Obrázek řekne vše 

 Peter Neill

Při fotografování hudby přichází fotograf často do kontaktu se známými osobnostmi a celebritami. Není náhoda, že do tohoto fotografického oboru je těžké vstoupit. Peter Neill se tvrdou prací a vytrvalostí propracoval mezi nejvyhledávanější fotografy živé hudby.

Pořizuje unikátní snímky umělců při koncertech a spolupracuje s největšími hvězdami popmusic, jako jsou The Script, Rick Astley, Will.I.am a Justin Timberlake.

peter-neill-sony-alpha-7RIII-rocková-hvězda-s-kytarou-gibson-hummingbird
© Peter Neill | Sony α7R III + 24–70mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/2,8 ISO 1600

Některé z úžasných snímků ze živých vystoupení působí velmi spontánně. Aby však mohly být pořízeny, musel si fotograf nejprve zjistit mnoho informací a pečlivě fotografování naplánovat.

„Když s nějakým umělcem pracuji poprvé, zjistím si, čím se proslavil. Například Nicky Wire (baskytarista Manic Street Preachers) vždy předvede nějaký bláznivý výskok se stříháním nohama. Danny z The Script zase na konci vystoupení občas seskočí z bicí soupravy. Chcete-li takové chvíle zachytit, musíte být připraveni.“ 

peter-neill-sony-alpha-7SII-skupina-elbow-při-koncertu-2018
© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/320 s @ f/2,8 ISO 5000

 „Pokud mám fotit umělce, se kterým jsem dosud nespolupracoval, s oblibou si procházím YouTube a hledám videa, která na koncertech natočili diváci. Můžu tak docela dobře vidět, co se na pódiu děje. Řekněme například, že mám novinářskou kartu, na kterou můžu fotografovat pouze během tří skladeb. Uprostřed druhé skladby se všichni fotografové v části vyhrazené pro novináře přesunou na pravou stranu, protože baskytarista tam právě přišel na kraj pódia. Já ale vím, že ve třetí skladbě se stane něco ještě lepšího. Sólový zpěvák přejde na levou stranu a tam něco předvede. V tom okamžiku tam můžu být připravený udělat fotku, kterou nikdo jiný nebude mít.“ 

peter-neill-sony-alpha-7RIII-the-script-zpěvák-s-akustickým-gibsonen-při-koncertu

© Peter Neill | Sony α7R III + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/800 s @ f/2,8 ISO 1250

Peter se snaží s lidmi, se kterými pracuje, vytvářet a udržovat dobré vztahy, jako to ostatně dělá i v osobním životě. Jeho práce není jen mačkání spouště při každé vhodné příležitosti.

„Nejlepší snímky můžete pořídit jen tehdy, když vám fotografovaný subjekt důvěřuje. Musíte vědět, kdy je čas dát krytku zpátky na objektiv. Před několika lety jsem byl v zákulisí na koncertě Garyho Barlowa. Zrovna jsem se bavil s jeho manažerem, když se tam najednou objevila Garyho rodina. Utíkali k jeho šatně. Instinktivně jsem na objektiv nasadil krytku.”

„O několik hodin později mi Gary řekl: ‚Viděl jsem, jak jsi zakryl objektiv. To bylo dobré, díky.‘ Malé věci jako tato mohou mít velký význam. Od té doby, když potkám Garyho, vždy mi vyjde vstříc. Od začátku si důvěřujeme.“

ter-neill-sony-alpha-7SII-guy-garvey-elbow-při-koncertu
© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/500 s @ f/2,8 ISO 640

V uplynulých letech Peter pracoval ve studiu i na koncertech. Díky dobrým vztahům s umělci, které fotografuje, se mu daří pořizovat snímky podle svých představ.

„Zatím všechny, koho jsem fotil ve studiu, jsem už nějakou dobu znal. Měl jsem představu o tom, jaké jsou to osobnosti. Například Rick Astley je veselá kopa, a to mírně výstředním způsobem. Ve studiu jsem ho proto požádal, aby udělal věci, které tuto stránku jeho charakteru akcentují. Kdybych ho neznal, prostě bych to nemohl udělat.“

peter-neill-sony-alpha-7SII-rick-astley-ve-studiu-pózuje-na-portrét

© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/3,2 ISO 400

Při fotografování ve studiu Peter vždy spolupracuje se svými subjekty. Je přesvědčený, že fotograf nemá jen mačkat spoušť, ale také přicházet s vlastními kreativními nápady.

„Umělce vždy požádám, aby mi věnovali obrázky věcí, které se jim líbí. Najali si mě jako kreativního spolupracovníka právě proto, abych byl kreativní. Snažím se jim vyjít vstříc v jejich představách a zároveň přemýšlím, jak proces i výsledek fotografování ještě zlepšit. Musím si věřit, že to, co dělám, dělám dobře.“

peter-neill-sony-alpha-7SII-coldabank-ve-studiu-portrét

© Peter Neill | Sony α7S II + 24–70 mm f/2,8 GM | 1/250 s @ f/8,0 ISO 50

Peter pořizuje všechny snímky dvojicí spolehlivých fotoaparátů Sony α7R III a Sony α7S II. Každý z nich má trochu jiné funkce. Používá je podle toho, co právě fotografuje. 

„Dva fotoaparáty mi umožňují fantastickou flexibilitu. Mohu s nimi pořizovat výborné snímky i video. α7S II je například naprosto fenomenální pro fotky nebo video s minimem světla. α7R III zase má nejlepší rozlišení. Nejčastěji používám objektivy 24–70 mm f/2,8 G Master a 70–200 mm f/2,8 G Master. Několikrát jsem si také půjčil objektiv 85 mm f/1,4 G Master. Zamiloval jsem si na něm manuální nastavování clony. Tento objektiv si koupím jako příští!“

Těm, kdo by chtěli kráčet v jeho stopách, Peter radí, aby byli vytrvalí a nevzdávali se.

„Získat první propustku do zákulisí chvíli trvá. Nejdříve vás budou odmítat. To musíte vydržet, protože většina lidí to vzdá. Uspějí ti, kdo vytrvají. Nejdůležitější je být odhodlaný, vědět, co chcete dokázat.“

Peterovy tipy na povedené fotografie

Subjekt, který fotografujete, byste měli znát. Zjistěte si vše o jeho vystupování na jevišti a jak se chová při konkrétních skladbách.

Když fotografujete portréty ve studiu, se subjektem se nejprve seznamte. Víc se toho o něm dozvíte a na vašich fotografiích to bude vidět.

Měli byste vědět, kdy je třeba fotoaparát odložit. Pokud máte štěstí a seženete propustku do zákulisí, hlídejte si okamžik, kdy je třeba s fotografováním přestat, protože show už skončila. 

Musíte znát všechny funkce svého fotoaparátu a dokázat najít to správné tlačítko i ve tmě.

 Vyzkoušejte ruční ostření. K rychlému a přesnému zaostření si přibližte zobrazení a používejte focus peaking.

 Produkty zmíněné v tomto článku 

ILCE-7SM2

Fotoaparát α7S II s bajonetem E a snímačem Full-Frame

ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

SEL2470GM

FE 24–70 mm f/2,8 G Master

TEST
Peter Neill
Alpha universe

Peter Neill

Velká Británie 

Peter Neill je zatím nejvýraznější fotograf, jakého jsme našli. Nebudeme pracovat s nikým jiným. – Mark Sheehan, The Script.

Zobrazit profil


x