Vidím ti to na očích

Robert Wolanski

Dobrý portrét je emocí zachycenou v okamžiku, zlomkem sekundy pravdy, ke kterému se budeme ve vzpomínkách vracet. Chcete-li tento okamžik zvěčnit, musíte být připraveni. Říká to specialista na portréty a módní fotografii Robert Wolanski, jehož kariéra se od zachycení těchto okamžiků a jejich proměnu na úžasné portréty odvíjí.

robert wolanski sony alpha 7RII portrét dominika millera

© Robert Wolanski | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/100 s a f/2,8, ISO 800

„Pro mě je portrétní fotografie ve své nejčistší formě výrazem emocí a uměním zachytit ten pravý okamžik. Liší se tím od fotografií pro časopisy o módě nebo kosmetice, kde je důležitější líčení a styling. Na tom, jak lidé, které fotografuji, vypadají, mi také záleží, ale portrét má zachytit hlavně jejich charakter a životní příběh. Mám rád skromnost a jednoduchost, ale ze všeho nejvíce pravdu.“

Pro Roberta začíná hledání pravdy komunikováním, ale nakonec spoléhá na svoji schopnost rozhodně reagovat. Důležité okamžiky mohou být prchavé.

Čím lépe si s fotografovaným člověkem rozumí, tím silnější sdělení vzniká a tím snazší je takové okamžiky najít. Když fotografuje známé osobnosti, bývá to obtížné.

 

robert wolanski sony alpha 7RII portrét stinga

© Robert Wolanski | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/25 s a f/3,2, ISO 320

„Nejdůležitější je pro mě navázat před focením kontakt, je-li to možné. Stává se to ale málokdy. Je těžké si představit, že by si Pierce Brosnan či Sting našli čas na pokec u kávy,“ směje se. „Takové příležitosti jsou téměř vždy neplánované a souvisí s nějakou událostí, jako je koncert nebo premiéra filmu. Přitom se paradoxně občas najde chvíle, kdy je čas si promluvit.“ Může to být během líčení nebo zkoušení kostýmů. „Nejsou na to žádná pravidla. Když si můžete před focením říct pár slov, i když je to jen o počasí nebo dětech, v tu chvíli proudí energie.“

robert wolanski sony alpha 7RIII portrét rafala krolisowského

© Robert Wolanski | Sony α7R III + FE 55 mm f/1,8 ZA | 1/160 s a f/5,0, ISO 80

Být připraven znamená být schopen reagovat na probíhající okamžik. V tomto ohledu Robert spoléhá na své fotografické vybavení i mistrovskou schopnost využít dostupné světlo. Zřídkakdy se obejde bez fotoaparátu Sony α7R III nebo RX1R II: „Myslel jsem, že překonat model α7R II bude těžké. α7R III však může být snem každého fotografa. Ve srovnání s předchozím modelem obsahuje zdánlivě malé, přesto však důležité změny.“

Pro Robertovu práci je důležitý zejména jeden režim. „Nejsem technický typ. Neznám zpaměti celou nabídku funkcí fotoaparátu, ale ze všech užitečných funkcí je pro zásadní jedna – automatické ostření na oko Eye AF. Je to velká věc, protože znamená dokonalé zaostření v okamžiku, kdy je to potřeba – v sekundě pravdy, která se odráží v očích fotografovaného člověka. Funkce Eye AF mě zbavuje rizika a umožňuje mi soustředit se na sdělení, proces zachycení okamžiku. Bez této funkce si už práci nedovedu představit.“

robert wolanski sony alpha 7RII portrét katarzyny warnke

© Robert Wolanski | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/125 s a f/5,6, ISO 160

Další vlastností modelu α7R III, která Roberta přitahuje, jsou „malé rozměry v porovnání s ohromnými možnostmi. Je úžasné, že špičkové profesionální vybavení s ohromnými technickými schopnostmi může mít poloviční velikost oproti tomu, které jsem používal předtím. Bez ohledu na čas a místo chci mít u sebe vždy profesionální fotoaparát. Potřebuji takový, který mi nezabere polovinu kufru.“

K fotoaparátu α7R III většinou připojuje objektiv FE 55 mm f/1,8 ZA, „protože je kvalitní a splňuje 95 procent mých potřeb. Zbylých pět procent obslouží objektiv FE 70–200 mm f/2,8 GM, který používám často s ohniskem mezi 105 a 135 mm.“

robert wolanski sony RX1RII portrét marceliny zawadzké

© Robert Wolanski | Sony RX1R II | 1/160 s a f/3,2, ISO 50

Aby mu neunikla žádná příležitost, nosí s sebou ve výbavě také malé světlo LED. Přiznává však: „Od té doby, co jsem začal používat fotoaparáty Sony, změnil se můj přístup k osvětlení. Vím, že i při vysokých hodnotách ISO mohu dosáhnout skvělé kvality. To, že nepoužívám složitý systém osvětlení, naopak vytváří intimnější a přátelštější atmosféru.“

Pracovat s dostupným světlem je pro něj mnohem snazší. Tuto schopnost dovedl na mistrovskou úroveň při práci pro film a televizi: „Osobně před bleskovými světly upřednostňuji v portrétech osvětlení z fixních zdrojů podobně jako u filmu. Účinek fixních světel se mi líbí a baví mě jej skládat dohromady. Rád vytvářím atmosféru, ve které je světlo přirozeným společníkem.“

robert wolanski sony alpha 7RIII portrét malgorzaty kozuchowské

© Robert Wolanski | Sony α7R III + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/160 s a f/4,0, ISO 80

Jak ví Robert, že se mu podařilo zachytit rozhodující okamžik? Onu chvíli, kdy v portrétu vidíme pravdu o fotografovaném člověku? Podle Roberta jsou důležité hlavně oči: “Oči mohou být kompasem, který mě vede správným směrem. Soustředím se na oči, kompozice bývá pro mě obvykle až na druhém místě. Čekám na chvíli, kdy člověk, kterého fotím, vypadne z nacvičené role a otevře se. Pak má v očích pravdivý obraz svého nitra.”

Produkty zmiňované v tomto článku

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM3

DSC-RX1RM2

Profesionální kompaktní fotoaparát RX1R II s 35mm snímačem

DSC-RX1RM2

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL70200GM

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL55F18Z

Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA

SEL55F18Z

Robert Wolański
Alpha Universe

Robert Wolański

Polsko

Když si zjednodušíte život, budou jednodušší také zákony vesmíru

Zobrazit profil