Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Number 6
Natáčení s Alpha 7S III 

António Morais 

Jmenuji se António Morais a jsem kameraman a ambasador společnosti Sony z Portugalska. Od dětství jsem se od tatínka učil lásce k obrazům, od malování přes fotografování až po film. Brzy jsem si uvědomil, že statické obrázky ke krystalizaci mých myšlenek nestačí a že chci něco víc. Zmrazit prožívaný okamžik má své kouzlo, ale nechat ho mezi čtyřmi stranami rámečku žít, to vypadalo jako větší výzva. Po studiu jsem neustále natáčel videa, což posilovalo mou vášeň pro kinematografii. Procestoval jsem více než 30 zemí a sebou vozil to, co mám nejradši – své fotoaparáty a příslušenství. Když při natáčení nastanou potíže, uklidním se a uvědomím si určitou svou výsadu – věřím totiž, že moje práce pomáhá lidem cestovat, ať už jim na pořízených obrázcích ukazuji skutečný svět, nebo fikci. Nedávno se mi naskytla příležitost pracovat s novým fotoaparátem Alpha 7SIII a rozhodl jsem se jej vyzkoušet při natáčení filmu v mém novém projektu „Number 6“. 

Number 6: Výběr správného vybavení pro Alpha 7S III

Abych byl při natáčení tohoto krátkého filmu mobilní, rozhodl jsem se pro velmi jednoduché a všestranné vybavení. Používal jsem kamerovou klec SmallRig, monitor Atomos Ninja V a k tomu základní desku, tyče a podpěru pro matte box.

Zvolil jsem osvětlení složené kompletně z LED. Ty mám rád, protože jsou velmi rychlé a pohodlně se sestavují. Za pomoci hlavního osvětlovače Filipeho Ferrarii a asistenta Pedra Teixeiry jsme v krátkém čase dali dohromady několik velmi složitých konfigurací osvětlení. Abyste měli představu, jak to bylo těžké: natáčeli jsme v kupoli planetária, kde jsme pro základní expozici museli použít světlo projektoru, a nakonec jsme natáčeli rychlostí 24 sn./s při 1/30 s a ISO 16 000. Je to neuvěřitelné, ale některé naše kinematografické světelné zdroje jsme využili jen na 5 až 10 %!

Dále je u filmování důležité zvolit správný objektiv. U mě to musely být objektivy G Masters, které jsou přímo navržené tak, aby z fotoaparátů Sony dostaly to nejlepší. Pro různé pohledy jsem zvolil objektivy 24 mm f/1,4 GM, 135 mm f/1,8 GM a 400 mm f/2,8 GM OSS.

Nakonec byla výhradně v postprodukci vytvořena zvuková část. Pro účely vyprávění příběhů jsme museli mít zvukový design odpovídající stylu krátkého filmu. Režisér Ricardo Teixeira úzce spolupracoval s naším hudebním skladatelem Danielem Carvalhem, aby dosáhli přesně takové úrovně komplexnosti zvuku, jakou toto dílo potřebovalo.

António Morais vybírá na fotoaparátu záběr

Number 6: Volba správného nastavení u Alpha 7S III

Jak uvidíte ve videu, celkově mi Alpha 7S III připadá pro filmování vyspělejší a všestrannější než předchozí modely Alpha 7S. Natáčel jsem ve 4K (UHD) od 24P do 120P při nejvyšším rozlišení a menší komprimaci videa 10bitovým kodekem (XAVC-S-I) 4:2:2, abych při všech nastaveních osvětlení dostal co nejlepší obraz.

Jako profil jsme zvolili S-log3/S-gamut3, který má nejlepší dynamiku, protože ve scénách je hodně kontrastu. Vyvážení bílé se samozřejmě nastavovalo pro každou scénu zvlášť. Na gradingu barev jsme pracovali se Stéphanen Sagazem, specialistou na barvy a DIT. Vytvořili jsme vyhledávací tabulku (LUT), abychom při použití v profilu S-log3/S-gamut3 dostali z dynamického rozsahu maximum a každému umožnili podívat se na vzhled finálního záběru, o který se snažíme. Tento postup je důležitý, aby celý tým vnímal, jak konečná podoba filmu vzniká. Vytvoření LUT předem bylo také velmi důležité pro zahájení střihu a dalo nám dobrý základ.

