„Fotografování pro film má spoustu omezení,“ říká fotograf Christophe Brachet. „Abych získal snímky, které potřebuji, musím se pohybovat jako kočka. Nemohu komunikovat se štábem ani s lidmi před kamerou. Musím být zapomenut a neviditelný, jen tak můžu pořídit ty nejopravdovější možné snímky. Diskrétnost je mottem mé profese!“
Kdysi jsem býval drsnější, říká Christophe. To bylo v době, než fotoaparát Sony Alpha změnil způsob, jakým během natáčení fotografoval.
„Pro mou práci byl skutečnou revolucí režim tiché závěrky bezzrcadlovek, jako jsou Sony α9, α7R III a α7 III, které teď používám.“ Vzpomíná na dobu předtím: ,„Většinu fotografií scén jsme dělali pomocí upravených podvodních pouzder, která nám umožnila zvukotěsně uzavřít závěrku. Během natáčení musíme být naprosto zticha, aby hluk nezachytily mikrofony.“
Po 10 letech zkušeností s fotografováním filmů se Christoph v některých svých posledních snímcích vyrovnává s dobovými dramaty a komediemi, jako například v projektu „Le retour du Héros“, který přinesl nové výzvy a nové příležitosti pro něj i jeho fotoaparát.
„Do tohoto projektu jsem se zapojil díky režisérovi Laurentovi Tirardovi a poprvé jsem během něj spolupracoval s herečkou Mélanií Laurentovou. Díky nim a dalším v týmu to byla skutečná radost. Pro fotografa jsou velmi bohatým a zajímavým tématem také kostýmy a místa dobových dramat.“
„Le retour du Héros,“ říká Christophe, „představoval zvláštní výzvu v tom, že jde o grotesku, takže herci se na obrazovce nikdy nesmějí. Samozřejmě je ale nutné, abych pro propagaci filmu fotografoval herce právě tehdy, když se smějí, aby lidé okamžitě pochopili, že jde o komedii. Abych toho dosáhl, musel jsem být velmi pozorný a zachytit na scéně a v zázemí právě tyto momenty.“ Mimořádně rychlé zaostřování a fotografování modelu α9 mu pomohlo zachytit nejen tyto, ale i jiné úžasné situace.
Další rozhodující momenty přišly při fotografování herečky padající do jezera a vojáka cválajícího na koni. „Pro tyto dvě fotografie jsem použil režim sériového snímání fotoaparátu α9 s rychlostí 20 snímků za sekundu“. To mu umožnilo vybrat dokonalý záběr – nejpůsobivější okamžik.
„Když fotografujete tímto způsobem, nebojíte se, že by vám fotografovaný subjekt utekl ze záběru, protože zaostření na fotoaparátu α9 je extrémně přesné a sledování subjektu naprosto spolehlivé,“ říká. „Vysoká snímková frekvence a rychlé zaostřování mi umožňují soustředit se na objekt.“
Vedle „živých“ obrazů, o které se musí filmový fotograf postarat, jsou tu propagační záběry a fotografie ze zákulisí, pro které Christophe používá fotoaparát α7R II.
„Moje fotky jsou využívány pro propagaci filmu i na plakátech,“ říká. „I když byl tento snímek herce Jeana Dujardina pořízen uprostřed natáčení, chtěl jsem zachytit realismus, který vytvořil rekvizitář.“
Christophe je často žádán, aby pořizoval inscenované fotografie, které ukazují herce a scény v jejich přepychovém detailu. Z tohoto důvodu se spoléhá na vysoké rozlišení snímače modelu α7R II: „Na filmové produkci se podílí mnoho umělců. Chci, aby jejich skvělá práce byla vidět na všech snímcích,“ říká.
V důsledku spojení různých prostředí a situací musí Christophe a jeho fotoaparáty a objektivy reagovat na všechny druhy situací se stejnou přesností. Náročná může být například práce s osvětlením scény. „Osvětlení je plně v kompetenci hlavního kameramana,“ vysvětluje, „takže musím pracovat s ním a na svých fotkách zachytit jím vytvořenou atmosféru.“ Naštěstí pro Christopha nemá se scénami ve slabém osvětlení problém, protože snímače Sony mají vynikající citlivost a nízký šum i při velmi vysokých hodnotách ISO.
Aby co nejlépe využil dostupné světlo, používá objektivy s fixní i proměnlivou ohniskovou vzdáleností s vysokou světelností z řady G Master od společnosti Sony a další, jako je 24 mm f/1,4 GM, Zeiss Batis 85 mm f/1,8, Sony Zeiss 55 mm f/1,8 a 24–70 mm f/2,8 GM.
Pro fotografy, jako je Christophe, jsou na obzoru další skvělé objektivy: „Jsem nadšen, že mohu začít používat nový objektiv 135 mm f/1,8 GM,“ usmívá se. „Upřednostňuji pevné objektivy, protože rád prohledávám okolí a pohybuji se mezi záběry – a v tom mi opět pomáhají fotoaparáty Sony.“
„Na foťáku α7S se mi líbí, že je malý a nenápadný, takže s ním můžu fotit přirozené momentky“