Jiná krajina

Páll Stefánsson

„V krajinářské fotografii jde především o světlo a když má počasí navrch, získáte nejdramatičtější a nejpodivnější světlo,“ říká islandský fotograf Páll Stefánsson. V průběhu let Páll zachytil neustále se měnící počasí na Islandu snad vícekrát než tisíce fotografů, kteří každoročně cestují do jeho vlasti.

„Víte, je zajímavé, že za špatného počasí si můžete vyjít na nejčastěji fotografovaná místa na Islandu a nepotkáte jediného fotografa. Naproti tomu uprostřed dne, kdy je nejvíce světla, uvidíte stovky fotografů, kteří všichni stojí frontu na stejný záběr ve stejném světle. Mám chuť jim říct: prosím, prosím, vraťte se zítra – předpověď počasí je špatná, ale mysleli by si, že jsem blázen.“

pall stefansson sony RX1RII sopka v islandské krajině
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2,8 Macro G| 1/640 s @ f/6,3, ISO 100

Počasí a světlo se na Islandu mohou velmi rychle měnit. Páll to však nevidí jako překážku, spíše ho to fascinuje. Měnící se počasí a světlo mu poskytují neustále se měnící pohledy na krajinu před sebou, kterou ho pak inspiruje: „„Nikdy neplánuji, co budu fotografovat, protože obrazy krajiny přede mnou vznikají samy. Fotografování krajiny musí být svobodné, přičemž světlo je nejdůležitějším faktorem. Neustále se pohybuji, kráčím, chodím, řídím a jsem stále ostražitý – když se objeví zajímavá scenérie, musím zastavit.“

pall stefansson sony alpha 7RII pasoucí se koně v islandské krajině
© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f/2,8 Macro G| 1/640 s @ f/6,3, ISO 100

Páll také ví, že délka dnů na Islandu má na jeho snímky obrovský dopad: „Dny letního fotografování mohou být opravdu dlouhé, protože je vždy na co se dívat a je zajímavé světlo. V prosinci jsou však pouze 3 hodiny denního světla. Je to opravdová výzva, pokud musím cestovat 500 km a mám jen velmi omezený čas na fotografování.“ 

pall stefansson sony alpha 99II pohled na krajinu s islandskou sopkou ze vzduchu

© Páll Stefánsson | Sony α99 II + 135 mm f/1,8| 1/2000 s @ f/4,0, ISO 100

Ačkoli Páll fotografuje krajinu fotoaparátem Sony α7R III, způsob, jakým jej používá, z velké části vychází z 30 let zkušeností s fotografováním na film, zejména se středoformátovými aparáty.

„Takřka nikdy se nedívám na zadní stranu fotoaparátu a stále fotografuji tak, jako kdybych fotografoval na film – nikdy nepoužívám bracketing k vytváření snímků HDR. Také nepořizuji mnoho snímků – první fotografie v mé nedávné knize byla první a jedinou, kterou jsem pořídil. Věděl jsem, že mám snímek, který jsem hledal, tak proč bych jej komponoval jinak?“

Všechny snímky v Pállově nedávné knize fotografií islandské krajiny byly pořízeny v období dvou let. Tento přístup zachovává, aby jeho dílo zůstalo aktuální: „Nerad se dívám zpět, protože si myslím, že pro fotografy je důležité tvořit a vidět nové odlišné věci. Rád se dívám dopředu a stále si myslím, že se jako fotograf zlepšuji.“

pall stefansson sony RX1RII odraz člunů v islandském přístavu
© Páll Stefánsson | Sony RX1R II| 1/160 s @ f/6,3, ISO 200

„Nikdy v životě jsem nepoužíval objektiv se zoomem. Devadesát pět procent snímků pořizuji pouze se třemi ohniskovými vzdálenostmi: 35 mm, 50 mm a 85 mm. Myslím, že když zredukujete své vybavení jen na pár objektivů, získáte lepší cit a prostě víte, který z objektivů použít a jak přistupovat ke scéně.“

Vysvětluje, že všechny tři objektivy, které používá, maximálně využívají plnoformátový snímač jeho fotoaparátu. Umožňují mu používat co nejméně vybavení, a přesto získat mnoho odlišných snímků: „Objektivy mají kvalitu a bokeh, na které jsem byl zvyklý ze středoformátového aparátu. Tyto objektivy jsou tak dobré, že je můžete použít pro krajinu i portréty. Mohu fotografovat portréty s clonou f/1,4 a docílit nádherně rozmazané pozadí a dokonale ostré oči, nebo mohu fotografovat krajinu s clonou f/8 a mít vše zaostřeno od popředí k pozadí. Objektiv je stejný, ale snímky mají velmi odlišný vzhled – je to jako mít dva objektivy v jednom.“

pall stefansson sony alpha 7RII islandské hory pokryté sněhem

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 85 mm f/1,4 GM| 1/1250 s @ f/5,6, ISO 100

Dalším nástrojem v Pállově fotografické brašně je kompaktní fotoaparát Sony RX1R II, který podle jeho názoru dodává jeho fotografování novou dynamiku. „Mám rád čtvercové snímky z doby, kdy jsem fotil se středoformátovými aparáty. Když jsem zjistil, že tento fotoaparát má režim čtvercových snímků, řekl jsem si, páni! Rád komponuji snímky ve čtvercovém formátu. Je to výzva, ale pokud to uděláte správně, je to skvělé.“ 

pall stefansson sony alpha 7RII říční delta v islandské krajině

© Páll Stefánsson | Sony α7R II + 90 mm f2,8 Macro G| 1/1250 s @ f/8,0, ISO 200

Tipy na jedinečné krajinářské fotografie

Zkuste se omezit pouze na jeden nebo dva objektivy s pevným ohniskem. Získáte tak lepší cit pro záběr a stane se z vás lepší fotograf.

Nebojte se špatného počasí, takové snímky jsou vzácné, a tudíž jedinečné. Například bezprostředně po bouři je úžasné světlo a nebe.

Fotografujte čtvercové snímky. Zkuste experimentovat se čtvercovými snímky – můžete si vytvořit malý čtvercový rámeček na displeji fotoaparátu a zkoušet čtvercové oříznutí pořízených snímků.

 Produkty zmíněné v tomto článku 

ILCE-7RM2

α7R II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

ILCA-99M2

Fotoaparát α99 II s „převráceným“ obrazovým snímačem Full-Frame

DSC-RX1RM2

Profesionální kompaktní fotoaparát RX1R II s 35mm snímačem

TEST
SEL90M28G

Objektiv FE 90 mm F2,8 Macro G OSS

SEL85F14GM

FE 85 mm F1,4 GM

SAL135F18Z

Sonnar T* 135 mm F1,8 ZA

Alejandro Ceresuela
Alpha Universe

Páll Stefansson

Island

„Mé fotografie jsou tak trochu jako vítr. Záleží na tom, odkud vane. Jsem nejraději, když mám překonávat překážky, i když jsou třeba jen malé.“

x