„Natáčení filmů je pro mě hlavně vytvářením příběhů a emocí,” říká na úvod Dennis Schmelz. Pouhým obrazem a zvukem můžete lidi rozplakat nebo rozesmát. Je to ohromně silné médium, ještě pořád nad tím každý den žasnu.”
Dennis začal fotoaparáty Sony používat v roce 2017 a jedním z jeho srdcových projektů bylo natáčení cestopisu o Grónsku. „Ta cesta byla můj životní zážitek,“ říká. „Tahle země mě od první chvíle fascinovala, protože je od zbytku světa tak izolovaná.”
Dennis film natočil pomocí dvou fotoaparátů Sony: fotoaparátu Sony Alpha 7S II,který využil pro jeho schopnost zachytit detaily i při nízkém osvětlení, a fotoaparátu Sony Alpha 6500, který mohl díky jeho malým rozměrům použít s gimbalem.
Dennis nejprve upravil objektivy ze své staré digitální zrcadlovky (DSLR) tak, aby je mohl použít na Alpha 7S II, a u fotoaparátu Alpha 6500 použil objektivy Sony 10-18 mm a 35 f/1,8. „Oba objektivy APS-C Sony s bajonetem E jsou extra malé a lehké, pro použití s gimbalem ideální.”
Dennis nyní zcela přešel na objektivy Sony a používá FE 16-35 mm f/2,8, FE 24-70 mm f/2,8, FE 70-200 mm f/2,8, FE 100-400 mm f/4,5-5,6 a FE 24 mm f1,4 - vše objektivy Sony řady G Master a pro Dennise velká pozitivní změna. „Automatické ostření v kombinaci s objektivy Sony je prostě neskutečné. K digitální zrcadlovce už se nikdy nevrátím!” říká.
„Líbí se mi hlavně sledování objektu a automatické ostření na oči,“ říká Dennis. „Je neuvěřitelné, jak dobře funguje. Líbí se mi ale i manuální ostření, můžu si s ním pěkně vyhrát a dodat fotografiím opravdovost. Fotoaparáty Sony mají řadu nástrojů, které umožňují rychlé a přesné manuální ostření, například funkci zvýraznění ostrých oblastí či zvětšování.”
Cestování s veškerou výbavou potřebnou pro natáčení videa může být dost náročné, Dennis má ale jednu užitečnou radu: „Moc rád používám zoom s čistým obrazem,” vysvětluje. „Umožňuje snímek oříznout takřka bez ztráty kvality. Mohu tedy pracovat s 1,5x přiblížením ve 4K a až s 2x přiblížením ve Full HD. Díky tomu mohu často cestovat jen s několika málo objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností.“
Navzdory nízkým teplotám v Grónsku neměl Dennis s fotoaparáty a vybavením žádný problém. Nicméně, „jeden důležitý tip pro ochranu vybavení ve studeném podnebí: baterie nosím blízko u těla, abych je udržel v teple.“
Mezi vybavením má Dennis i zařízení k nahrávání zvuku, včetně Sony ECM-B1M pro nahrávání zvuku ve fotoaparátu. Jelikož se B1M nasazuje pomocí nástavce Multi-Interface (Mi), nepotřebujete do zdířky mikrofonu fotoaparátu připojovat žádné kabely, takže při cestování potřebujete o jednu věc méně. Pro složitější zvuky používá Dennis externí audio rekordér a z nahrávek různých okolních zvuků si vytvořil ohromnou knihovnu, kterou může využívat pro své projekty.
„Další extrémně důležitou součástí mé filmové tvorby je hudba,” vysvětluje Dennis. „Hudbu získávám z řady různých zdrojů, ale na svém posledním krátkém cestopisu „White Angels of Camargue - Europe’s last Cowboys“ jsem spolupracoval s hudebním skladatelem, který napsal hudbu přímo pro toto video. Byl to úplně jiný styl práce. Obvykle ale kvůli filmům, filmy jako je toto video o Grónsku, trávím hodiny na různých hudebních platformách a zkouším hromadu skladeb, dokud nenajdu tu pravou.”
Fyzická a psychická příprava na natáčení v drsných podmínkách je důležitá, ale stejně tak musíte být připraveni i po té kreativní stránce. „Než vyrazím na cestu, mám hrubou představu o tom, jaké cestopisné video chci vytvořit,” vysvětluje Dennis. „Dělám si podrobný výzkum, abych získal trochu představu – ale stejně důležité je ponechat prostor i spontánnosti.”
A jakou radu má Dennis pro ty, kteří chtějí tvořit stejná cestopisná videa, jaká dělá on? „Prostě se do toho dejte! Příprava je nezbytná, hlavně v zemích, jako je Grónsko, ale nechte si ve svém harmonogramu nějaký prostor, který vám umožní být i kreativní a impulzivní. Vždy existuje příběh, který lze vyprávět, a čerstvá perspektiva, kterou můžete objevit.”
„Vždycky existuje nějaký příběh, který čeká na to, aby ho někdo vyprávěl, a nějaký nový pohled, který čeká na objevení“