Redakční a reklamní fotografie

Kenton Thatcher

Kenton Thatcher fotografoval filmové hvězdy staré školy, jako je Pierce Brosnan, a také Cristiana Ronalda a další populární fotbalové celebrity. Jeho pracovní základna je v portugalském Lisabonu. Zde pracuje na reklamních a redakčních zakázkách pro nejznámější značky a nejčtenější časopisy.

kenton-thatcher-sony-alpha-9-dva-muži-ve-výskoku-z-nichž-jeden-druhého-fotografuje
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/160 s @ f/5,0, ISO 400

U Kentona nejsou žádné dvě seance stejné, a ať je fotografování plánováno a připraveno, nebo má na pořízení snímku jen minuty, vše je podle něj otázkou načasování.

„Musím být schopen zachytit zlomky sekund. Fotografové zátiší mají čas si vydechnout a rozmyslet se, ale u portrétního fotografa je to nemožné. Je to jako řídit závodní auto, kdy oči nemůžete spustit ze silnice. Stejné je to u lidí, které fotografuji. Vždycky musím mít oči upřené na objekt, jinak bych ten záběr mohl propást.“

enton-thatcher-sony-alpha-9-modelka-s-andělskými-křídly-stojí-na-vrcholu-budovy-a-za-sebou-má-panorama-lisabonu
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS | 1/160 s @ f/6,3, ISO 100

Pořízení finálního snímku sice trvá jen zlomek sekundy, v zákulisí však probíhají rozsáhlé přípravy. Kenton nám vyprávěl o nedávném reklamním záběru, na kterém vyfotografoval dívku s křídly stojící na vrcholu budovy v Lisabonu, a vysvětloval přípravy, které musel udělat předtím.

„Šel jsem na to místo asi pětadvacetkrát, abych vyfotografoval krajinu v pozadí snímku, ale nikdy to nebylo úplně správně. Je to pořízeno z jedné z nejvyšších budov v Lisabonu a vítr byl šílený; i s fotoaparátem na umístěným na stativu a zatíženým se stále vyskytovaly vibrace a pohyby a expozice byla dlouhá. V některých dnech jsem musel fotografování zrušit, takže pokusy získat tento jediný snímek jsem strávil doslova hodiny.“

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-boris-johnson-v-ponožkách-s-motivem-britské-vlajky-upíjí-ze-šálku-čaje

© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 50 mm f/1,4 ZA| 1/125 s @ f/8,0, ISO 100

A potom jsou zde redakční záběry, u kterých mohl Kenton strávit s objektem jen několik minut. Hovoří o době, kdy dostal za úkol vytvořit oficiální portrét Borise Johnsona, když jako ministr zahraničí navštívil Portugalsko. „V mých sezeních nikdy není žádný hluchý moment,“ říká. „Na jeho vyfotografování jsem měl mít jen tři minuty, takže jsem den předtím šel a dvě hodiny prováděl přípravu, abych stihl v tak krátkém časovém intervalu zachytit co nejvíc.“ Kenton pokračuje: „Počáteční portrét jsem vlastně zachytil proti bílému pozadí. Hned jak si upravil kravatu, stiskl jsem spoušť a udělal první snímek. Bylo to velmi přirozené a dalších třicet nebo čtyřicet snímků bylo OK, ale vypadaly trochu moc aranžovaně, což není můj styl. Jakmile jsme měli oficiální záběr, zbyla mi už jen minuta na další snímek. Rychle jsme izolační páskou přilepili na zeď černé pozadí, a protože jsem chtěl udělat „velmi britský“ záběr, vyfotografoval jsem ho, jak drží podšálek a pije z šálku čaj. Z tohoto snímku v poslední minutě jsem nakonec měl největší radost a Borisovi se zjevně také líbí.“

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-modelka-s-opaskem-místo-klobouku
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 70–200 mm f/2,8 GM OSS| 1/160 s @ f/20, ISO 160

Kenton začal fotografováním na film středoformátovými aparáty, ale od té doby si osvojil technický pokrok, který přináší digitální fotografie.

