Hlubiny porozumění 

Alexis Rosenfeld

„Každá dobrá fotografie pořízená pod hladinou diváky fascinuje a něco nového je naučí,“ vysvětluje Alexis Rosenfeld. Skvělou fotku poznáte podle něj tak, že „zaujme děti, které se vás budou u ní ptát na spoustu věcí!“ Před několika desetiletími byl Alexis jedním z takových dětí, které hltaly podmořský svět a výzkumy Jacquese Cousteaua. „To byla vstupenka do tohoto neobyčejného světa,“ vzpomíná si. „Pozvánka, abych navštívil místa, která jsou považována za nepřístupná, a přinesl odtud fascinující příběhy.“

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-jasně-zbarvená-ryba-plave-nad-kolonií-korálů.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/80 s @ f/8,0, ISO 400

V novém světě se Alexis brzy zabydlel. „Jsem mimořádně netrpělivý člověk, což nejde moc dohromady s tím, abych jako fotograf odevzdával prvotřídní práci,“ směje se. „Ale když jsem pod vodou, mám čas a vše se zklidní. Rád přemýšlím nad záběrem a kompozicí snímku a čekám, než mě napadne správná kombinace. U focení živočichů je to stejné, na každou dobrou fotografii zachycující jejich chování jsem velmi pyšný.“

Alexis se začal učit potápět v osmi letech. Byl to zásadní krok na cestě, která ho přivedla tam, kde je dnes. „Stát se profesionálním podvodním fotografem vyžadovalo naučit se potápět na velmi dobré úrovni,“ říká. „Potápění je velmi náročné a musíte je dokonale zvládnout. Až pak se můžete plně věnovat fotografii.“

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-potápěč-prohlíží-pod-vodou-kousek-bílého-korálu.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/50 s @ f/14, ISO 400

Jako pro fotožurnalistu je tato role pro Alexise náročnější. Nehledá jen esteticky příjemné záběry. „K vyprávění příběhu mi nestačí jedna fotografie,“ vysvětluje. „Moje projekty někdy trvají několik měsíců nebo i let a první fotografie musí být v souladu s poslední. Společně vyprávějí příběh, kterému by čtenář měl rozumět i bez přečtení textu.“

Ve svém posledním projektu „Korálové útesy: srdce oceánu“ vypráví Alexis příběh ohroženého ekosystému. „Projekt vykresluje krásu a biodiverzitu tohoto výjimečného prostředí a nebezpečí, která mu hrozí. Velkou motivaci jsem získal, když jsem se dozvěděl, že každý třetí přírodní druh v moři pochází z korálových útesů.“

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-část-korálu-připomínající-strom-je-osvětlena-bleskem-na-pozadí-tmavě-modrého-moře.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/200 s @ f/11, ISO 400

Jaký pocit má tedy Alexis z fotografování pod vodou? Podvodní prostředí přináší fotografovi některé nemalé problémy. Fotografovat skrz vodu je prostě těžší než skrz vzduch. „Voda má čtyři hlavní nevýhody,“ vysvětluje Alexis. „Pohlcuje světlo, mizí v ní barvy, plavou v ní částečky, které zamlžují výhled, a chová se jako další optická čočka.“ Zní to obtížně, ale Alexis k překonání těchto problémů využívá řadu technik. „Osvětlení mi umožňuje se co nejlépe vypořádat s částečkami a dobrý podvodní blesk zase oživí barvy,“ říká. „A také fotografuji s velmi širokoúhlými objektivy, abych minimalizoval množství vody mezi fotoaparátem a objektem.“

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-hejno-žlutých-a-modrých-ryb-plave-skrz-kolonii-korálů.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/125 s @ f/14, ISO 800

Alexisův fotoaparát Sony α7R II mu pomáhá i pod vodou. „Hodně snímků z projektu Korálové útesy‘ by se nedalo pořídit se starším nebo prostě jiným vybavením,“ vysvětluje. „Především jde o kvalitu snímače a jeho dynamický rozsah a výkon při vysokých hodnotách ISO.“ Tyto snímače jsou podle něj „obzvlášť vhodné pro fotografování pod vodou a umožňují velmi věrně zachytit podvodní svět. Jakmile se ponoříme do hlubin, sluneční světlo zeslábne, takže často pracuji s hodnotou ISO 1600 nebo vyšší. Pro podvodní snímky používám i model α7R III. Automatické ostření u obou fotoaparátů funguje pod vodou výborně, můžu zaostřit na ryby a mořské savce, i když dělají rychlé a nepředvídatelné pohyby.“

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-osamělý-rejnok-plave -na-tmavě-modrém-pozadí-prosvíceném-slunečním-světlem.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/160 s @ f/13, ISO 400

„Vybavení Sony používám už čtyři roky,“ pokračuje. „Na fotoaparátech mám objektivy FE 16–35 mm f/2,8 G Master, FE 12–24 mm f/4 G, FE 90 mm f/2,8 Macro G OSS a FE 100–400 mm f/4,5–5,6 OSS G Master. Abych jim zajistil maximální ochranu, používám švýcarská pouzdra s průhledy z optického skla, která jsou vodotěsná do 200 m. Protože jsou pouzdra vyrobená na míru, mám k dispozici všechny prvky potřebné k ovládání fotoaparátu. Bez těchto možností, výkonu a ovladatelnosti fotoaparátu Alpha bych rozhodně nemohl tak snadno pracovat hluboko pod vodou.“

alexis-rosenfeld-sony-A7RM2-osamělý-potápěč-působí-nepatrně-ve-srovnání-s-obrovským-a-složitým-podvodním-skalním-útvarem.jpg

© Alexis Rosenfeld | Sony α7R II + FE 16–35 mm f/4 ZA OSS | 1/160 s @ f/11, ISO 400

Ale i když mu technika a fotografické vybavení fotografování usnadňují, jak to jen jde, nezdá se, že by Alexis toužil po jednoduchém životě. Chybělo by mu překonávání překážek? „To ano,“ souhlasí. „Až se mi pod vodou bude pracovat pohodlně, skončím. Nebudu se už mít co učit. Každý ponor je nová zkušenost z technického hlediska i z potřeby porozumět podmořskému světu. Světlo, chování živočichů, změny barev vody… tato kombinace faktorů je vždy výjimečná a brzy pochopíte, že žádné dva ponory nejsou stejné.“

Uvedené produkty
ILCE-7RM2
α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCE-7RM2

SEL1635Z
Vario-Tessar® T* FE 16–35 mm F4 ZA OSS

SEL1635Z

Související články
Alexis Rosenfeld
alpha universe

Alexis Rosenfeld

Francie

Pod povrchem se skrývá další svět: můj vesmír, kde vše vypadá jako ve fantastickém příběhu a každý pohled bere dech. Chci ukázat, jaký úžas ve mně při podvodních výpravách krása tohoto křehkého světa budí.

Zobrazit profil

Detail příběhu ze světa Alpha Universe


x