„Antarktida je jiný svět,” říká filmař Maciek Jabłoński s posvátným úžasem člověka, který na vlastní oči spatřil poslední velkou divočinu na planetě.
Pořád je to surové a nebezpečné místo, „dokonce i po 100 letech zkoumání a se všemi moderními technologiemi v oblasti navigace a bezpečnosti.“ Jeho první celovečerní dokumentární film s názvem Selma – An Adventure from the Edge of the World s děsivou realističností odhaluje krásy i nástrahy Jižního oceánu. Film vypráví příběh polské jachty S/Y Selma Expedition a její jedenáctičlenné posádky během plavby, která je zavedla do Rossova moře – nejchladnějších a nejjižnějších vod světa.
Film, který Maciek sestavil ze záznamů pořízených během expedice v Rossově moři i „mnoha dalších expedic jachty v této části Antarktidy“, zobrazuje nejen úspěchy posádky, ale i sílu osobnosti, jaká je při kormidlování malé jachty v těchto úžasných, leč smrtelně nebezpečných vodách nezbytná. „Během expedice Selmy v Rossově moři jsem nebyl členem posádky – tehdy jsem ještě její tým ani neznal – ale doslechl jsem se o této výzvě od kamaráda a zúčastnil jsem se pak další Selminy plavby, která se konala počátkem jara. Během této plavby jsem působil jako režisér a kinematograf, který má její příběh přenést na filmové plátno.”
Jak se dalo očekávat, natáčení na palubě Selmy nebylo jednoduché zejména proto, že byl Maciek zároveň členem posádky „se stejnými povinnostmi jako všichni na palubě, včetně služby v kuchyni, kormidlování a podobně.” Shromáždit archivní záběry, přidat k nim své vlastní a vytvořit ucelený film nebylo za takových podmínek vůbec snadné. Bylo proto nezbytné, aby měl Maciek fotoaparáty neustále po ruce a mohl tak okamžitě zareagovat, když se mu k tomu naskytla vhodná příležitost. „S fotoaparátem jsem spal, bral jsem ho s sebou na služby a dokonce jsem s ním chodil i na záchod,“ směje se.
Kvůli přísnými limitům ohledně objemu zavazadel, která si členové posádky mohli vzít na palubu, bylo třeba, aby bylo filmařské vybavení malé, lehké a výkonné.
„Skoro celý film byl natočen na vybavení Sony,” vysvětluje Maciek. „Během expedice v Rossově moři v roce 2015 se natáčelo hlavně na PXW-X70, který má skvěle vyvážený poměr mezi kvalitou a mobilitou. Během mé plavby mi jako těla dvou hlavních fotoaparátů posloužily Alpha 7 III a Alpha 7R III. Potřeboval jsem fotoaparáty, s nimiž budu moci natáčet videa i fotografovat a přitom získám obraz ve filmové kvalitě – a řada Sony Alpha 7 je jediná Full Frame sada, která tyto věci spojuje. Používal jsem i FS5, což byl během natáčení Selmy můj hlavní fotoaparát pro práci na břehu. FS5 jsem si velmi oblíbil pro jeho kompaktní rozměry, ale srdcem celého projektu byla Alpha 7.”
Maciek se při natáčení hodně spoléhal na vestavěnou stabilizaci obrazu (IBIS) fotoaparátů Alpha, která výborně doplňovala výhody snímače Full-Frame v malém a kompaktním těle, protože při natáčení nepoužíval žádný externí gimbal. „Mohl jsem také natáčet ve vyšší kvalitě ve formátu S-Log a nastavit fotoaparát do režimu 50p/100p, abych pak mohl během post-produkce dle libosti měnit sn./s. Tyto fotoaparáty mají vynikající výkon baterie a robustní konstrukci odolnou proti vlivům počasí a dokážou snímat při velmi nízké kvalitě osvětlení takřka bez ztrát na kvalitě – to všechno bylo při plavbě těmito náročnými vodami nesmírně důležité.“
Záběry bylo třeba natáčet jak na palubě Selmy, třeba i ze špičky stožáru, tak i mimo ni. Díky flexibilitě fotoaparátů Alpha měl Maciek k dispozici vše, co k tomu potřeboval. „Teď si myslím, že i kdybych měl s sebou velký fotoaparát, nemohl bych ho použít. Věřte mi – když jste na konci světa a přes palubu se přelévá ledová voda, máte úplně jiné starosti, než manipulaci s velkým fotoaparátem! Při natáčení na moři pro mě bylo nejtěžší, když jsem musel překonat vlastní slabost, třeba mořskou nemoc, a donutit se pracovat a soustředit se na záběr. Chvílemi to bylo dost náročné.“
Film zachycuje boj posádky s ohromnými vlnami během krutých bouří v Drakeově průlivu i překrásný, ale smrtící klid Rossova šelfového ledovce. „Film Selma byl natočen v neuvěřitelně náročných podmínkách,“ říká Maciek, „A pro mě představoval první setkání s Antarktidou. Kdybych neměl vybavení, které mi umožnilo tenhle film zrealizovat, asi bych se tam nikdy nevypravil. Objevování Antarktidy by mělo být s dnešními moderními navigačními zařízeními a v dobře vybavených jachtách mnohem snazší, není to ale jen otázka technologického pokroku. Tím nejslabším i nejsilnějším článkem byl vždy člověk a tak je tomu dodnes. A jak v závěru filmu říká jeden ze členů posádky, expedice do Rossova moře jsou důkazem toho, že pokud něco doopravdy chcete, tak toho dosáhnete, ať už jste kdokoliv.”