSS, s kterým jsem velmi spokojen. Širokoúhlý objektiv s prodlouženou ohniskovou vzdáleností mi však umožnil nový úhel pohledu, který jsem si důkladně užil.“

 

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12–24 mm f/2,8 GM | 1 s @ f/22, ISO 50

michael schaake sony alpha 7RM4 dřevěná stezka vedoucí přes pole pod zlověstnou oblohou

© Michael Schaake | Sony α7R IV + FE 12-24mm f/2.8 GM | 1/1250s @ f/2.8, ISO 100

„Celkově mě tento objektiv mimořádně zaujal a jeho rozsah ohniskových vzdáleností bezpochyby podnítil moji kreativitu u fotografovaných scén.“

*Ve srovnání s výměnnými objektivy se zoomem a konstantní světelností f/2,8 pro full-frame digitální fotoaparáty v červenci 2020. 

Uvedené produkty
ILCE-7RM4
α7R IV

ILCE-7RM4

SEL1224GM
FE 12-24mm F2.8 GM

SEL1224GM

Související články


x