„Můj otec pro mě byl tak trochu mentorem. Nyl amatérský fotograf a z celé naší garáže udělal temnou komoru se čtyřmi zvětšováky! Tam jsem se dozvěděl o zonálním systému Ansela Adamse a o tom, jak exponovat snímky, aby se nejlépe využil dynamický rozsah. Když jsem fotografoval na film, vždy jsem při vyvolávání dělal test na ústřižku a doufal, že se mi podařilo exponovat v rámci jednoho stupně expoziční pružnosti filmu, protože natolik vás omezoval dynamický rozsah. Teď používám Sony α7R III a dynamický rozsah je ohromný – když jsem fotoaparát použil poprvé, nemohl jsem uvěřit, kolik detailů se zachytí ve světle i stínu.“

kenton-thatcher-sony-alpha-9-černobílý-portrét-muže-usmívajícího-se-když-je-mu-nanášeno-líčidlo
© Kenton Thatcher | Sony α9 + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/100 s @ f/5,0, ISO 100

Kenton se svým fotoaparátem používá některé z portrétních objektivů s klasickou ohniskovou vzdáleností. Jeho oblíbeným je Zeiss FE 50 mm f/1,4, „protože má všechny klady – je to mimořádný objektiv.“

Vysvětluje, že také používá objektivy Sony FE 85 mm f/1,4 GM a FE 70–200 mm f/2,8 GM, protože jsou ideální na portréty. Kenton ale dodává: „Objektiv, který pravděpodobně používám více než kterýkoliv z těchto tří, je FE 24–70 mm f/2,8. To je můj objektiv na každý den, který si s sebou beru všude a jsem nadšen jeho úžasnou ostrostí.“

kenton-thatcher-sony-alpha-7RIII-portrét-hudebníků-s-jedním-vyskakujícím-do-vzduchu
© Kenton Thatcher | Sony α7R III + FE 24–70 mm f/2,8 GM | 1/100 s @ f/4,0, ISO 200

Další důležitou funkcí, která při fotografování portrétů digitálním vybavením Kentonovi velmi pomáhá, je funkce Eye AF fotoaparátu α7R III. Kenton říká, že je užitečná především při pořizování lifestylových snímků.

 

„Kdysi jsem používal objektiv 50 mm f/1,4 při f/2,8 nebo dokonce f/4, abych měl jistotu, že dokonale zaostřím na oči objektu,“ říká. „S funkcí Eye AF zachytím oči dokonale ostře při f/1,4, a to změnilo způsob, jakým fotografuji. Mohu mluvit přímo s objekty a dávat jim pokyny a při zapnuté funkci Eye AF pak stačí stisknout spoušť a vím, že bude zaostřeno.“

 

kenton-thatcher-sony-alpha-7RII-joaquim-de-almeida-pije-whisky
© Kenton Thatcher | Sony α7R II + FE 85 mm f/1,4 GM | 1/500 s @ f/1,7, ISO 800

Snímek, který Kentonův styl dokonale vyzdvihne, je záběr pro kampaň Joaquima de Almeidy, na kterém pije whisky. „Velmi zřídka používám stativ a pracuji s konstantním osvětlením, ale on se pořád hýbal, předkláněl, naléval si další whisky, smál se a posouval se dozadu a dopředu. Hloubka ostrosti byla velmi malá, ale na jeho oči bylo na každém snímku zaostřeno. Je to skutečný průlom!“ 

Produkty zmiňované v tomto článku

TEST
ILCE-7RM3

Fotoaparát α7R III Full-Frame 35 mm s automatickým ostřením

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-9

Bezzrcadlový fotoaparát α9 Full Frame se složeným obrazovým snímačem CMOS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SEL50F14Z

Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL70200GM

FE 70–200 mm F2,8 GM OSS

SEL2470GM


FE 24–70 mm F2,8 GM

Kenton Thatcher
Alpha Universe

Kenton Thatcher

Portugalsko

Komunikuji prostřednictvím fotografií. Při naslouchání příběhům lidí, které jsem fotografoval, jsem se toho o životě dozvěděl víc než ze všech knih, které jsem kdy přečetl. Ale je pravda, že jsem dyslektik.

Zobrazit profil


x