Při fotografování na svatbě je nejdůležitější myslet na příběh, který se snažíte zachytit. Vždy se rozhlížím a hledám takové pohledy, které mi pomohou sestavit příběh dne – s každým novým pořízeným snímkem jej uchopím a rozvinu. Zajímají mě drobné detaily a pomíjivé chvíle, které příběhu přidají na zajímavosti. K zachycení takových okamžiků a pořízení skvělých snímků jsou potřeba tři věci: dobrá organizace, důvěra a perfektní fotoaparát.
Důvěra je vše
Mým úkolem dokumentárního fotografa je zůstat bez povšimnutí, splynout se zařízením místnosti, dělat pomalé pohyby, abych nepřilákal pozornost na sebe.
Používám k tomu tichou závěrku fotoaparátu Sony α7R III. Ať už se jedná o dokumentární snímky veřejné události nebo o svatbu, návod k zachycení emocí subjektu je stejný. Snažím se trávit co nejvíce času s nevěstou a ženichem, abych je poznal, dozvěděl se o nich více, zjistil, jací jsou. Snažím se, aby mi nic neuniklo. Chci, aby nevěsta, ženich a jejich rodiny a přátelé byli spokojeni s tím, jak jsou zachyceni na snímcích, a aby tyto snímky plně zachycovaly jejich emoce. Pokud se chcete dostat dostatečně blízko, musíte s nimi navázat vztah, aby vám důvěřovali.
Plánování a příprava
Ačkoliv je mým úkolem zdokumentovat události kolem sebe a reagovat na ně, musím přesto hodně plánovat. Musím znát rozvrh dne a seznámit se s rodinnými příslušníky. Samozřejmě je nezbytné, abych nerušil průběh obřadu ani lidi kolem sebe. Snažím se plánovat co nejvíc, abych splynul s okolím a oslavám nepřekážel.
I když se při plánování snažíte myslet na všechno, vždy přijde něco nečekaného. Čím více jste připraveni, tím lépe můžete na tyto nepředvídané události reagovat.
I když se při plánování snažíte myslet na všechno, vždy přijde něco nečekaného. Čím více jste připraveni, tím lépe můžete na tyto nepředvídané události reagovat.
Nový úhel pohledu
S každou novou svatbou a novým místem přicházejí nové příležitosti, které vám umožní použít jinou perspektivu. Často například hovořím s DJem. Chci zjistit, zda si nevěsta se ženichem připravili nějaké překvapení pro svůj první tanec. Na konec může být naplánováno něco zvláštního, jako je exploze konfet. Jakmile mám tyto informace, začínám pracovat na tom, jak osvětlit místnost a kam se postavit, abych daný moment zachytil.
Někdy si všimnu něčeho, co mi vnukne nový nápad. Při jedné nedávné svatbě jsem se díval z balkónu a uviděl na ulici něco namalovaného. Pomyslel jsem si, že z toho bude zajímavá fotografie nevěsty. Umístil jsem tam malý fotoaparát Sony RX0 a pomocí chytrého mobilu s možností dálkového focení z aplikace Sony Imaging Edge jsem pořídil tento snímek. Přitom jsem stál na místě, ze kterého jsem mohl pořídit tradičnější snímky odchodu dvojice. Vždy hledám zajímavé alternativní pohledy, které příběh obohatí.
Naučte se ovládat svou výbavu
Abyste co nejlépe využili každou situaci, je mimořádně důležité znát ovládání fotoaparátu. V současnosti používám dva fotoaparáty Sony α 7R III. Svatba znamená dlouhý fotografický den a když jsem unavený, nízká hmotnost je klíčová.
Jedna z věcí, které na modelu α7R III miluji, je elektronický hledáček. Změnil způsob, jakým exponuji své snímky, protože teď téměř vždy používám manuální expozici. V hledáčku vidím v reálném čase rovnou výsledek, je proto rychlejší manuálně nastavit expozici podle potřeby. Můžu se rychle přizpůsobit i složitým světelným podmínkám. Při focení s fotoaparátem α7R III za zhoršených světelných podmínek nikdy nemám žádné problémy.
Soustřeďte se na to, na čem záleží
Nejdůležitější částí jakéhokoliv snímku, na kterém je člověk, jsou oči. S tímto vědomím obvykle používám režim nepřetržitého autofokusu a kombinuji ho s funkcí autofokusu na oko. Mám tak jistotu, že oči objektu jsou na každém snímku ostré.
Se svými fotoaparáty používám objektiv Zeiss Batis 25 mm f/2 a objektiv Sony FE 55 mm f/1,8 ZA. V brašně také nosím objektiv Sony FE 12–24 mm f/4 G. Objektivy 25 mm a 55 mm mají dobré standardní zorné pole. Zato širokoúhlý objektiv 12–24 mm je neuvěřitelný. Je velmi lehký a umožňuje mi dostat se k subjektu opravdu blízko. Detail a široký úhel pohledu jsou potřeba často. Někdy prostě není kam couvnout nebo chcete vyplnit záběr malým detailem a přidat něco zajímavého.
Snažím co nejdokonaleji zarámovat snímek už při focení, ale ne vždy to jde. Možná někdy nemám čas dostat se tak blízko, jak potřebuji, nebo jsem dál, abych nerušil dění. Nic z toho však není problém, protože Sony α7R III a jeho plnoformátový snímač s rozlišením 42,4 megapixelu mi nabízí potřebné rozlišení a detail, abych mohl bez obav snímek oříznout.
Nepřestávejte se učit
Především je důležité nepřestávat v učení ani tvorbě. Fotografie by měla být vášní – vášnivou snahou vyprávět příběh z vašeho pohledu. Důležité je neustálé objevování – objevování technik a autorů, stanovení vlastních cílů a omezení a řešení problémů s co nejomezenějšími prostředky. S fotografováním se nikdy nepřestáváte učit, protože se vaše perspektiva mění každou minutu a stává se osobnější a moudřejší.
„Historii tvoří lidé, jejich vášně a jejich emoce.“