Filmy

Alessandro Grassani

„Jednotlivé snímky mě už nezajímají“, začíná Alessandro Grassani. „Myslím si, že dnes může jeden dobrý snímek pořídit téměř každý, dokonce i telefonem. Důležitější je vytvořit komplexní dílo. Řada snímků je pro vytvoření příběhu nezbytná a dokáže otevřít dveře do neznámého světa, nejen z novinářského pohledu, ale i z emocionálního.“

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chovatel-zvířat-žijící-na-pobřeží-slonoviny-v-africe
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/3200s @ f/5,0, ISO 400

Jeden takový projekt, The Last Illusion, je o cestě environmentálních migrantů do měst. Název vystihuje jejich smutně roztříštěné ambice.

„Na vlastní půdě nemají budoucnost, proto odcházejí do měst. Když se ale celý život živíte jako rybář a přijedete do města jako je Dhaka, nemáte schopnosti pro přežití. Městský sen se pro ně stane noční můrou.“

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-rybář-sedící-na-lodi-pobřeží-slonoviny-afrika
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/500s @ f/11, ISO 400

Jak dospěl až sem?

Jako u většiny lidí se jeho kariéra nevyvinula přes noc. Po fotografické přípravě pracoval Alessandro nejprve jako asistent reklamního fotografa. „Pracoval jsem pro něj ve studiu rok, možná o něco déle, pak mě vyhodil,“ směje se Alessandro. „Řekl mi, že se na tento typ práce nehodím, že bych se měl zaměřit na to, co mě baví, což byla dokumentární fotografie. Byl to opravdu pěkný způsob, jak mě vyhodit.“

Pak se stal pracovníkem na volné noze pro různé italské noviny včetně deníku Corriere Della Sera a později se přesunul k tématu Středního východu. Nyní se věnuje různým reklamních, korporátním a dokumentárním věcem, které podle možnosti doplňuje vlastními projekty. „Každá práce je dobrá, protože jako fotograf potřebujete dostatek finančních prostředků, abyste nakrmili svou rodinu a zároveň se mohli věnovat vlastním projektům.“

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-chiapas-mexico-migranti-jdoucí-po-kolejích-do-spojených-států

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7,1, ISO 400

Promítlo se něco z jeho průpravy v oblasti reklamy do jeho dokumentární práce? A pokud ano, jak se jeho způsob práce přetransformoval?

„Zejména co se týče použití světla. Když jste ve studiu, posunete lampy a vytvoříte si světlo, jaké potřebujete. Venku to udělat nemůžete, ale pokud jste si toho vědomi, můžete ve světle, které máte k dispozici, hledat změny. Budete si ho více uvědomovat a uděláte z něj součást všeho, co děláte.“

To znamená, že čekáte na správné světelné podmínky a snažíte se zachytit správný snímek, který bude vyprávět příběh.

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-útulek-pro-migranty-ve-městě-sonora-v-mexiku
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/200s @ f/2,8, ISO 1600

„U jednoho projektu o migraci může konečné vydání činit 30 nebo méně fotografií pořízených během několika let, ale pořízení jednoho z těchto snímků může představovat týden práce. Vím, co chci sdělit, znám dané místo, takže abych mohl snímek pořídit, vracím se tam stále dokola, při východu slunce, při západu slunce, v dešti, v různé části dne, a čekám na dokonalé světlo, které to vyjádří.“

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-pobřeží-slonoviny-afrika-dáma-procházející-kolem-schátralé-budovy

© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/1000s @ f/6,3, ISO 800

TEST

Abychom dosáhli dokonalé rovnováhy snímků, staly se úpravy velkou součástí projektu. Alessandro vysvětluje: „Nikdy nevím, který snímek je ten dokonalý, dokud neprovedu finální úpravy a nevidím vše na obrazovce jako komplet. Úpravy jsou zásadní, protože pokud je neprovedete, můžete práci zničit. Špatná fotografie upravená dobře může vypadat lépe a dobrá fotografie upravená špatně může zničit příběh. Snímky musejí fungovat jako série vyprávějící delší příběh s emocionálním dopadem.“

Proto žádá Alessandro při editování o pomoc, aby získal nový pohled na svou práci. „Jako fotograf nejste vždy nejlepším editorem vlastní práce. Upravuji fotografie s lidmi, kterým důvěřuji, a to nějakou dobu trvá. Úprava jednotlivých částí projektu může trvat týden až několik měsíců. Udělám první výběr, pak o tom diskutujeme a následně to nechám chvíli ležet. Je to jako víno, čím déle ho necháte zrát, tím je lepší.“

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-sonora-mexico-zeď-na-hranicích-se-spojenými-státy
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS| 1/125s @ f/7,1, ISO 200

Jedním z klíčových aspektů fotografování i úprav je pozoruhodná rovnováha mezi estetikou a žurnalistikou. „Během práce uplatňuji pravidla fotožurnalistiky, ale z estetického hlediska pracuji co nejlépe, abych lépe zachytil snímky, které budou mít silný vliv. Řekněme, že mou ambicí je najít dokonalou kombinaci krásy a pravdy. Tehdy vyvolávají snímky nejvíce vzpomínek.“

alessandro-grassini-sony-alpha-7RII-baja-california-pohled-na-zeď-mezi-spojenými-státy-a-mexikem-z-města-tecate
© Alessandro Grassani | Sony α7R II + FE 35 mm f/2,8 ZA | 1/320s @ f/5,0, ISO 800

Za tímto účelem začal Alessandro své kompozice minimalizovat, aby našel jednodušší a efektivnější kombinace. „Možná jsem předtím hledal komplexnější kompozice s různými objekty v různých vrstvách záběru. Teď se snažím, aby byly více základní,“ říká.

V praxi tento jednodušší přístup znamená „odebírání zbytečných věcí ze záběru – šumu a rušivých podnětů – za účelem jeho zjednodušení, ale zachování kontextu jako místa, kde objekty žijí. Proto mám rád dlouhé krajiny s objektem uprostřed, kdy se musí krajina, atmosféra a objekt spojit. Koneckonců, kontext rovná se příběh.“

Produkty zmiňované v tomto článku 

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

SEL1635Z

Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL35F28Z

Sonnar T* FE 35mm F2,8 ZA

Alessandro Grassini
Alpha Universe

Alessandro Grassini

Itálie

Toto je moje osobní ambice: zanechat vlastní odkaz při neustálém hledání dokonalého spojení krásy a pravdy, které nazýváme uměním.

Zobrazit profil


x