Detail příběhu ze světa Alpha Universe
Hledám své stopy:
První zkušenosti s fotoaparátem Alpha 7S III 

Philip Bloom 

Jmenuji se Philip Bloom. Již 31 let profesionálně točím videa. Nejprve jsem 17 let pracoval v televizním zpravodajství. Od té doby jsem kameramanem a režisérem dokumentů a reklam na volné noze. Občas točím i hrané filmy. Používám nejrůznější kamery, ale v poslední době svá nejznámější díla natáčím na digitální zrcadlovky a bezzrcadlové fotoaparáty. Od začátku jsem velkým příznivcem jejich používání k tvorbě profesionálních videí. Hodně času věnuji vzdělávání a přednáškám na svých webových stránkách a prostřednictvím workshopů a kurzů online.

Před šesti lety jsem natočil video o úžasných možnostech, které fotoaparát Alpha 7S nabízí pro záběry při slabém světle. Bylo to neuvěřitelné. Když mě požádali, abych otestoval nový přístroj Alpha 7S III, hned mě napadlo, že pojedu na stejné místo a po dobu 24 hodin budu s fotoaparátem pořizovat záběry na pláži. Zachytím tak místo, které je vizuálně fascinující, a jeho proměnu v průběhu dne a noci.

Záběry za velmi slabého světla jsou ve videu použity často. Kromě zvládání málo osvětlených scén toho však fotoaparát Alpha 7S III toho dokáže mnohem víc, a to především díky úžasné technologii 10bitového interního záznamu snímačem Full-Frame v rozlišení 4K 50p, 60p, 100p a 120p a v rozlišení HD rychlostí 200/240 sn./s.

Tento fotoaparát má spoustu nových funkcí, které mě skutečně nadchly, ale kdybych z nich měl jednu vybrat, byl by to 10bitový interní záznam. To je skvělá věc a něco, na co jsem dlouho čekal: rozdíl mezi 8 bity a 10 bity je obrovský! A mít rozlišení 4K až do frekvence 120p je také úžasné. Systémy automatického ostření videa u fotoaparátů jako Alpha 7R IV jsou mimořádně užitečné, především automatické ostření na oči v reálném čase a automatické sledování objektu v reálném čase s dotykovou obrazovkou. Je skvělé mít tyto výkonné a užitečné funkce ve fotoaparátu Alpha 7S III.

sony alpha 7SM3 s objektivem FE 200–600 namontovaný na stativu s externím monitorem

Třetí místo v mém pořadí oblíbených funkcí bylo těsné. Plně kloubový displej je velký přínos, ale pro mě je obrovským plusem hlavně plnohodnotný port HDMI typu A. U svých fotoaparátů hodně často používám přímo připojené externí monitory a konektor Micro HDMI není jako připojení zdaleka ideální. Teď jsem získal mnohem robustnější a pevnější způsob připojení monitoru k fotoaparátu.

Při natáčení jsem používal mnoho různých objektivů. Při natáčení ve dne jsem používal zejména objektiv 200–600 mm f/5,6–6,3 G OSS. S teleobjektivy natáčím rád, a tento mi umožnil některé jedinečné pohledy. Poměrně často jsem používal i 100–400 mm f/4,5–5,6 GM OSS, protože jeho kratší ohnisková vzdálenost se širším úhlem záběru se mi občas velmi hodila, a nakonec i širokoúhlý objektiv 24–70 mm f/2,8 GM.

V noci jsem obvykle používal objektivy Sony s fixní ohniskovou vzdáleností a vysokou světelností: 135 mm f/1,8 GM, 85 mm f/1,4 GM, 50 mm f/1,4 ZA, 35 mm f/1,8 a 24 mm f/1,4 GM. Díky vyšší světelnosti těchto objektivů v porovnání s objektivem 70–200 mm f/2,8 jsem s nimi mohl dosáhnout správné expozice již při citlivosti ISO 25 600 oproti více než ISO 100 000.

philip bloom nastavuje zaostření na fotoaparátu sony alpha 7SM3

Nejdůležitější rada, jakou můžu dát začínajícím filmařům: naučte se, jak pracovat s automatickým ostřením a jak nastavit jeho citlivost a rychlost pro různé typy natáčení. Když pochopíte, jak tato nastavení fungují a jak je používat v různých situacích, dostanete ze svého fotoaparátu ty nejlepší výsledky. Neexistuje jedno univerzální nastavení. Někdy může být nežádoucí, aby bylo automatické ostření příliš rychlé – určité zpoždění je mnohem příjemnější. Pokud někoho natáčíme například při vyprávění, může se nám hodit vysoká citlivost, aby se objekt nerozostřil. Když však toto nastavení použijete a před vaším zvoleným bodem zaostření někdo přejde, automatické ostření se zaměří na tuto osobu, protože je blíž. Tyto dva ovládací prvky si dejte do nabídky rychlých funkcí, velmi vám to usnadní práci. Určitě si také jedno tlačítko rychlé volby nastavte na Focus Hold. To je velmi užitečná funkce, když chcete při sledování objektu podržet zaostření v určitém bodě, především pokud se objekt chystá odejít ze záběru.

philip bloom natáčí na pláži a v dálce je vidět zchátralé molo

S fotoaparátem Alpha 7S III byla radost pracovat. V nově koncipovaném systému nabídek je vše mnohem intuitivnější. Díky 10bitovému internímu záznamu jsem konečně mohl naplno využít možnosti profilu SLOG 3. Kvalita obrazu je skutečně skvělá a možnost natáčet při vysoké frekvenci snímků v rozlišení 4K se stejnou kvalitou obrazu jako při normální rychlosti, a to bez časových omezení nebo problémů s přehříváním, je k nezaplacení. Automatické ostření, a především možnost sledování pomocí dotykové obrazovky, usnadňuje natáčení pohybujících se objektů. Všechny tyto funkce spolu s legendární výkonností řady Alpha 7S při slabém osvětlení potvrzují, že se čekání na tento model vyplatilo.

Uvedené produkty
ILCE-7SM3
α7S III

ILCE-7SM3

SEL24F14GM
FE 24mm F1.4 GM

SEL24F14GM

SEL85F14GM
FE 85 mm F1,4 GM

SEL85F14GM

SEL135F18GM
FE 135mm F1.8 GM

SEL135F18GM

SEL2470GM
FE 24–70mm F2,8 GM

SEL2470GM

SEL100400GM
FE 100-400mm G Master super-telephoto zoom

SEL100400GM

SEL35F18F
FE 35mm F1.8

SEL35F18F

SEL50F14Z
Planar T* FE 50mm F1.4 ZA

SEL50F14Z

SEL200600G
Objektiv FE 200-600mm F5.6-6.3 G OSS

SEL200600G

Související články


x