Při fotografování zimních sportů platí totéž, co při fotografování obecně: chcete-li pořídit zajímavé snímky, musíte se něčím odlišovat. Musíte najít svůj vlastní styl a to může být při fotografování velkých závodů obtížné, zejména když fotíte skoky na lyžích. Každý rok navštěvujete stejné skokanské areály, stejné soutěže. Na takových místech se těžko hledá výjimečné stanoviště. Moje první rada proto zní, dorazit na místo vždy s dostatečným předstihem, jako první z fotografů, a zaujmout co nejvýhodnější pozici. Snažím se vždy hledat jiná místa, než na kterých jsem byl předchozí rok – pořád se musíte snažit zdokonalovat a zkoušet něco jiného, než co jste dělali naposled, i když to třeba fungovalo.
Když hledám místo, odkud záběr pořídit, snažím se vždy vytvořit obrázek, který nebude vypadat obyčejně. Jednou z nejdůležitějších věcí je světlo, a to se může kdykoli změnit, takže si musíte dávat pozor. Pak je tu úhel. Opět platí, že usiluji o něco, co bude mít dynamiku, ne o běžný snímek lyžaře nebo skokana. V závislosti na tom, jaký použiji objektiv, mohu dosáhnout různého vzhledu. Přemýšlím nad tím, co vlastně chci ukázat, a co chci naopak vynechat. To je neméně důležité. Správná rozhodnutí musím učinit hned na začátku, proto se na místo vypravím brzy a seznámím se s ním. Jakmile začne závodění, budou se v záběru sportovec rychle střídat a už bude obtížné změnit místo. Zejména když všude okolo budou i další fotografové.
Samotné focení je ve skutečnosti často dost jednoduché. Používám dva fotoaparáty Sony α9 s různými objektivy, takže je mohu rychle střídat. Automatické ostření nastavím na kontinuální a použiji oblast zaostření Expanded Flexible Spot nebo Single Spot, díky čemuž autofokus může perfektně sledovat objekt. Rychlé a přesné ostření mi umožňuje soustředit se na načasování snímku a perfektní kompozici.
Při skocích na lyžích se sportovci mohou pohybovat i rychlostí 100 km/h, rychlý autofokus je proto nezbytný. Pro zachycení okamžiku, kdy letí vzduchem, je zas nezbytná vysoká rychlost závěrky. Většinou používám hodnoty 1/1000 nebo 1/800 s a zbytek expozice nastavím manuálně. Manuální expozici používám proto, že zářivě bílý sníh může mít někdy vliv na přesnost měření a fotografie by pak vyšly příliš tmavé. Při tomto nastavení rychlosti závěrky mohu používat elektronický hledáček a zadní LCD displej, abych viděl, jak přesně bude nakonec snímek vypadat. A díky tomu dokáži nastavit clonu, citlivost ISO a také vyváženost bílé tak, abych dosáhl perfektní expozice již ve fotoaparátu.
Když chci ukázat neuvěřitelnou rychlost, kterou se sportovci pohybují, použiji panning. Snížím rychlost závěrky na přibližně 1/100 nebo 1/80 s a otáčím fotoaparátem přibližně stejně rychle, jako se pohybuje sportovec. Objekt zůstane ostrý a pozadí bude rozmazané, což zdůrazní rychlost pohybu. Je to skvělý způsob, jak pořídit snímek, který vynikne mezi ostatními.
Při výběru objektivu záleží především na tom, kde se nacházíte a co se snažíte ukázat. Když chci fotit se širokým úhlem záběru a ukázat velkou část okolního prostředí a pozadí, sáhnu po objektivu FE 16–35 mm f/2,8 GM. Objektiv FE 24–70 mm f/2,8 GM je velmi univerzální. Také jsem si oblíbil objektiv FE 100–400 mm f/4,5–5,6 GM. Na to, jakou má ohniskovou délku, je tento objektiv velice lehký, což se báječně hodí, když se musím pohybovat kolem sjezdovek. S touto ohniskovou délkou navíc pořídím většinu snímků, které chci.
Moment, o který usiluji, je často plný akce i pocitů. Chci zachytit rychlost a intenzitu okamžiku, ale zajímají mě i reakce sportovců po závodech. Zajímají mě emoce. Nejen vlastní pocity samotných závodníků, ale také to, jak interagují s okolím, s fanoušky a s těmi, kdo je podporují. Z takových okamžiků mohou snadno vzniknout nezapomenutelné snímky.
Moje poslední rada zní: využijte všechny zkušenosti, které jste získali při fotografování jiných žánrů. Fotografoval jsem spoustu různých sportů, ale věnoval jsem se také pouliční fotografii. Díky tomu jsem se naučil vyhledávat zajímavé úhly záběru, s neobvyklým pozadím a světlem. Zkušenosti z jiných fotografických žánrů uplatníte i při focení zimních sportů. To vše patří k rozvoji vašeho osobitého stylu a hledání nových nápadů. Je to součást rozvoje vlastního stylu a hledání tvořivých ideí.
„Na fotografování pro mě není důležité, co fotografie zobrazuje a vyjadřuje, ale jaké otázky vyvolává.“