Alejandro Ceresuela patří k těm nemnoha šťastlivcům, kterým se podařilo udělat ze své vášně povolání. U něj to však nebyla náhoda.
„Věci se nedějí náhodou. Věci se dějí, protože chcete. Myslím, že to není otázka štěstí. Musíte zkrátka pracovat a věřit si.“
Alejandrova cesta začala zhruba před deseti lety, když fotografoval Mistrovství světa silničních motocyklů (Moto GP) jako sportovní fanoušek. Jeho snímky však rychle přitáhly pozornost lidí a začal o něj být velký zájem.
Stejně jako u samotných závodů Moto GP je klíčem k pořízení skvělého snímku správná poloha a načasování. Alejandro vysvětluje: „Musíte použít správnou techniku a mít jasno v tom, co chcete vyjádřit. U motorek jde pro mě hlavně o rychlost, a to chci na svých snímcích ukázat. Abyste to dokázali, musíte být na správném místě a vaše technika musí být dokonalá.“
Vedle techniky má Alejandro výsledný snímek v hlavě po celou dobu od pořízení po úpravy, aby dostal přesně takovou fotografii, jakou chce.
„Na závodní dráze trávím hodně času, ale stejnou dobu trávím i v tiskovém středisku úpravami snímků. Nejdůležitější je pro mě vize v hlavě, podle které pak používám fotoaparát.“
Jedním z problémů, jimž Alejandro jako expert ve svém oboru s více než desetiletou zkušeností čelí, je udržet si svěží představivost: „Klienti budou vždycky chtít typické záběry z okruhu, jaké pořizuji pokaždé. O víkendu ale využiji možnost trochu si hrát, objevovat nové obrazy a umělečtější záběry. Každý rok hledám nová stanoviště, odkud fotografovat, aby moje snímky nevypadaly všechny stejně. Nový rok je jako nová výzva. Jezdíme na stejná místa, ale obrázky chci dělat jiné. Chci se trvale vyvíjet. Díky tomu jsou moje fotografie čerstvé a vzrušující.“
I když ve svých snímcích ze závodů zaznamenává Alejandro zvraty a otáčky na dráze, nabízí i pohled na to, co se děje mimo ni – všechno od horečných zásahů v boxu trvajících zlomky sekund až po záběry jezdců v meditativním stavu se zavřenýma očima, kteří si přehrávají před usednutím na motocykl každou zákrutu dráhy. Jak už bylo řečeno: znalost tohoto sportu a toho, kdy a kde je třeba být, je pro pořízení takových záběrů klíčová.
„Když chcete udělat dobrou fotografii personálu v boxu, musíte vědět, co a kdy budou dělat. Můžete pořídit dobrý snímek personálu měnícího pneumatiku, ale z celých těch deseti sekund je jen jedna sekunda nejdůležitější. Jde o zkušenost a o to, nezaměřovat se jen na jeden snímek. Během tří sekund můžete udělat tři velmi rozdílné obrázky, ale musíte vědět, kdy se na ně rychle připravit.“
Na víkendových závodech může Alejandro fotografovat různé scény, takže používá řadu různých fotoaparátů a objektivů vhodných pro snímané objekty. „Normálně pro pořizování snímků na dráze používám Sony α9, protože automatické zaostřování a frekvence snímků jsou pro zachycení rychlosti akce ideální. Musíte fotografovat rychlostí 1/50 sekundy, protože právě pomalejší rychlosti závěrky a sledování pohybujícího se subjektu vám pomohou ukázat rychlost akce.“
„Přístroj α7R III sice používám při fotografování záběrů v boxech nebo na portréty, ale když potřebuji zvláštní rozlišení, někdy jej použiji i na snímek motocyklů v pohybu. A někdy je to i opačně – občas chci vyfotografovat jezdce oslavujícího vítězství nebo zastávku v boxu, a v takovém případě použiji fotoaparát α9 kvůli rychlosti snímání 20 snímků za sekundu.“
Alejandro nám vypráví, jak mu při fotografování usnadňují život funkce jeho fotoaparátů. „Jedna z funkcí, na které nedám dopustit,“ vysvětluje, „je Eye AF, protože to mi umožňuje dostat z objektivů víc. U objektivů 35 mm f/1,4, 50 mm f/1,4 nebo 85 mm f/1,4 by mohlo být náročné zaostřit přesně na oko objektu, ale s funkcí Eye AF to mám vždycky ostře.“
K zachycení správného záběru Alejandro také používá řadu objektivů, které pravidelně mění podle toho, co fotografuje. „Na dráze většinou používám objektiv 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS a konvertor 1,4x. Objektiv FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS také příležitostně používám na dráze, ale většinou s nimi pracuji v parc fermé, u startovního roštu a u boxů,“ vysvětluje. Hmotnost je pro Alejandra také důležitým faktorem, který hraje roli při cestování od závodu k závodu se spoustou vybavení. „Nosím si s sebou i malý objektiv FE 28 mm f/2 a pak FE 85 mm f/1,8 – je dostupnější, ale jeho výkon je neuvěřitelný.“
Pro ty, kdo by chtěli jít v jeho šlépějích, má Alejandro následující radu: „Když jste připraveni, můžete vyfotografovat cokoliv. Vždy záleží na vás; nic není nemožné.“
„Vždy existuje způsob, jak pomocí fotografie předat to, co chcete ukázat“