Když došlo na automatické ostření, nastavil jsem čas a citlivost sledování, které mi umožňuje emulovat manuální ostření. Fotoaparát se celou dobu choval bezchybně kromě případu, kdy byla na scéně úplná tma, což není žádné překvapení. U těchto zvláštních světelných podmínek stačilo nechat fotoaparát zaaretovat zaostření v určité poloze a počkat na světlo, až zase bude možné zaostřit na tvář. V těchto situacích jsem používal manuální ostření s funkcí Focus Assist – s novým elektronickým hledáčkem a LCD je to čirá radost. Když už mluvím o displeji, s dotykovými funkcemi a novou nabídkou je tento fotoaparát ještě praktičtější a lépe se s ním pracuje. Výdrž baterie a odvod tepla jsou z pohledu obsluhy úžasné, zvlášť při 16hodinovém natáčecím dnu, jaký jsme zažili.

Number 6: Postprodukční proces

Postprodukce je u Golpe Filmes důležitá. V našem pracovním procesu využíváme zároveň Adobe Premiere Pro i Davinci Resolve. U tohoto projektu jsme natočené záběry převedli do lépe zpracovatelného souboru, abychom jej mohli upravit v Premiere, a pro závěrečný grading jsme jej pak opět propojili s originálními soubory. Při tomto závěrečném procesu bylo díky 10bitovému kodeku 4:2:2 všechno zábavnější a kreativnější.

Při střihu pomáhala režisérovi asistentka režie Ana Moreira spolu se specialistou na barvy Stéphanem Sagazem. U stylu, který jsme zvolili, teď patří k mainstreamu pastelové barvy. Já jdu rád proti tomuto trendu. Proto jsme zvolili působivější a kontrastnější obrazy, kterých dosahujeme pomocí světelných poměrů a barevných kontrastů při natáčení, a v postprodukci je pak vylepšíme tak, aby světla a barvy zářily. Vždycky se mi líbily zvýrazněné pohledy a obdivuji kameramany, kteří je ve svých pracích dávají na odiv. Mezi mé největší vzory patří Roger Deakins ASC a Vittorio Storaro ASC, kteří oba pracují v těchto hranicích světla a barvy.

António Morais zaostřuje záběr na fotoaparátu

Soubory z aparátu Alpha 7S III jsou mnohem lepší než ty z předchozích modelů. Největší rozdíl je samozřejmě v 10bitovém kodeku 4:2:2, ale to není všechno. Mám pocit, že u Sony si trochu pohráli s barvami, aby získali přirozenější a čistší odstíny pokožky, což je výborné. Ale abyste mě nechápali špatně – předchozí modely toho uměly opravdu hodně, ale byly omezeny 8bitovým kodekem.

Dalším důležitým aspektem při natáčení krátkých filmů je rychlost přenosu dat. Nové karty CFExpress typu A jsou opravdu rychlé! Celou 160GB kartu jsme na place zkopírovali za necelé 3 minuty. Dobře si pamatuji, jak jsem během nastavování předal kartu Franciskovi (1. asistentovi režie) a za okamžik jsem ji měl zpátky. Potom jsem se zeptal Stéphana, jestli můžu bez obav formátovat, a on řekl, že ano, že to zkopíroval dvakrát! To o technologii těchto karet vypovídá všechno.

Závěrečné úvahy o používání fotoaparátu Alpha 7S III při natáčení

Jak už jsem se zmínil, tohle je pro profesionální použití mnohem všestrannější a vyspělejší fotoaparát než jeho předchůdci. Zkušenost při natáčení byla bezproblémová a fotoaparát mě ani jednou nezklamal. Od tohoto druhu fotoaparátu očekávám věrnost a spolehlivost, a to mi přístroj Alpha 7S III dal. Na place potřebuji všechen čas věnovat kreativní práci a nemůžu ztratit ani minutu rozmýšlením nad vybavením.

Uvedené produkty
ILCE-7SM3
α7S III s profesionálními schopnostmi pro filmování i fotografování

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL400F28GM
FE 400mm F2.8 GM OSS

SEL400F28GM

Související články